شناسهٔ خبر: 66946425 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش روسیه به حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی

صاحب‌خبر -
واکنش روسیه به حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی
خبرگزاری آریا - سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان در شهر رفح در جنوب نوار غزه پیامد مستقیم بی‌اعتنایی تل‌آویو به تصمیمات شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل است، توقف درگیری‌ها و فراهم شدن راه دسترسی قابل اعتماد برای ارائه کمک‌های بشردوستانه را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا پنجشنبه در نشستی خبری افزود:‌ مسکو به مردم و رهبری فلسطین به خاطر فاجعه اخیر در اردوگاه چادری غزه ابراز همدردی می کند و از اسرائیل می خواهد آتش‌بس را بپذیرد.
وی ادامه داد: ما آرزوی سلامتی همه مجروحان را داریم و عمیق‌ترین تسلیت خود را به بستگان قربانیان و همچنین به کل مردم و رهبری فلسطین ابراز می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت:‌ ما باری دیگر اجرای فوری قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل را خواستار هستیم،‌ قطعنامه‌هایی که برقراری آتش‌بس پایدار را تضمین، کمک‌های لازم را به ساکنان نوار غزه ارائه و شرایطی را برای حرکت به سوی حل مشکلات در عرصه سیاسی و دیپلماتیک ایجاد می‌کند.
ارتش رژیم صهیونیستی 26 مه ( 6 خرداد ماه جاری) با حداقل هشت موشک به اردوگاه آوارگان در شهر رفح در جنوب نوار غزه حمله و دست کم 41 فلسطینی که بیشتر آنها زنان و کودکان بودند را شهید و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرد.
دیوان بین المللی دادگستری پیش از آن با 13 رای موافق و 2 رای مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم اسرائیل در رفح را صادر کرده و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شده بود.
گروه‌های مقاومت فلسطین 15 مهرماه 1402برابر با هفتم اکتبر 2023، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از 45 روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه 1402 برابر با 24 نوامبر 2023، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام 10 آذر برابر با اول دسامبر 2023 به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.
کابینه جنگ رژیم اسرائیل 17 اردیبهشت ماه 1403 برابر با 6 مه2024 نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از 18 اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است و بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بسته است.
اسرائیل همچنین به بهانه نابودی حماس به اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند، حمله کرده است که این موضوع باعث نگرانی های بین المللی شده چرا که وضعیت نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.
اسرائیل طی این مدت دستاوردی غیر از قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و تحمیل قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.
وزارت بهداشت غزه در دویست و سی‌ و پنجمین روز جنگ، اعلام کرد که از آغاز عملیات طوفان الاقصی هفتم اکتبر (15 مهرماه) تا به امروز به 36 هزار و 96 نفر افزایش یافته و آمار مجروحان این جنایات نیز به 81 هزار و 136 نفر رسیده است.
آماده شدن فرانسه برای اعزام نیرو به اوکراین
زاخارووا در بخش دیگری از این نشست خبری به اسناد امضا شده توسط الکساندر سیرسکی فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین اشاره کرد که به افسران فرانسوی این حق قانونی را می دهد که از مراکز آموزشی ارتش اوکراین بازدید کنند.
وی ادامه داد: گزارش هایی مبنی بر اینکه فرانسه در حال آماده شدن برای اعزام نیروهای خود به اوکراین است، در حال تایید است. موضوعی که پیش تر ما در سوم آوریل 2024 این گزارش ها را اعلام کردیم.
این دیپلمات روس خاطرنشان کرد: حتی اگر پاریس تلاش می کند دخالت سربازان حرفه ای خود را در درگیری پنهان کند، کی‌یف عمداً چنین تحولاتی در عرصه جنگ را اطلاع رسانی می‌کند تا بار دیگر ادعای حمایت گسترده بین‌المللی و تقویت کمپین بسیج شکست خورده خود را داشته باشد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: اکنون کاخ الیزه به جای پنهان شدن در پشت عبارات مبهم باید در مورد این اطلاعات اظهار نظر کند.
وی افزود: از نظر فنی، حضور افراد نظامی به اصطلاح مربیان برای هدایت موشک‌های دوربرد SCALP که استفاده از آنها دشوار است، به سمت اهداف، مورد نیاز اوکراین است.
زاخارووا ادامه داد: لهستان و کشورهای حوزه بالتیک نیز اظهاراتی در مورد استقرار احتمالی نیروها به اوکراین مطرح کرده‌اند.
این دیپلمات روس افزود: این وضعیت نشان می دهد که طرح اولیه آنها در مورد اوکراین کاملاً شکست خورده است. آنها اکنون به دنبال راه هایی برای ادامه کارزار هستند.

نظر شما