شناسهٔ خبر: 66934041 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

چشم‌انتظاری ۴۰ روزه گندم‌کاران خوزستانی / مسئولان وعده پرداخت مطالبات را دادند

در حالی که بیش از ۴۰ روز از آغاز فصل برداشت گندم و تحویل به سیلوها می‌گذرد، گندم‌کاران خوزستانی همچنان به دنبال مطالبات خود هستند و مسئولان در مصاحبه‌های جداگانه وعده پرداخت داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از استان خوزستان، استان خوزستان بر اساس آمار طی چند سال اخیر بیشترین برداشت گندم را در سطح کشور داشته و سهم زیادی در تأمین این کالای اساسی دارد، از آنجا که کشاورزان تنها می‌توانند گندم خود را به دولت بفروشند هر سال مشکلاتی برای پرداخت مطالبات آن‌ها ایجاد می‌شود، به‌نحوی که گاه تا ماه‌ها پس از فروش گندم خود بهای آن را دریافت نمی‌کنند.

با توجه به شرایط آب‌وهوایی در خوزستان، فصل برداشت گندم سریع‌تر از سایر استان‌ها و در فروردین آغاز می‌شود، سال گذشته به دلیل مشکلاتی از جمله افزایش نرخ خرید گندم مطالبات گندم‌کاران با تأخیر زیاد پرداخت شد، اما سال جاری شرایط به نحو دیگری رقم خورد و کشاورزان با این وعده که بهای گندم خریداری شده به‌سرعت به حسابشان واریز می‌شود گندم‌های خود را به سیلوهای مشخص شده تحویل دادند، اما با گذشت دو ماه هنوز هیچ پولی به حساب آن‌ها واریز نشده و تنها مبلغ جزئی به حساب گروه اول فروشندگان گندم واریز شده است.

چشم‌انتظاری ۴۰ روزه گندم‌کاران خوزستانی / مسئولان وعده پرداخت مطالبات را دادند

خوزستان یک استان صنعتی است، اما با توجه به تمرکز صنایع در چند شهر و شرایط اقلیمی، بسیاری از افراد در این استان تنها به کشاورزی مشغول هستند و از این راه امرار معاش می‌کنند که برای این کار علاوه بر هزینه‌های تولید و برداشت، گاهی تسهیلات نیز دریافت می‌کنند و تأخیر در پرداخت این تسهیلات و بدهی‌ها شرایط دشواری را برای آن‌ها ایجاد کرده است.

علی مزرعه، یکی از کشاورزان حمیدیه‌ای به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مسئولان استان پیگیری لازم انجام دهند چون دست کشاورزان بسته شده است و نمی‌توانند به کشت بعدی برسند؛ پولی برای خرید، هزینه‌های حمل‌ونقل، کمباین و هزینه‌های دیگر نیست و خواهش می‌کنم در پرداخت مطالبات ما سرعت بیشتری داشته باشند.

رضا محمدی، یکی دیگر از کشاورزان خوزستانی ادامه می‌دهد: تاکنون یک ریال هم پرداخت نشده است، زمان تحویل گندم به سیلو سی‌ام فروردین بوده که بیش از ۴۰ روز گذشته است و هنوز هیچ خبری نیست.

وی با اشاره به مشکلات مالی خود، خاطرنشان می‌کند: پول گندم را واریز کنید، دیروز برای برنج و روغن قرضی به مغازه رفتم اما مغازه‌دار گفت که حسابت بالا است و نمی‌توانی خرید کنی، خواهش می‌کنم ما را کمتر شرمنده کنید.

خوزستان یک استان صنعتی است، اما با توجه به تمرکز صنایع در چند شهر و شرایط اقلیمی، بسیاری از افراد در این استان تنها به کشاورزی مشغول هستند و از این راه امرار معاش می‌کنند که برای این کار علاوه بر هزینه‌های تولید و برداشت، گاهی تسهیلات نیز دریافت می‌کنند و تأخیر در پرداخت این تسهیلات و بدهی‌ها شرایط دشواری را برای آن‌ها ایجاد کرده است

مسعود اسدی، نماینده صنفی کشاورزان خوزستان سازمان برنامه و بودجه را هدف قرار می‌دهد و می‌گوید: منظور وعده می‌دهد، اما به آن عمل نمی‌کند، همان‌گونه که سال گذشته این اتفاق رخ داد و با تأخیر زیاد مطالبات پرداخت شد. از نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی توقع داریم پیگیر حق کشاورزان و مطالبات آن‌ها باشند، چراکه بر اساس قانون باید سازمان برنامه و بودجه بهای گندم را پرداخت کند.

امید جهان نژادیان، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان اظهار می‌کند: تاکنون یک میلیون و ۵۳۰ هزار تن محصول معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان از کشاورزان استان خوزستان خریداری شده و در مرحله نخست، ۷۳۰ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان استان پرداخت شده است.

وی می‌افزاید: تاکنون پرداخت باقی مانده پول خرید محصول گندم‌کاران با تأخیر مواجه شده و با پیگیری و مکاتبات استاندار خوزستان مقرر شده است که تا پایان هفته یا دو روز اول هفته آینده باقی‌مانده مطالبات گندم‌کاران استان به حسابشان واریز شود.

هفته آینده مشکل مطالبات گندم‌کاران رفع خواهد شد

علی اکبر حسینی‌محراب، استاندار خوزستان نیز در شورای کشاورزی استان تاکید دارد: بر اساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی از ابتدای سال جاری تا امروز حدود یک میلیون و ۵۲۵ هزار تن خرید گندم در سطح استان صورت گرفته است.

وی عنوان می‌کند: پرداخت پول به کشاورزان مدتی به تأخیر افتاده است و از این بابت از این قشر عذرخواهی می‌کنیم، پرداخت توسط سازمان برنامه و بودجه با کمک جهاد کشاورزی و بانک مرکزی در روزهای آینده و در اسرع وقت انجام شود.

استاندار خوزستان می‌افزاید: از نخستین روزهای خرید گندم پیگیری‌های زیادی برای تأمین اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت مطالبات کشاورزان داشتیم و تا هفته آینده این مسئله حل خواهد شد.

چشم‌انتظاری ۴۰ روزه گندم‌کاران خوزستانی / مسئولان وعده پرداخت مطالبات را دادند

سازمان برنامه و بودجه به وظیفه خود در پرداخت بهای گندم عمل کند

محمد کعب عمیر، نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگوی ویژه صداوسیمای خوزستان در خصوص پرداخت مطالبات گندم‌کاران خوزستانی تصریح می‌کند: گندم یکی از ۳۲ کالای اساسی است که توسط دولت به صورت تضمینی خریداری می‌شود و باید به پرداخت به‌موقع آن توجه شود، سال گذشته به دلیل افزایش نرخ خرید گندم مطالبات گندم‌کاران با تأخیر چندماهه پرداخت شد.

وی خاطرنشان می‌کند: در بودجه سال ۱۴۰۳ و در راستای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به‌منظور حمایت از تولید محصولات داخلی و حفظ امنیت غذایی کشور، تأمین منابع و نقدینگی لازم برای خرید گندم و پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان، سازمان برنامه و بودجه مکلف شد از محل بند ۸ تبصره ۸ و ظرفیت‌های آن هم‌زمان با خرید تضمینی گندم تخصیص دهد و پرداخت کند.

نماینده مردم شوش و کرخه ادامه می‌دهد: پس از دریافت گندم از کشاورزان پرداخت بهای گندم خریداری شده انجام نشد، پیگیری‌های انجام شده از طریق رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر کشاورزی، بحث مطالبات کشاورزان در هیئت دولت را مطرح کرد، ضمن اینکه موضوع پرداخت از بحث هدف‌مندی یارانه‌ها خارج شده است و رئیس سازمان برنامه و بودجه قول داد تا هفته آینده برای کشاورزان پرداخت داشته باشد.

کعب عمیر تاکید می‌کند: کشاورزی امنیت غذایی کشور است، کشاورز نیز هزینه‌های خاص خود را دارد و به هر دلیلی در پرداخت مطالبات سازمان برنامه و بودجه در تأمین منابع کوتاهی شده است.

وی اضافه می‌کند: وظیفه ما کمک به کشاورز است، نمایندگان خوزستانی در کنار کشاورزان هستند، در بودجه برای پرداخت بهای گندم ردیف اعتباری در نظر گرفته شده است و کوتاهی از طرف مجلس در این خصوص نیست، همه نمایندگان خوزستان پیگیر هستند تا سازمان برنامه و بودجه به وظایف خود عمل کند.

پرداخت مطالبات گندم‌کاران خوزستان طی روزهای آینده

مطالبات گندمکاران خوزستان به زودی پرداخت می‌شود

واریز مطالبات گندم‌کاران خوزستانی تا اوایل هفته آینده

چشم‌انتظاری ۴۰ روزه گندم‌کاران خوزستانی / مسئولان وعده پرداخت مطالبات را دادند

با پیگیری‌های صورت گرفته و صحبت‌های انجام شده، با وجود ضدونقیض‌های زیاد در مصاحبه‌ها در نهایت اعلام شد که هفته پیش‌رو مطالبات گندم‌کاران پرداخت می‌شود؛ حال باید منتظر ماند که تمام مطالبات گندم‌کاران پرداخت می‌شود یا اینکه همچون سال گذشته طی چند مرحله پرداخت خواهد شد؛ هرچند مطالبات گندم‌کاران واریز می‌شود اما پرداخت با تأخیر و در چند مرحله هیچ سودی برای کشاورز ندارد. امید می‌رود مسئولان مربوطه به این مهم توجه داشته باشند و تمام مطالبات را طی یک مرحله پرداخت کنند.

گزارش از: فرشاد صفرزاده، خبرگزاری ایمنا

نظر شما