شناسهٔ خبر: 66928047 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

پیشنهاد نامگذاری «حکمرانی دینی» برای پاسداشت نام و یاد شهدای خدمت در تقویم

تبریز- ایرنا- قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نامی که برای روز شهادت شهدای خدمت می‌تواند مناسب باشد، روز حکمرانی دینی است زیرا ما خواهان حکمرانی دینی با مشی و رفتار این عزیزان هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سیدمحمد هاشمی شامگاه چهارشنبه در سوگواره رسم خدمت که در راستای عرض ارادت اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به شهدای خدمت در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: تصور نبود تک به تک این شهدای عزیزی برای ما بسیار سخت و سنگین است. این مصیبت ملی برای مردم تبریز، داغ سنگین تری دارد گویا این شهر با از دست دادن شهید آیت الله آل هاشم، داغ یتیمی به خود دیده است.

وی افزود: دلم پر می‌کشید تا در سفرم به تبریز و یا تهران، شهید آیت الله آل هاشم را دقایقی ببینیم و با هم گفتگو کنیم. آخرین بار در دیدار کارگزاران با رهبر معظم انقلاب بود که ایشان را دیدم که مثل همیشه با روی گشاده و نگاه دوست داشتنی گرم صحبت شدند.

وی ادامه داد: این شهید عزیز، مصداق یک امام جمعه تراز انقلاب بود و حضورش به عنوان امام جمعه مغتنم و معتبر شهر به کسوت امامت جمعه اعتبار بخشید. روحیه مدارای ایشان بر مدار حق و رفتار متمایز و ممتازی از ایشان جلوه می‌داد. حاج آقا به رسم شهادت از این دنیا رفت اما اگر به رسم معمول هم می‌رفت باز شهید بود.

هاشمی در خصوص شهید مالک رحمتی نیز گفت: این شهید در چند ماه گوی سبقت خدمت به مردم را از تمامی هم ترازان و هم صنف‌های خود در سراسر کشور ربوده و به یک نماد و تراز تبدیل شده بود که همه از او اسم می‌بردند.

وی افزود: او با یک تجربه ملی و داشتن ذهنی جوان و خلاق و با برنامه وارد شهر شد و وقت را تلف نکرد و گام به گام در مسیر مدیریت و دلبری از مردم حرکت کرد. هنوز هم برای من جای تعجب داشت که یک پست در فضای مجازی یکی از رسانه‌های بیگانه و معاند درباره این شهید بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ پیام مثبت دریافت کرده بود. پیام‌هایی از مردم عادی این استان که نتوانستند از عقل و انصاف دور شوند و به نیکی از او یاد کردند.

وی درباره شهید موسوی نیز اظهار کرد: ما رفاقت ۱۵ ساله داشتیم. او فردی بسیار دوست داشتنی بود که حتی درفیلم‌هایی که به تازگی از او منتشر می‌شود، می‌توان مشاهده کرد. شهید موسوی، آماده شهادت و فداکاری بود و یک نمونه پاسدار واقعی که این چنین خود را به غافله شهدا رساند.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شهید امیرعبداللهیان نیز گفت: او مرد میدان دیپلماسی و نه صرفا میز دیپلماسی بود. یاور و عزیز و حامی کودکان مظلوم غزه بود. اولین صحنه‌ای که از این شهید در دنیا برزخی می‌بینم، خیل عظیم شهدای فلسطینی است که به استقبال او می‌روند. او با اندیشه دیپلماسی، عزت و اقتدار اسلامی و برخاسته از گفتمان مقاومت در میز مذاکره می‌نشست و کارهایی کرد که بسیاری با هزاران ادعا نکردند.

وی ادامه داد: شهید رئیسی عزیز، در جان و ذاتش بی ادعا و بی ریا برای مردم بود. عاشق مردم بود و مسئله نخست برایش کرامت مردمی بود. شهادت می‌دهم که هیچوقت مصلحت کشور و احکام الهی را پای مباحث مصلحتی رای آوری و امثال آن ذبح نکرد. مماشات و مصلحت‌های منافقانه نداشت. ما واقعا بزرگترین و اصلی ترین حامی خود در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه را از دست دادیم.

وی افزود: شهیدان رجایی و بهشتی را در شهید رئیسی می‌دیدیم. سه سال رئیس قوه مجریه بود اما در ۴۰ سال گذشته در مناسک متعدد به مردم خدمت کرده بود. هرجا که او حضور داشت، یادگار خدمت و خستگی ناپذیری است. امروز داغدار هستیم اما این مسیر ادامه خواهد داشت و این راه و مکتب مردم داری و خدمت صادقانه در دولت آینده که به دست مردم رقم می‌خورد، برقرار خواهد بود.

هاشمی اظهار کرد: حضور مردم در مراسم تشییع و تکریم شهدای خدمت، بسیار نادر و نشانگر یک انتخاب مردمی نسبت به حکمرانان برگزیده دینی و اسلامی بود. ما در این پرواز آسمانی، رییس جمهور، امام جمعه، استاندار، مسئول دیپلماسی و پاسدار داشتیم یعنی یک بسته کامل از بخش‌های مختلف حکمرانی و مردم، این جمع خادم را تکریم کرده و این سرمایه اجتماعی را به رخ جهانیان کشیدند.

ما هنوز دنبال حاج آقا می‌گردیم

پیشنهاد نامگذاری «حکمرانی دینی» برای پاسداشت نام و یاد شهدای خدمت در تقویم

قربانعلی طاهری فر، چهره هنر انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی و کارگردان فیلم آپاراتچی نیز گفت: هر مراسمی را دیده بودم اما تجربه حضور در چنین مراسم سنگینی که دل‌های همه گرفته باشد، نداشتم. فکر می‌کنم از کجا شروع کنم و چه بگویم. از ۱۶ ساعت پرالتهاب و در انتظار یا از لحظه به لحظه مراسم تشییع و تدفین بگویم.

وی افزود: تک به تک ما با حاج آقا آل هاشم خاطره داشتیم. امروز همگی ما صاحب مجلس هستیم. جمله معروف «حاج آقا هارداسان» هر روز در گوش‌هایم است. ما هنوز دنبال حاج آقا می‌گردیم. دست خودمان هم نیست. ما را اینگونه عادت داده بود که همیشه دنبالش بگردیم.

وی ادامه داد: هرچیزی که زیبنده شهید آل هاشم بود اما جز این‌که رفیق نیمه راهمان باشد. آن مه غلیظی که در محل سقوط بالگرد وجود داشت، گویی در شهر تبریز هنوز برقرار است و به این زودی‌ها پایین نمی‌رود و ما همچنان دنبال پدرمان می‌گردیم.

طاهری فر گفت: رابطه بین ما با حاج آقا آل هاشم و دکتر رحمتی به گونه‌ای بود که به این زودی‌ها از یادمان نمی‌روند و تا آخر عمر در یادمان می‌مانند.

وی افزود: حاج آقا، وقتی به تبریز آمد، ابتدا نرده‌های مصلی را برداشت که به سمت مردم برود. هر گزارشی که هر روز از ایشان پخش می‌شد، با گوشه‌های جدیدی از شخصیت ایشان آشنا می‌شدیم و اکنون دنبال گرمای آفتاب در این مه غلیظ هستیم تا قلبمان آرام بگیرد.

وی ادامه داد: مسئول و مدیر بسیاری در این سال‌ها آمده و رفته‌اند اما آنچه برای ما ماندگار است، جذبه عشقی است که دکتر رحمتی در این چهار ماه به گونه‌ای ایجاد کرد که همه را پای کار آورد و ملک دل‌های آذربایجان شد. او ارمغانی برای دل‌های مظلومان و چراغ خطر مسئولان سهل انگار بود. لحظه به لحطه ما را امیدوار کرد اما ما چه فرصت بزرگی را از دست دادیم.

این هنرمند تبریزی با اشاره به حضور مردم در مراسم تشییع و تدفین و تکریم شهدای خدمت، گفت: این حماسه حضور در قاموس تاریخ آذربایجان می‌ماند. امیدواریم که مراسم امروز نیز تنها در حد یک بزرگداشت باقی نماند و رسم، روش و منش آقای آل هاشم تبدیل به کتاب شده و حتی تدریس شود. ایشان به تعبیری، کیمیای گمشده چهار دهه انقلاب بودند.

وی ادامه داد: زیباترین تابلو این اتفاق، پیام رهبر معظم انقلاب بود که در نخستین ساعات فرمودند هیچ خللی در امور مملکت ایجاد نمی‌شود. ما طوفان‌های سختی را گذرانده‌ایم و آذربایجان همواره ثابت کرده که از هر اتفاقی در تاریخ، فرصتی برای تعالی جمهوری اسلامی و انقلاب ایجاد کرده است.

خاطرات شهدای خدمت ضبط و ثبت شوند

پیشنهاد نامگذاری «حکمرانی دینی» برای پاسداشت نام و یاد شهدای خدمت در تقویم

محمد عزیزی راد، مدیرکل روابط عمومی استاندار آذربایجان شرقی و فعال رسانه‌ای نیز گفت: صحبت از این بزرگواران در چنین محفل و مجلسی بسیار سخت است زیرا تک به تک حاضران با حاج آق آل هاشم و دکتر رحمتی خاطره دارند. امیدواریم این خاطرات بزرگ پس از مراسم از یاد نرود و در قالب تولیدات تاریخ شفاهی، چندرسانه‌ای و کتاب ضبط و ثبت شوند.

وی افزود: حاج آقا، معدن زیبایی‌ها بود و قاموس واژگان کفایت نمی‌کند که از ایشان بگوییم. از کودک تا کهنسالی که به خانه ایشان می‌رفت، اعتماد به نفس می‌گرفت. واقعا صحبت از ایشان سخت است.

وی ادامه داد: دکتر رحمتی، دل ما را بیشتر سوزاند. او هنوز جوان بود و ۴۰ سال داشت. غنچه نظام بود و می‌خواست گل بدهد.

عزیزی راد گفت: شهید رحمتی نشان داد که در بحث مدیریت، طول زمان مهم نیست بلکه کیفیت مهم است. هر روز که به فیلم‌های ضبط شده ایشان در برنامه‌ها نگاه می‌کنیم تصور می‌کنیم که هنوز در تهران است و به زودی بازخواهد گشت.

وی افزود: هنوز هم بسیاری از مردم استان به ما زنگ می‌زنند و از ایشان می‌گویند. یک پیرمرد بنابی زنگ زده بود و می‌گفت که در زندگی‌ام تنها یک مرد دیدم که فقط ۱۰ دقیقه طول کشید، شهید رحمتی بود.

وی ادامه داد: شهید رحمتی، انسانی مملو از انرژی، باور و اعتقاد به کارآمدی نظام بود. در این چهار ماه با تمام وجود این ویژگی خود را نشان داد. ایشان حتی در داخل استانداری نیز طرح و ایده می‌داد و به فکر کارکنان بود.

نظر شما