شناسهٔ خبر: 66934928 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

پايش و نظارت مستمر بر روند دفع بهداشتی فاضلاب در فارس

صاحب‌خبر -

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، پايش و كنترل ضوابط محيط زيستی را وظيفه اصلي اين سازمان دانست و گفت: اين وظيفه با نظارت بر ضوابط و مقررات در حوزه هاي مختلف صنعتي و حفاظت از محيط طبيعي و پایش روند دفع بهداشتی پساب ها و فاضلاب ها ميسر خواهد شد.

به گزارش سینا پرس فارس، عطا پورشیرزاد امروز، 10 خردادماه در حاشیه بازدید از روند دفع بهداشتی فاضلاب در شیراز و صدرا ضمن تقدیر از خدمات شرکت آبفا شیراز برای فعال سازی تصفیه خانه های فاضلاب این دو شهر، بیان داشت: پايش و كنترل ضوابط محيط زيستی وظيفه اصلي اين سازمان است. ماهيت وجودي سازمان حفاظت محيط زيست براي صيانت از مواهب خدادادي درعرصه هاي طبيعي و شهري است كه اين وظيفه با كنترل ضوابط و مقررات در حوزه هاي مختلف صنعتي و حفاظت از محيط طبيعي و پایش روند دفع بهداشتی پساب ها و فاضلاب ها ميسر خواهد شد.

پورشیرزاد در ادامه با بیان اینکه نظارت بر دفع بهداشتی فاضلاب شیراز وظیفه ذاتی محیط زیست است افزود: راه اندازی تصفیه خانه های شیراز و صدرا نیازمند تکمیل فرایند است، دراین عرصه کارهای مثبت و مناسبی صورت گرفته که با تعامل و هم افزایی بین دستگاه‌ها باید تکمیل شود.

مدیر عامل آبفا شیراز هم در حاشیه این بازدید ضمن تقدیر از دغدغه مندی محیط زیست و تشکل های محیط زیستی با ارائه گزارشی از روند راه اندازی تصفیه خانه های شیراز و صدرا اظهار داشت: شاخص های تصفیه فاضلاب در شیراز فراتر از کلان شهرهای دیگر در حال پیگیری و اجرا است.

بهمن بهروزی با بیان اینکه در بسیاری از شهرهای دیگر انشعابات تصفیه خانه ها به منازل مشترکان وصل نشده و فرایند بهره گیری از آن هنوز تکمیل نیست افزود: این در حالی است که در کلان شهر شیراز اتصال انشعابات همزمان با راه اندازی تصفیه خانه ها در حال انجام است و بسیاری از مناطق اکنون توانسته اند از خدمات تصفیه خانه برخوردار شوند.

به گفته وی؛ بسیاری از استان های مجاور فارس هنوز فاضلاب خام و تصفیه نشده دارند در حالیکه شیراز یک گام جلوتر از سایر استان های همجوار توانسته است تصفیه خانه های فاضلاب را ایجاد و راه اندازی کند و انشعابات آن هم وصل است و به مردم خدمات می دهد.

مدیر عامل آبفا شیراز همچنین از دریاچه مهارلو به عنوان اثر محیط زیستی بهره مند از تصفیه فاضلاب نام برد و گفت: مهارلو از جمله مناطقی از محیط زیست است که به مدد فعالیت تصفیه خانه شیراز جان تازه گرفت و از نابودی نجات یافت، اگر فاضلاب شیراز بصورت تصفیه نشده وارد مهارلو می شد، این دریاچه روند نابودی را پرشتاب طی میکرد اما با فعالیت تصفیه خانه های فاضلاب شیراز بخش عمده ای از فاضلاب شیراز بی خطر سازی می شود و از ورود آن به مهارلو جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: حدود 70 میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده شیراز اکنون وارد دریاچه مهارلو می شود و این مهم به بقای دریاچه کمک کرده است، بخشی از آبهای سطحی تصفیه نشده هم البته به این دریاچه می ریزد که سازمان های مسوول باید در این زمینه بیشتر احساس مسوولیت کنند.

بهروزی اضافه کرد: صنایع استان فارس موظف هستند بر اساس دستور قانونی از پساب تصفیه شده استفاده کنند، تاکنون با بسیاری از مراکز صنعتی شیراز قرارداد منعقد شده است، استقبال از استفاده از پساب از سوی مراکز صنعتی مناسب است و این روند بهتر هم می شود .

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما