شناسهٔ خبر: 66935794 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران در گفت‌وگو با ایمنا:

مطالبات گندم‌کاران از سوی سازمان برنامه و بودجه باید پرداخت شود

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران گفت: سازمان برنامه و بودجه باید اعتبارات مناسب درنظر بگیرد و در اسرع وقت این مطالبات را پرداخت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، گندم یک کالای استراتژیک در کشور است، اعلام به‌موقع قیمت خرید تضمینی و قیمت مناسب برای بهبود وضعیت تولید و امنیت غذایی اهمیت بسیار زیادی دارد که با آغاز دولت سیزدهم و روی کار آمدن رئیس‌جمهور شهید در این زمینه پیشرفت زیادی حاصل شد، اما مدتی است که گلایه‌ها از سوی گندم‌کاران برای پرداخت نشدن به‌موقع مطالبات آن‌ها زیاد شده است.

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بر اساس تبصره ۲ بند «۱» مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی، هزینه گندم‌کاران ۲۴ ساعت بعد از تحویل محصول باید توسط مجریان پرداخت شود و اگر به هر دلیلی قادر به پرداخت هزینه نبودند باید بر اساس نرخ سود میان‌مدت (۱۸ درصد) محاسبه شود.

وی افزود: تا امروز تقریباً ۵۰ روز از زمان تحویل گندم از سوی کشاورزان گذشته است و تا ششم خرداد ۱۴۰۳ بالغ بر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۴۲ همت خرید تضمینی انجام شده است که از این مبلغ تنها حدود ۶ درصد پرداخت شده و ۹۴ درصد از مطالبات گندم‌کاران پرداخت نشده است.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران عنوان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها با حمایت جهاد کشاورزی سال جاری نزدیک به ۱۴ میلیون تن گندم کاشت و برداشت می‌شود که حدود ۱۲ میلیون تن می‌توان خرید انجام داد.

هاشمی اظهار کرد: شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی به عنوان مجری و مباشر خرید گندم بین کشاورز و خریدار اصلی ایفای نقش می‌کند که سازمان برنامه و بودجه به عنوان خریدار اصلی باید مطالبات گندم‌کاران را پرداخت کند و سازمان برنامه و بودجه با توجه به اینکه سازمان هدفمندی یارانه‌ها را برای پرداخت مطالبات در نظر گرفته به وظیفه خود عمل نکرده است.

وی با اشاره به اینکه این بنیاد از بیستم فروردین سال جاری پیگیر مطالبات کشاورزان است، افزود: سازمان برنامه و بودجه باید اعتبارات مناسب را در نظر بگیرد و در اسرع وقت این مطالبات را پرداخت کند.

نظر شما