شناسهٔ خبر: 66933794 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس:

راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های شیراز و صدرا نیازمند تکمیل فرایند است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: نظارت بر دفع بهداشتی فاضلاب شیراز وظیفه ذاتی محیط زیست بوده و راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های شیراز و صدرا نیازمند تکمیل فرایند است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط‌عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان، عطا پورشیرزاد در جریان بازدید از روند دفع بهداشتی فاضلاب در شیراز و صدرا که با حضور مدیرعامل آبفای شیراز، نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد، معاونان و کارشناسان صورت گرفت، اظهار کرد: پایش و کنترل ضوابط محیط زیستی وظیفه اصلی این سازمان است.

وی در این بازدید فرایندهای دفع بهداشتی فاضلاب در این مناطق را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و افزود: ماهیت وجودی سازمان حفاظت محیط زیست برای صیانت از مواهب خدادادی در عرصه‌های طبیعی و شهری است که این وظیفه با کنترل ضوابط و مقررات در حوزه‌های مختلف صنعتی و حفاظت از محیط طبیعی و پایش روند دفع بهداشتی پساب‌ها و فاضلاب‌ها میسر خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه نظارت بر دفع بهداشتی فاضلاب شیراز وظیفه ذاتی محیط زیست است، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های شیراز و صدرا نیازمند تکمیل فرایند است و تاکنون در این عرصه کارهای مثبت و اقدامات مناسبی صورت گرفته است که با تعامل و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها باید تکمیل شود.

شاخص‌های تصفیه فاضلاب در شیراز فراتر از کلان‌شهرهای دیگر در حال اجرا است

بهمن بهروزی مدیرعامل آبفا شهرستان شیراز در این بازدید ضمن تقدیر از دغدغه‌مندی محیط زیست و تشکل‌های محیط زیستی با ارائه گزارشی از روند راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های شیراز و صدرا اظهار داشت: شاخص‌های تصفیه فاضلاب در شیراز فراتر از کلان‌شهرهای دیگر در حال پیگیری و اجرا است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از شهرهای دیگر انشعابات تصفیه‌خانه‌ها به منازل مشترکان وصل نشده است و فرایند بهره‌گیری از آن هنوز تکمیل نیست، اضافه کرد: این در حالی است که در کلان‌شهر شیراز اتصال انشعابات هم‌زمان با راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌ها در حال انجام است و بسیاری از مناطق اکنون توانسته‌اند از خدمات تصفیه‌خانه برخوردار شوند.

به گفته مدیرعامل آبفای شیراز بسیاری از استان‌های مجاور فارس هنوز فاضلاب خام و تصفیه نشده دارند، در حالی که شیراز یک گام جلوتر از سایر استان‌های هم‌جوار توانسته است تصفیه‌خانه‌های فاضلاب را ایجاد و راه‌اندازی کند و انشعابات آن هم وصل است و به مردم خدمات می‌دهد.

بهروزی از دریاچه مهارلو به عنوان اثر محیط زیستی بهره‌مند از تصفیه فاضلاب نام برد و ادامه داد: مهارلو از جمله مناطقی از محیط زیست است که به مدد فعالیت تصفیه‌خانه شیراز جان تازه گرفت و از نابودی نجات پیدا کرد، اگر فاضلاب شیراز به صورت تصفیه‌نشده وارد مهارلو می‌شد، این دریاچه روند نابودی را پرشتاب طی می‌کرد، اما با فعالیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شیراز بخش عمده‌ای از فاضلاب شیراز بی‌خطرسازی می‌شود و از ورود آن به مهارلو جلوگیری می‌شود.

وی اظهار کرد: حدود ۷۰ میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده شیراز اکنون وارد دریاچه مهارلو می‌شود و این مهم به بقای دریاچه کمک کرده است، البته بخشی از آب‌های سطحی تصفیه نشده هم به این دریاچه می‌ریزد که سازمان‌های مسئول باید در این زمینه بیشتر احساس مسئولیت کنند.

مدیرعامل آبفای شیراز افزود: صنایع استان فارس موظف هستند بر اساس دستور قانونی از پساب تصفیه‌شده استفاده کنند که تاکنون با بسیاری از مراکز صنعتی شیراز قرارداد منعقد شده است، استقبال از استفاده پساب از سوی مراکز صنعتی مناسب است و این روند بهتر هم می‌شود.

نظر شما