شناسهٔ خبر: 66923252 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

واکنش هنرمندان جهان عرب به قتل عام مردم در رفح/ «سکوت نکن تا بفهمم ناشنوا نیستم!»

هنرمندان جهان عرب نیز مانند دیگر چهره‌های دنیا در صفحه‌های مجازی خود به جنایت رژیم صهونیست و قتل عام در شهر «رفح» واکنش نشان دادند. هنرمندان جهان عرب نیز مانند دیگر چهره‌های دنیا در صفحه‌های مجازی خود به جنایت رژیم صهونیست و قتل عام در شهر «رفح» واکنش نشان دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ قتل عام وحشتناک جنگنده‌های اشغالگر اسرائیل در شهر «رفح» در جنوب نوار غزه، پس از فیلم وحشتناکی که درست پس از هدف قرار گرفتن غیرنظامیان فلسطینی در فضای مجازی منتشر شد، دور از تصور بود. فلسطینی‌هایی که در چادر‌هایی بودند که گمان می‌کردند بهشت‌شان است.

خبرگزاری «وفا» نوشت که جنایت جدید اسرائیل که هیچ تفاوتی با جنایات دیگر رژیم اشغالگر غزه (که ۲۳۵ روز است تحت یک تجاوز وحشیانه و مرگبار قرار دارد)، نداشت، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و با واکنش‌های شدید در همه سطوح مواجه شد. 

در ۲۶ می، در بمباران چادر‌های آوارگان در شمال غرب شهر «رفح» توسط رژیم صهونیست، دست کم ۴۵ غیرنظامی فلسطینی کشته و ۲۵۰ نفر زخمی شدند که اکثرا کودکان و زنان بودند.

منابع پزشکی اعلام کردند که در پی هدف قرار دادن چادر‌های پناهجویان در اردوگاه آوارگان که اخیرا در نزدیکی انبار‌های امداد سازمان ملل ایجاد شده بود، دست کم ۴۵ شهروند کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

جمعیت هلال احمر فلسطین (PRCS) تایید کرد که خدمه، تعداد زیادی اجساد و مجروحان را پس از هدف قرار دادن چادر‌های آوارگان در رفح پیدا کردند. (PRCS) همچنین تاکید کرد که افرادی که در داخل چادر‌ها بودند، عمدتا کودکان و زنان زنده‌ای بودند که در آتش سوختند.

این در حالی است که منطقه مورد هدف که مملو از هزاران آواره است، قبلا توسط اشغالگران به عنوان منطقه امن اعلام شده بود.

این قتل عام واکنش‌های متعددی را از سوی سیاستمداران برانگیخت و آنها حملات مستمر اسرائیل به مناطق غیرنظامی را مورد انتقاد قرار دادند. «نبیل ابورودینه»؛ سخنگوی ریاست‌جمهوری فلسطین، حمله عمدی ارتش رژیم صهیونیستی به خیمه‌های آوارگان در «رفح» را به شدت مورد انتقاد قرار داد و بر لزوم مداخله فوری برای توقف فوری جنایات ارتکابی علیه مردم فلسطین تاکید کرد.

اردن، مصر، قطر، عربستان سعودی، پارلمان عرب، فرانسه، ترکیه، اسپانیا، ایرلند، نروژ، کانادا، پاکستان، مالدیو حمله اسرائیل به غیرنظامیان در «رفح» را محکوم کردند.

افراد مشهور از جمله خوانندگان، بازیگران و دیگر شخصیت‌های با نفوذ نیز از تریبون‌های خود برای ابراز خشم نسبت به جنایات مداوم اسرائیل علیه فلسطینیان در غزه، به‌ویژه کشتار «رفح» استفاده کردند.

«الیسا»؛ خواننده لبنانی که به عنوان پرفروش‌ترین هنرمند زن عرب در خاورمیانه شناخته می‌شود و میلیون‌ها دنبال کننده در صفحات اجتماعی خود دارد، در صفحات اجتماعی خود به انتقاد از حمله اسرائیل به «رفح» پرداخت.

وی گفت: «تصاویر و صدا‌های رفح هرگز از ذهن من خارج نخواهد شد. بشریت دیروز مُرد و از ۷ اکتبر مُرده است. خداوندا، دعا‌های ما و آنچه می‌خواهیم کافی نیست. به این مردم و کودکان فلسطین رحم کن. این چه جرمی است؟ آیا این دموکراسی است که آنها به جهان صادر می‌کنند؟»
«الیسا» همیشه به‌طور علنی حمایت خود را از فلسطین اعلام کرده است، به ویژه در سال ۲۰۲۱، زمانی که محله شیخ جراح اورشلیم به دنبال تهدید‌های اسرائیل مبنی بر آواره کردن اجباری ساکنان آن بود، این خواننده در فضای مجازی اعتراضات خود را منتشر می‌کرد.

«لی آن»؛ خواننده، ترانه سرا و هنرپیشه بریتانیایی، تصویری را در اینستاگرام خود منتشر کرد که روی آن نوشته بود: «همه چشم‌ها به رفح» و در توضیح آن نوشت #آتش بس.

«یسرا»؛ بازیگر مصری در پستی در توییتر خود نوشت: «از همه می‌خواهم که در مبارزه مردم فلسطین برای آزادی و عدالت در کنار آنها بایستند.»

«میریام فارس»؛ خواننده لبنانی در پستی در توییتر از طرفدارانش خواست تا برای کودکان بی گناه دعا کنند.
وی نوشت: «بیایید همه ما امشب دعایمان را برای روح قربانیان و کودکان بی گناه متحد کنیم.»

«مایا دیاب»؛ خواننده و شخصیت تلویزیونی لبنانی، قتل عام در رفح را به شدت محکوم کرد و سکوت جهانی را «وحشتناک» خواند.

وی در توییتر خود گفت: «همه کلمات در مقابل آنچه در رفح با سکوت وحشتناک تمام جهان می‌بینیم ناتوان هستند. قلب من می‌سوزد و نمی‌توانم آن را درک کنم؟!»

«کارول سماحه»؛ خواننده و بازیگر لبنانی، با اشاره به صحنه‌های وحشتناک رفح گفت: «آنچه ما می‌بینیم صحنه‌هایی از فیلم نیست، صحنه‌هایی از واقعیت است که حتی ذهن نمی‌تواند واقعیت آن را درک کند. از این قتل عام، جنایت و نسل کشی تا زمانی که دنیا علیه این جنایتکار اقدام نکند، چه چیزی باقی خواهد ماند؟»

«هیفا وهبی»؛ خواننده و بازیگر لبنانی در اکانت توییتر خود نوشت: «هیچ احساس یا کلمه‌ای نمی‌تواند آنچه را که اتفاق افتاده توصیف کند. قلب ما درد می‌کند. قلب ما با فلسطین است.»

«نجوا کرم»؛ خواننده لبنانی در پستی در توییتر از قتل عام رفح ابراز خشم کرد و گفت: «بشریت هرگز چیزی وحشتناک‌تر از چنین جنایتی ندیده است. آنهایی که خواستار انسانیت و حقوق آن هستند، رفتند و برنگشتند. یا شاید اصلا وجود نداشته باشند. حرکت کن، دنیا!»

«راغب علامه»؛ خواننده لبنانی با عصبانیت گفت: «چه زمانی جنایتکاران نازی اسرائیل از خون کودکان و غیرنظامیان بی گناه سیر خواهند شد؟» وی در پستی در توییترش افزود: «جامعه بین‌الملل تا چی زمانی از لابی صهیونیستی ترس خواهد داشت؟»

«نانسی عجرم»؛ خواننده لبنانی گفت که تصاویر کشتار رفح تنها دلیلی بر شری است که جهان را پر کرده است.
وی می‌گوید: «کاش می‌توانستم پیش تو بیدار شوم و صبح بخیر به تو بگویم، اما تصاویر اعضای بدن و بمباران افراد بی‌گناه در اردوگاه‌ها تو را به گریه می‌اندازد و تنها نشان دهنده شری است که جهان هستی را پر کرده است».

«بلا حدید»؛ سوپر مدل فلسطینی-آمریکایی، چندین استوری در اینستاگرام به اشتراک گذاشت که حمله اسرائیل به رفح را محکوم کرد و با فلسطینی‌های غزه ابراز همبستگی کرد.

«مارسیا کراس»؛ هنرپیشه آمریکایی که به خاطر بازی در سریال تلویزیونی پرطرفدار «خانه دار‌های ناامید» شناخته می‌شود، صفحات اجتماعی خود، به خصوص حساب کاربری خود در توییترش را به محکومیت تجاوز اسرائیل به غزه اختصاص داد و همه اینها را در بازنشر حمایت از فلسطین منتشر کرد.

این بازیگر در ماه فوریه، پستی در اینستاگرام منتشر کرد که شامل بیانیه‌ای بود که می‌گفت: «من در تلاش هستم تا بفهمم چگونه در میان مردمی با چشمانی که آب نمی‌آیند، قلب‌هایی که نمی‌لرزند و صدا‌هایی که ساکت می‌مانند، زندگی کنم.»

او بیانیه خود را با ایموجی‌های قلب شکسته و پرچم فلسطین به پایان رساند.

این بازیگر ۶۱ ساله پست خود را با عنوان «هیچ کلمه‌ای برای وحشتی که وجود دارد و در حال راه انداختن است وجود ندارد و سکوت باعث می‌شود که باور کنم من ناشنوا هستم.»

وی در حساب توییتر خود چندین پست را بازنشر کرد که مصائب غیرنظامیان و کودکان فلسطینی در غزه را تحت حملات هوایی نشان می‌داد و پست‌هایی در محکومیت تجاوز اسرائیل به غزه را با هشتگ‌هایی مانند: #آتش بس در غزه اکنون #آتش بس #بمباران را متوقف کنید، منتشر کرد.

«سوزان ساراندون»؛ بازیگر آمریکایی که همواره در موارد متعددی به نفع فلسطینی‌ها صحبت کرده است، از صفحه رسمی خود در توییتر برای انتشار مجدد پست‌های زیادی در محکومیت تجاوزات اسرائیل به غزه و ابراز همبستگی با مردم فلسطین استفاده کرد.

همچنین در ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، «کندیس کینگ»؛ تأثیرگذار سفر آفریقای جنوبی، از اسرائیل برای سلاخی نوزادان در غزه انتقاد کرد و از کشتار رفح به عنوان آخرین شواهد یاد کرد.

«کهلانی»؛ خواننده و ترانه سرای آمریکایی که در اکتبر ۲۰۲۳ یکی از اولین و اصلی‌ترین افراد مشهور بین المللی بود که برای نشان دادن حمایت و همبستگی کامل با فلسطین در بحبوحه تجاوزات مداوم اسرائیل، آن را در صفحه اینستاگرام خود قرار داد، چندین استوری در اینستاگرام منتشر کرد و از اسرائیل انتقاد کرد.

گفتنی است؛ عسلا، مگوی بو غصن، نادین نصیب نجیم، کارمن سلیمان، احلام، رزان المغرابی، سمیرا سعید، حدیسه، هازل کایا از جمله افراد مشهوری هستند که حمله به رفح را محکوم کردند و از فلسطینی‌ها حمایت کردند.

انتهای پیام/

نظر شما