شناسهٔ خبر: 66941154 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

مدیرکل دفتر صنایع غذا و داروی وزارت‌صمت خبر داد؛

درنظر گرفته شدن یک میلیارد دلار ارز برای صنایع غذایی و دارویی صمت/ تسهیل‌ در واردات ماشین‌آلات دارویی در اولویت است شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران

مدیرکل دفتر صنایع غذا و داروی وزارت صمت گفت: یک میلیارد دلار ارز با هدف حمایت از تولیدکنندگان برای دفتر صنایع غذایی و دارویی در نظر گرفته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت و به نقل از اداره کل صمت استان قزوین، «نازنین داراب‌زاده» مدیرکل دفتر صنایع غذا و داروی وزارت صمت، روز چهارشنبه و در سفر به استان قزوین، از چند مجموعه تولید کننده دارو بازدید به عمل آورد.

تسهیل‌ در واردات ماشین‌آلات دارویی در اولویت است

داراب‌زاده در جریان بازدید از شرکت البرز دارو، اظهار کرد: عزم وزارت صمت خودکفایی در تولید دارو بوده و در این میان به دنبال ورود ماشین‌آلات دارویی با تکنولوژی بالا است.

وی با بیان اینکه تسهیل‌ در واردات ماشین‌آلات دارویی در اولویت است، تصریح کرد: وزارت صمت برای صنعت داروسازی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و وارد کردن دستگاه‌های تولیدی که خطوط با تکنولوژی بالایی دارند، در نظر دارد داروهای جدید را تولید کرده و نیاز کشور به واردات داروهای خارجی را کاهش دهد.

مدیرکل دفتر صنایع غذا و داروی وزارت صمت، در خصوص تخصیص ارز در حوزه تولیدات دارویی کشور نیز خاطرنشان کرد: تامین و تخصیص ارز مواد اولیه دارویی بر عهده سازمان غذا و دارو است و رقم آن در بودجه وزارت بهداشت دیده می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: خیلی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند که تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای صنایع غذایی و دارویی در وزارت صمت برای حوزه دارو کافی نیست، درحالی که ارز دارو و شیر خشک مجزا و جداگانه توسط وزارتخانه بهداشت پیگیری می‌شود.

در ادامه این بازدید، «الیاس کهزادی‌» مدیرعامل شرکت البرز دارو اظهار کرد: این واحد تولیدی در سال ۵۵ در مساحت هشت هکتار راه‌اندازی شد و هم اکنون سالانه ۱۴۸ میلیون عدد انواع شربت و آمپول را تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه شرکت البرز دارو رتبه پنجم تولید دارو در کشور را دارد، ادامه داد: تولیدات این واحد با اختصاص سه درصد از سهم بازار هم اکنون ۶۵۰ نیروی کار دارد.

مدیرعامل شرکت البرز داروعمده مشکل این واحد تولیدی را طولانی شدن زمان خرید قطعات و تجهیزات وارداتی، کمبود نقدینگی و نوسانات ارزی عنوان کرد.

ثبت تولیدات سالانه مشکل تخصیص ارز را برطرف می‌کند

داراب‌زاده در جریان بازدید از در جریان بازدید از شرکت دنون در قزوین، با بیان اینکه ثبت برنامه تولید سالانه برای هر واحد تولیدی در سامانه جامع تجارت مشکل تخصیص ارز را برطرف می‌کندف تاکید کرد: امسال برای نخستین مرتبه تصمیمی اتخاذ شد تا دستورالعمل تخصیص ارز در وزارت صمت به بهترین شکل ممکن اجرایی شود.

وی اضافه کرد: بر اساس این تصمیمات الزامی کردیم تا تولیدکننده‌ها برنامه‌های تولید ۱۲ ماهه را در سامانه ثبت کنند و بر اساس آن کشور بداند که چه محصولی تا چه اندازه تولید شود و کمبودها در چه مواردی قرار دارد.

مدیرکل دفتر صنایع غذا و داروی وزارت صمت ادامه داد: امروز وزارت صمت به خوبی می‌داند که تخصیص ارز سالانه چقدر خواهد بود تا بازار با کمترین مشکل مواجه شود.

به گفته وی، مشکل شرکت‌های مشابه دنون این است که در ابتدای شروع ارایه برنامه تولید در سامانه جامع تجارت قرار داریم و با هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های متولی آینده روشنی را پیش روی صنایع غذایی و دارویی کشور شاهد خواهیم بود.

داراب‌زاده با بیان اینکه نوسانات اقتصادی اگرچه محدودیت‌هایی را برای کشور ایجاد کرد، اما برای خیلی از تولیدکنندگان فرصت سودآوری داشت، گفت: محصولات دنت به لحاظ طعم مطلوب همواره مورد توجه قشر نوجوان و کودکان قرار دارد، پس بهتر است که توجه بیشتری برای ارتقای کیفیت و سلامت این محصولات لحاظ شود که یکی از مهمترین آن بررسی پیشنهاداتی در راستای تغییر فرمولاسیون خوراکی است.

در ادامه این بازدید، «اشکان نصر» مدیر تولید شرکت دنت به اهم مسائل مرتبط با واحد تولیدی پرداخت و اظهار کرد: فرآیند طولانی تخصیص ارز از بانک مرکزی، نبود مواد اولیه کافی از جمله تخصیص شکر و واردات قطعات یدکی تا ۱۸ ماه از عمده مشکلات این واحد تولیدی است.

گفتنی است، واحد تولیدی دنون در مساحت چهار هکتار سال ۹۰ با تکنولوژی ماشین آلات فرانسه در شهرستان راه‌اندازی شد و با تولید انواع دسر لبنی و شیرهای طعم دار سالانه ۱۸ هزار و۵۰۰ تن محصول تولید می‌کند.

این واحد تولیدی با سرمایه گذاری ثابت ۲۰ میلیون یورو و سرمایه در گردش یک هزار میلیارد ریال هم اکنون ۱۲۰ نفر نیروی کار دارد. میانگین تولید این واحد تولیدی در سه سال گذشته ۱۵ هزار تن در سال بوده است.

یک میلیارد دلار ارز برای صنایع غذایی و دارویی صمت در نظر گرفته شد

داراب‌زاده در ادامه و در جریان بازدید از شرکت نستله با اشاره به اینکه یک میلیارد دلار ارز با هدف حمایت از تولیدکنندگان برای دفتر صنایع غذایی و دارویی در نظر گرفته شده، اظهار کرد: کشور ما امروز در شرایط راهبردی قرار دارد و باید ارز کشور را به گونه‌ای تقسیم بندی کنیم که در همه ابعاد شاهد رشد و رونق تولید باشیم.

وی اضافه کرد: چند سالی است که گرایش به مصرف قهوه و نسکافه بین ایرانیان افزایش یافته و باید بازار را به نوعی تنظیم کنیم که تولیدکنندگان بتوانند پاسخگوی نیاز بازار باشند.

مدیرکل دفتر صنایع غذا و داروی وزارت صمت به سهم تخصیص ارز تا سقف ۲۰ درصد اشاره کرد و یادآور شد: ما هرگز نمی‌توانیم ابتدای سال بگوییم که با ۵۰ درصد افزایش تولید شرکت نستله موافقت می‌کنیم، چون باید تا اسفندماه سال جاری متعهد شویم که ارز شرکت تامین خواهد شد، اما این امکان فراهم است که در طول سال برای تولید بالای ۲۰ درصد نیز اختصاص ارز صورت پذیرد.

«مجید نوری‌زاد» مدیر تولید نستله نیز در این واحد به مشکلات طولانی بودن تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه شیر خشک اشاره کرد و خواستار رفع آن شد.

گفتنی است، شرکت نستله تولید کننده انواع شیر خشک اطفال، سرلاک، پودر قهوه فوری و کاکائو سال ۷۳ در ۲۴ هکتار راه اندازی شده است.

این واحد تولیدی با سرمایه گذاری ثابت ۱۰ هزار میلیارد ریال و سرمایه در گردش یک هزار میلیارد ریال سالانه ۳۷ هزار و ۱۵۰ تن محصول تولید می‌کند و هم اکنون ۵۷۲ نفر در آن مشغول به کار هستند.

مدیرکل دفتر صنایع غذایی و دارویی وزارت صمت در ادامه از روند احداث شرکت خوشگوار الموت در شهرک کاسپین بازدید کرد که بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

انتهای پیام/

نظر شما