شناسهٔ خبر: 66925172 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

فرزین: تمام متغیر‌های پولی تاثیرگذار بر تورم کاهشی شدند

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس کل بانک مرکزی گفت: در دولت، تمام متغیر‌های پولی تاثیرگذار بر تورم بعد از سال‌ها کاهشی شدند.

به گزارش شفقنا از تسنیم، محمدرضا فرزین در نشست هیات دولت با بیان اینکه در دولت، تمام متغیر‌های پولی تاثیرگذار بر تورم بعد از سال‌ها کاهشی شدند، گفت: نرخ رشد نقدینگی که در 25 سال گذشته به طور متوسط 28.2 و در 62 سال اخیر 25.7 بود، در پایان سال 1402 به 24.3 درصد کاهش یافت که اقدامی با اثرات مثبت بلندمدت بر اقتصاد و نرخ تورم است.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری موفق همایش پولی و بانکی در هفته گذشته و حضور تقریبا همه کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه پولی و بانکی کشور در این همایش اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز و نرخ بهره در کوتاه مدت و رشد نقدینگی در بلندمدت بر نرخ تورم تاثیرگذار هستند؛ در دولت تمام متغیر‌های پولی تاثیرگذار بر تورم بعد از سال‌ها کاهشی شدند.

فرزین اضافه کرد: بر این اساس نرخ رشد نقدینگی کشور که در 25 سال گذشته به طور متوسط 28.2 و در 62 سال اخیر 25.7 بود، در پایان سال 1402 به 24.3 درصد کاهش یافت که اقدامی با اثرات مثبت بلندمدت بر اقتصاد و نرخ تورم است. همچنین نرخ رشد پول در اسفند 1402 به 15.3 درصد کاهش یافت که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش انتظارات تورمی دارد و این رقم در 13 اردیبهشت به 12.8 درصد کاهش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به نرخ تورم تولیدکننده 107 درصدی در آغاز به کار دولت سیزدهم و 50 درصدی در ابتدای سال 1402، از کاهش این رقم به 23.2 درصد در حال حاضر به عنوان یک شاخص پیش‌نگر مهم خبر داد.

نشست هیات دولت امروز صبح به ریاست سرپرست ریاست جمهوری برگزار شد. محمد مخبر در این جلسه با محکومیت شدید تداوم حملات اسرائیل به غزه، به خصوص حمله به محل اسکان پناهندگان در رفح، از سرپرست وزارت امور خارجه خواست تا به طور جدی اقدامات حمایتی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از حقوق مردم فلسطین به خصوص اهالی غزه را با همان همت و تلاش شهید امیرعبداللهیان، دنبال کند.

نظر شما