شناسهٔ خبر: 66935731 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

تداوم بهبود شاخص‌های اقتصادی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در دولت مردمی، تمام متغیر‌های پولی تاثیرگذار بر تورم بعد از سال‌ها کاهشی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در نشست هیات دولت با بیان اینکه در دولت مردمی، تمام متغیر‌های پولی تاثیرگذار بر تورم بعد از سال‌ها کاهشی شدند، گفت: نرخ رشد نقدینگی که در ۲۵ سال گذشته به طور متوسط ۲۸.۲ و در ۶۲ سال اخیر ۲۵.۷ بود، در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۴.۳ درصد کاهش یافت که اقدامی با اثرات مثبت بلندمدت بر اقتصاد و نرخ تورم است.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری موفق همایش پولی و بانکی در هفته گذشته و حضور تقریبا همه کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه پولی و بانکی کشور در این همایش اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز و نرخ بهره در کوتاه مدت و رشد نقدینگی در بلندمدت بر نرخ تورم تاثیرگذار هستند؛ در دولت مردمی تمام متغیر‌های پولی تاثیرگذار بر تورم بعد از سال‌ها کاهشی شدند.

فرزین اضافه کرد: بر این اساس نرخ رشد نقدینگی کشور که در ۲۵ سال گذشته به طور متوسط ۲۸.۲ و در ۶۲ سال اخیر ۲۵.۷ بود، در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۴.۳ درصد کاهش یافت که اقدامی با اثرات مثبت بلندمدت بر اقتصاد و نرخ تورم است. همچنین نرخ رشد پول در اسفند ۱۴۰۲ به ۱۵.۳ درصد کاهش یافت که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش انتظارات تورمی دارد و این رقم در ۱۳ اردیبهشت به ۱۲.۸ درصد کاهش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به نرخ تورم تولیدکننده ۱۰۷ درصدی در آغاز به کار دولت سیزدهم و ۵۰ درصدی در ابتدای سال ۱۴۰۲، از کاهش این رقم به ۲۳.۲ درصد در حال حاضر به عنوان یک شاخص پیش‌نگر مهم خبر داد.

 

اشتراک گذاری :

نظر شما