شناسهٔ خبر: 66921541 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شهدای ایران | لینک خبر

نگاهی بر واکنش‌های بین‌المللی‌ به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در رفح؛

چشم جهان به رفح/ از به رسمیت شناختن فلسطین تا واکنش‌ها به انسان‌سوزی صهیونیست‌ها

وزیر خارجه نروژ همچنین سند رسمی به رسمیت شناخته شدن فلسطین را در جریان دیدار با محمد مصطفی، نخست وزیر تشکیلات خودگردان در بروکسل به وی اعطا کرد. نروژ به همراه اسپانیا و ایرلند ۲۲ مه سال جاری میلادی رسما برنامه هایشان برای به رسمیت شناختن فلسطین در ۲۸ مه را اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

  شهدای ایران: سرویس بین الملل/ به نقل از خبرنامه دانشجویان، در پی جنایات بی‌سابقه و وحشیانه رژیم صهیونیستی به اردوگاه پناه‌جویان رفح و کشته شدن ده‌ها نفر از افراد بی‌گناه از جمله کوکان بی گناه صدای جامعه جهانی و اعتراض به این وحشیگری بی‌سابقه در آمده است. 

 جنایت جدید اسرائیل و تجاوز مرگبار و بمباران چادرهای آوارگان در شمال غرب شهر رفح دست کم ۴۵ غیرنظامی فلسطینی را به شهادت رساند و تعدادی دیگر که اکثراً کودکان و زنان بودند را مجروح کرده است، منابع پزشکی گفتند که در پی هدف قرار دادن چادرهای پناهجویان در اردوگاه آوارگان که اخیراً در نزدیکی انبارهای امداد و امداد سازمان ملل ایجاد شده بود، دست کم ۴۵ شهروند شهید و تعدادی دیگر زخمی شدند و جمعیت هلال احمر فلسطین نیز تأیید کرد که افرادی که در داخل چادرها بودند، عمدتاً کودکان و زنان بودند که زنده در آتش سوختند.

به دنبال این اقدامات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بمباران چادر‌های فلسطینیان در رفح را اشتباهی غم‌انگیز خوانده ولی تنها ساعاتی پس از این موضع، رژیم صهیونیستی مجدداً به چادر‌های آوارگان فلسطینی در منطقه المواسی حمله کرد؛ اقدامی که منجر به شهادت دست‌کم ۲۲ فلسطینی شده است. اعتراضات ضد اسرائیلی در کشور‌های مختلف، بار دیگر تشدید شده است. 

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، دیروز از ارتکاب یک کشتار دیگر در رفح خبر داد که در نتیجه آن دست‌کم ۲۲ فلسطینی شهید و ۶۴ نفر هم زخمی شدند. این حمله که به محله تل‌السلطان انجام شده، مثل حمله روز یک‌شنبه است که اسرائیلی‌ها در آن چادر‌های آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند و ده‌ها نفر از فلسطینیان زنده زنده در آتش سوختند. صحنه‌های تکان‌دهنده منتشر شده از دومین حمله به چادر‌های فلسطینیان، زنان، مردان و کودکانی غرق در خون را نشان می‌دهد و گفته می‌شود که حال ۱۰ نفر از مجروحان وخیم است. حماس در بیانیه‌ای با اشاره به تکرار حمله به چادر‌های آوارگان فلسطینی گفته که جامعه بین‌المللی، شورای امنیت و دیوان بین‌المللی دادگستری باید فوراً وارد عمل شوند و تصمیمی روشن و قاطع برای توقف این نقض آشکار قوانین بین‌المللی اتخاذ کنند و از غیرنظامیان بی‌دفاع از جمله زنان، کودکان و سالمندان محافظت کنند. 

تکرار حمله به چادر‌های فلسطینیان در رفح در حالی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه طی سخنرانی در پارلمان این رژیم تأیید کرد که این حمله، غیرنظامیان را هدف قرار داده است. او گفت: «به‌رغم نهایت تلاش ما برای آسیب نرساندن به غیرنظامیان بی‌گناه، یک اشتباه غم‌انگیز رخ داد.» به گزارش آسوشیتدپرس، نتانیاهو گفت: «ما در حال تحقیق درباره این حادثه هستیم و به نتیجه‌گیری خواهیم رسید زیرا این سیاست ما است.»

 اروپا در فکر تحریم

وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای اولین بار درباره تحریم رژیم صهیونیستی صحبت کرده‌اند و مایکل مارتین، وزیر خارجه ایرلند بعد از نشست شورای امور خارجه این اتحادیه گفته است: «در یک نشست اتحادیه اروپا خودم برای اولین بار به شکل واقعی شاهد انجام بحث‌های قابل‌توجهی در مورد تحریم‌ها و «چه می‌شود اگر...» بودم.» هرچند مقام‌های اتحادیه اروپا می‌گویند این موضع اتحادیه اروپا تحت تأثیر موضع اسرائیل برای خطی از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره توقف فوری عملیات نظامی در رفح ابراز شده، ولی این موضع در پس‌زمینه حمله رژیم صهیونیستی به چادر‌های فلسطینیان است.

وزیر خارجه کانادا و وزیر امور خارجه بلژیک حمله تل‌آویو به چادر‌های فلسطینیان را محکوم کرده‌اند. «ملانی جولی» وزیر امور خارجه کانادا در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «ما از حملاتی که جان غیرنظامیان فلسطینی را در رفح گرفته است، وحشت‌زده شده‌ایم. کانادا از عملیات نظامی اسرائیل در رفح حمایت نمی‌کند.

این سطح از رنج بشر باید به پایان برسد. ما خواستار آتش‌بس فوری هستیم.» «حجه لحبیب» وزیر خارجه بلژیک نیز با انتشار چندین پیام در شبکه ایکس نوشت: «حمله به رفح و حملات موشکی به اسرائیل غیرقابل قبول است. تصاویر کشته شدن غیرنظامیان در اردوگاه آوارگان در رفح غیرقابل تحمل است. خشونت باید متوقف شود.»
 وزارت امور خارجه عربستان سعودی در واکنش به حمله اخیر جنگنده‌های اسرائیلی به چادر آوارگان فلسطینی در جنوب غزه بیانیه شدیداللحنی صادر کرد و سناتور دموکرات کوری بوکر در ایکس نوشت: «پس از حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی، تصاویر رفح ویرانگر است.»

در حالی که «تور وینسلند» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح «خاورمیانه» با صدور بیانیه‌ای خواستار انجام تحقیقات فراگیر و شفاف درخصوص حمله نظامی رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان در شهر رفح، بازخواست عاملان این کشتار و همچنین اتخاذ اقدامات فوری برای حفاظت بهتر از غیرنظامیان شده، موج خشم بین‌المللی در واکنش به حمله اسرائیلی‌ها به چادر فلسطینیان بالا گرفته است. 

 موج دوباره اعتراضات

گاردین دیروز نوشت که تصاویری از کودکانی که سوخته و اعضای بدن‌شان تکه تکه شده است، محکومیت رهبران جهان را به دنبال داشته و مذاکرات آتش‌بس را به خطر انداخته است. در شهر‌های مادرید و بارسلون اسپانیا، کشوری که به تازگی دولت فلسطین را به رسمیت شناخته، صد‌ها نفر گردهم آمدند و با شعار «اسرائیل، قاتل مردم فلسطین» بمباران اردوگاه آوارگان در رفح را محکوم کردند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، شعار‌هایی مانند «اسرائیل می‌کشد، اروپا حمایت می‌کند»، «اسرائیل، قاتل مردم فلسطین»، «دولت صهیونیستی، دولت تروریست» سر دادند و پرچم‌های فلسطین را به اهتزاز درآوردند.

ناتالیا ابوشرار، رئیس جامعه فلسطین کاتالونیا، در سخنرانی پیش از راهپیمایی گفت: «اسرائیل با مصونیت کامل حملات خود را تشدید می‌کند و ما می‌بینیم که دولت‌های ما هیچ کاری انجام نمی‌دهند.» معترضان ترکیه‌ای در استانبول، کنسولگری رژیم صهیونیستی را در واکنش به حمله به چادر‌های فلسطینیان به آتش کشیدند. شمار دیگری از معترضان نیز در نزدیکی کنسولگری امریکا تجمع برگزار کرده و بنر‌هایی به دست داشتند که روی آن عبارت «فلسطین را آزاد کنید» دیده می‌شد. معترضان شعار «مرگ بر اسرائیل و همدستش امریکا» را سر دادند. در آلمان، هزاران نفر با حضور در خیابان‌های شهر برلین علیه رژیم صهیونیستی شعار دادند و خواستار توقف فوری جنگ و کشتار مردم بی‌گناه فلسطین در شهر رفح و غزه شدند.

هزاران نفر در شهر منچستر انگلیس نیز روز دوشنبه با برپایی تظاهراتی در محکومیت کشتار رفح خواستار اجرای حکم دیوان دادگستری بین‌المللی ضد اسرائیل و توقف فوری جنگ شدند. «صادق خان»، شهردار شهر لندن با محکوم کردن این حمله خواستار متوقف ساختن فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی شد.

در کانادا هم صد‌ها نفر از مردم به خیابان‌ها آمدند و جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. بحرینی‌ها هم با برگزاری تظاهرات گسترده ضد تل‌آویو در بحرین کشتار رفح را محکوم کردند و خواستار لغو عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی شدند. صد‌ها اردنی هم دوشنبه شب در اعتراض به کشتار آوارگان فلسطینی در رفح در میدان مسجد «الکالوتی» در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در «امان» تحصن کردند. در مراکش نیز معترضان به شهادت رساندن ده‌ها فلسطینی را در بمباران اردوگاه آوارگان در شهر رفح در جنوب نوار غزه محکوم کردند.

واکنش کامالا هریس به جنایات در رفح

کامالا هریس، معاون جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت: کلمه فاجعه بار کمترین چیزی است که در توصیف حملات هوایی اسراییل میتوان گفت که منجر به آتش سوزی در اردوگاهی در شهر رفح در غزه شد. ارتش رژیم صهیونیستی یکشنبه شب با حمله به اردوگاه آوارگان در شهر رفح در جنوب نوار غزه دستکم ۴۱ فلسطینی، از جمله زنان و کودکان را شهید و دهها نفر دیگر را زخمی کرد.

جنبش های حماس و جهاد اسلامی نیز در بیانیه‌ هایی جداگانه، به کشتار ارتش رژیم صهیونیستی در شمال غرب شهر رفح واکنش نشان دادند و این جنایت را بی‌اعتنایی و اهانت آشکار به حکم اخیر دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر لزوم توقف حملات به این شهر دانستند و دولت آمریکا و جو بایدن رئیس جمهوری این کشور را به طور ویژه، مسئول این جنایت اعلام کردند.

دیوان بین المللی دادگستری روز جمعه با ۱۳ رای موافق و ۲ رای مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شد. این حکم دیوان بین المللی دادگستری با استقبال گسترده‌ای در سطح بین المللی همراه شد.

سه کشور اروپایی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناختند

وزیر خارجه نروژ سه شنبه با بیان اینکه اوسلو رسما کشور فلسطین را به رسمیت می شناسد، اعلام کرد این نقطه عطفی در روابط بین نروژ و فلسطین است. به گزارش ، اسپن بارت ایده وزیر خارجه نروژ در بیانیه ای با اعلام اینکه به رسمیت شناختن رسمی کشور فلسطین اجرایی شده، گفت: برای بیش از 30 سال، نروژ یکی از قوی ترین حامیان تشکیل کشور فلسطین بوده است.

مطمئنم که دولت فلسطین به کار دشوار اصلاحات ادامه خواهد داد و پایه های حکومت در کرانه باختری و غزه را پس از آتش بس ایجاد خواهد کرد. به نقل از شبکه خبری سی.ان.ان، وی افزود: مایه تاسف است که اسرائیل هیچ نشانه ای از تعامل سازنده نشان نمی دهد.

جامعه بین الملل باید حمایت اقتصادی و سیاسی خود را از فلسطین افزایش داده و به همکاری برای راه حل ۲ دولتی ادامه دهد. وزیر خارجه نروژ همچنین سند رسمی به رسمیت شناخته شدن فلسطین را در جریان دیدار با محمد مصطفی، نخست وزیر تشکیلات خودگردان در بروکسل به وی اعطا کرد. نروژ به همراه اسپانیا و ایرلند ۲۲ مه سال جاری میلادی رسما برنامه هایشان برای به رسمیت شناختن فلسطین در 28 مه را اعلام کردند.

اوایل امروز نیز اسپانیا رسما از به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین خبر داد و این اقدام وارد فاز اجرایی شد. پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا امروز سه شنبه گفت دولتش اواخر روز طرحی را برای به رسمیت شناختن رسمی کشور فلسطین تصویب خواهد کرد. ایرلند هم قرار است امروز به طور رسمی کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد. یوناس گهر استور نخست وزیر نروژ اخیرا گفته بود: بدون راه حل ۲ دولتی، صلحی در خاورمیانه وجود نخواهد داشت. او افزود که تشکیل کشور فلسطینی پیش نیازی برای دستیابی به صلح در خاورمیانه است.

واکنش‌ها 

ین قتل عام واکنش‌های متعددی را از سوی افراد مشهور از جمله خوانندگان، بازیگران و دیگر شخصیت‌های با نفوذ برانگیخت و این افراد از تریبون‌های خود برای ابراز خشم و نفرت نسبت به جنایات مداوم اسرائیل علیه فلسطینیان در غزه، به‌ویژه کشتار رفح استفاده کردند.

«الیسا» خواننده لبنانی که به عنوان پرفروش‌ترین هنرمند زن عرب در خاورمیانه شناخته می‌شود و میلیون‌ها دنبال کننده در صفحات اجتماعی خود دارد، در صفحات اجتماعی خود به انتقاد از حمله اسرائیل به رفح پرداخت و نوشت: «تصاویر و صداهای رفح هرگز از ذهن من خارج نخواهد شد. بشریت دیروز مُرد و از ۷ اکتبر مرده است. خداوندا، دعاهای ما و آنچه می خواهیم کافی نیست. به این مردم و کودکان رحم کن و به فلسطین رحم کن. این چه جرمی است؟ آیا این دموکراسی است که آنها به جهان صادر می کنند؟»

«لی آن» خواننده، ترانه سرا و هنرپیشه بریتانیایی نیز تصویری را در اینستاگرام خود منتشر کرد که روی آن نوشته بود: «همه چشم‌ها به رفح» و در توضیح آن نوشت: #آتش بس.

«یسرا» بازیگر مصری در پستی در شبکه اجتماعی X k,aj: «از همه می خواهم که در مبارزه مردم فلسطین برای آزادی و عدالت در کنار آنها بایستند».

«میریام فارس» خواننده لبنانی نیز در پستی از طرفدارانش خواست تا برای کودکان بی گناه دعا کنند و گفت: «امشب همه دعاهایمان را برای ارواح قربانیان و کودکان بی گناه متحد کنیم».

«مایا دیاب» خواننده و شخصیت تلویزیونی لبنانی، قتل عام در رفح را به شدت محکوم کرد و ضمن محکوم کردن سکوت جهانی در مورد این جنایات، نوشت: «واژگان در مقابل آنچه در رفح با سکوت وحشتناک تمام جهان می بینیم ناتوان است».

«کارول سماحه» خواننده و بازیگر لبنانی، با اشاره به صحنه‌های وحشتناک رفح گفت: آنچه ما می‌بینیم صحنه‌هایی در فیلم‌ها نیست، صحنه‌هایی از واقعیت است که حتی ذهن نمی‌تواند واقعیت آن را درک کند. از این قتل عام، جنایت و نسل کشی تا زمانی که دنیا علیه این جنایتکار اقدام نکند، چه چیزی باقی مانده است؟»

«هیفا وهبی» خواننده و بازیگر لبنانی هم در شبکه اجتماعی  X واکنش نشان داد و گفت: «هیچ احساس یا کلمه‌ای نمی تواند آنچه را که اتفاق افتاده توصیف کند. قلب ما به درد آمده است. قلب ما با فلسطین است.»

«نجوا کرم» خواننده لبنانی در پستی از قتل عام فلسطینیان رفح ابراز خشم کرد و گفت: «بشریت هرگز چیزی وحشتناک تر از چنین جنایتی ندیده است».

«راغب علامه» خواننده معروف لبنانی در واکنشی خشمگین گفت: «چه زمانی جنایتکاران نازی اسرائیل از خون کودکان و غیرنظامیان بی گناه سیر خواهند شد؟» تا چه زمانی قرار است جامعه بین المللی از لابی صهیونیستی هراس داشته باشد؟»

«نانسی عجرم» خواننده لبنانی در واکنش به این قتل عام گفت: «کاش می‌توانستم پیش تو بیدار شوم و صبح بخیر بگویم، اما تصاویر اعضای بدن و بمباران افراد بی‌گناه در اردوگاه‌ها تو را به گریه می‌اندازد و تنها نشان دهنده شری است که جهان هستی را پر کرده است».

«بلا حدید» مدل فلسطینی-آمریکایی، چندین استوری در اینستاگرام به اشتراک گذاشت که حمله اسرائیل به رفح را محکوم کرد و با فلسطینی های غزه ابراز همبستگی کرد.

«مارسیا کراس» هنرپیشه آمریکایی، که به خاطر بازی در سریال تلویزیونی پرطرفدار «کدبانوهای وامانده» شناخته می شود، صفحه اجتماعی خود را به محکومیت تجاوز اسرائیل به غزه و بازنشر محتواهای درباره حمایت از فلسطین اختصاص داد.

«سوزان ساراندون» هنرپیشه آمریکایی نیز که همواره در موارد متعددی در حمایت از فلسطینی‌ها صحبت کرده است، از صفحه رسمی خود در X برای انتشار مجدد پست های زیادی در محکومیت تجاوزات اسرائیل به غزه و ابراز همبستگی با مردم فلسطین استفاده کرد.

«کلانی» خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی که در اکتبر ۲۰۲۳ یکی از اولین و اصلی‌ترین افراد مشهور بین المللی بود که حمایت و همبستگی کامل با فلسطین در بحبوحه تجاوزات مداوم اسرائیل نشان داد نیز در واکنش به جنایت اخیر چندین استوری در اینستاگرام منتشر کرد و ضمن ابراز همبستگی با فلسطین، کشتار کودکان فلسطینی در غزه را محکوم کرد.

گزارش از محمد جهاد

نظر شما