شناسهٔ خبر: 66908967 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

ذبح انسانیت؛ سکوت مدعیان حقوق بشر

نسل کشی سگ نحس نجس آمریکا در رفح/ انزجار جهانی از خیمه‌سوزان صهیونیست‌ها +فیلم و تصاویر

نظم مدعی حقوق بشر به خاطر همراهی با جنایات صهیونیست‌ها در غزه رسوا شده است اما مردم دنیا یکصدا از نسل‌کشی در رفح ابراز انزجار می‌کنند.

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل جهان نيوز: جنایت‌های سگ هار نجس آمریکا در خاورمیانه علیه مردم غزه به نقطه‌ای رسیده که وجدان بشری دیگر نمی‌تواند از آن درگذرد؛ نقطه‌ای که هر انسانی روی کره خاکی با هر پیشینه و باوری دیگر باید موضع غایی خود را درباره غائله‌ای که طی 235 روز در فلسطین اشغالی در جریان بوده، اعلام کند.  این لحظه حقیقت است و ورای دین و مذهب، مسلک و مصلحت، تابعیت و ملیت، قوانین و موازین... هیچ گریزی از تعیین تکلیف خود به عنوان یک انسان ندارید؛  یا با مظلومان غزه هستید یا جزو اشقیای صهیونیست درصدد پاکسازی قومی فلسطینیان. 
 
به گزارش وطن امروز، دور جدید حملات رژیم کودک‌کش به مرز رفح که از حدود یک ماه پیش از سر گرفته شد و متعاقب آن یورش‌های همه‌جانبه به شمال و جنوب باریکه غزه، باعث سرریز دریای خشم انسان‌ها از سد «نظم مبتنی بر قوانین غرب» شده و  نقاب از چهره حامیان بین‌المللی اسرائیل تحت هر عنوانی انداخته است. حال در پرتو بیداری بشری بی‌سابقه‌ای که به بهای خون کودکان معصوم غزه به دست آمده، جامعه جهانی برای نخستین‌بار پس از 4 قرن استیلای حقوق یورو سنتریک،  از زیر مرجعیت حقوق بشر مورد ادعای آمریکا و اروپا بیرون می‌آید. در حالی که هر 2 دیوان بین‌المللی قضایی مستقر در لاهه هلند -  کیفری و دادگستری - رژیم صهیونیستی و سران آن را به خاطر ارتکاب جنایت علیه بشریت محکوم کرده یا حتی تحت تعقیب قرار می‌دهند، دولت بایدن در وقاحتی بی‌سابقه، حرف از برخورد با این مراجع جهانی می‌زند. در حالی که حتی متحدان آمریکا در ناتو چون  دولت‌های اسپانیا، ایرلند و نروژ مجبور می‌شوند در جهت خواست افکار عمومی داخلی خود، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند، با خط و نشان اسرائیل، دیگر متحد واشنگتن مواجه می‌شوند. موج تاریخی نفی اسرائیل در دانشگاه‌های آمریکا نیز پدیده‌ای دیگر است که غرب را در مقابل خودش قرار می‌دهد. به این ترتیب داستان داوود و جالوت بار دیگر تکرار شده است. نوار مرزی بسیار خونین و نحیف غزه با شبه‌جزیره سینا – تنها به طول 20 کیلومتر – که به مرز رفح مشهور است، در اثری پروانه‌ای انتقام خود را از کل امپراتوری سلطه 400 ساله تلمودی گرفت.
 
استیون والت، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد آمریکا که یکی از برجسته‌ترین نظریه‌پردازان مدافع رویکرد واقع‌گرایی تدافعی به عنوان ستون اصلی حفظ نظم آمریکایی موجود محسوب می‌شود، در یادداشت بسیار مهمی که حتی پیش از آغاز جنایات اسرائیل در رفح برای نشریه فارن پالیسی نوشت، تلویحا به  شورش جامعه بشری علیه زیر پا گذاشتن علنی اخلاق در سیاست خارجی آمریکا اشاره کرد.
 
او در یادداشت خود با عنوان «چرا رئالیست‌ها با جنگ غزه مخالفند؟» که 44 روز پیش – به فاصله چند روز بعد از عملیات «وعده صادق» – نوشت، اعتراف کرد: «نظرسنجی‌های عمومی نشان می‌دهد محبوبیت ایالات متحده در خاورمیانه بشدت و در اروپا اندکی کاهش یافته است، در حالی که حمایت از چین، روسیه و ایران افزایش یافته است. کمتر از یک ماه پس از جنگ، گزارشی از موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن - حامی اسرائیل-  هشدار داد: آمریکا در مقایسه با مخالفان خود به دلیل جنگ در غزه در حال شکست است. درصد عرب‌هایی که معتقدند آمریکا نقش مثبتی در جنگ دارد تنها به 7 درصد می‌رسد که این رقم در کشورهایی مانند اردن به 2 درصد می‌رسد. در مقابل، درصد عرب‌هایی که می‌گویند چین نقش مثبتی در مناقشه دارد، شامل 46 درصد در مصر، 34 درصد در عراق و 27 درصد در اردن است. علاوه بر این، ایران در این جنگ محبوبیت مضاعفی یافت؛ به طور متوسط درصد کسانی که می‌گویند ایران تاثیر مثبت در جنگ داشته 40 درصد است، در حالی که 21 درصد می‌گویند تاثیر منفی داشته است. در کشورهایی مانند مصر و سوریه، درصدی که می‌گویند ایران در غزه نفوذ مثبت دارد، حتی بیشتر است و به ترتیب به 50 درصد و 52 درصد می‌رسد». 


 
این اما مهم‌ترین اعتراف والت نبود. او به عنوان یک نظریه‌پرداز پیشاهنگ غربی، تعارف را با حاکمیت سیاسی آمریکا کنار گذاشت و جرم دولت بایدن و دموکرات‌ها را همپای اپوزیسیون کنگره (جمهوری‌خواهان) در اجرای سیاست‌های بین‌المللی با رفتاری وحشیانه و زیر پا گذاشتن اخلاق عمومی، مقدم بر جرم نوچه اسرائیلی‌شان در فلسطین اشغالی برشمرد. والت صریحا سیاست کهنه حمایت ایالات متحده از اسرائیل را که ناشی از سلطه تفکر صهیونیستی است زیر سوال برد و یادداشت خود را اینگونه به پایان برد: «آمریکا به طور فعال منافع راهبردی خود را تضعیف می‌کند و از کشتار دسته‌جمعی مردم بی‌گناه حمایت می‌کند، عمدتاً به این دلیل که رهبران ایالات متحده در یک دیدگاه منسوخ شده از درگیری گرفتار شده‌اند و بیش از حد نسبت به یک گروه ذی‌نفع قدرتمند احترام می‌گذارند. برای هر واقع‌گرای خوب، انجام بدی بدون هدف خوب، بدترین گناه است». همان طور که تحلیلگران راهبردی غربی در قامت والت و مرشایمر در واشنگتن، لندن و بروکسل با نگرانی تمام پیش‌بینی  کرده بودند زنجیر پاره‌کردن نتانیاهو و تندروهای لیکود برای تکمیل پروژه نسل‌کشی فلسطینیان به هر قیمت ممکن - که با حمله به تجمع یک و نیم میلیونی آوارگان فلسطینی در مرز رفح صورت گرفت - به شکلی نمادین حمله به واپسین مرزهای تحمل وجدان بشری بود. در واکنش، اعضای بنی‌آدم اقدام به پس زدن روندها و مناسبات حاکم بر دنیا کرده‌اند که این به تزلزل مرزهای خود امپراتوری سلطه منجر شده است. در روزهایی که حتی توده‌های لیبرال آمریکایی نیز برخلاف گذشته دیگر خط حمایت رسمی حاکمیت ایالات متحده از نوچه جری اسرائیلی‌اش را نمی‌خوانند، برای نخستین‌بار در تاریخ شارش تشکیک در مدیریت و نظم جهانی موجود، در غرب هم به اندازه سرچشمه‌های سنتی شرقی‌اش سیلان پیدا کرده است. موج تشکیک در صلاحیت و خیرخواهی غرب برای اداره جهان که تا همین اواخر توسط دستگاه کنترل فکر و رسانه‌های شرکتی غربی با برچسب «تئوری توطئه» به حاشیه رانده می‌شد، حالا تحت عنوان «نه به وضع موجود»  سهم هر چه بزرگ‌تری از افکار عمومی جامعه بشری را  به خود اختصاص می‌دهد. این پدیده  با شعارهایی با مضمون «اسرائیل را متوقف کنید»، «نه به جنایت در غزه» و «فلسطین آزاد»  که این روزها توسط توده‌های عظیم مردم در قلب بزرگ‌ترین شهرهای آمریکا و اروپا سر داده می‌شود، متبلور شده است. در نتیجه شکل‌گیری یک وجدان جمعی جهانی جدید، مرکزیت روایت‌سازی از رویداد‌های جهانی نیز از دفاتر رسانه‌ای مستقر در دهکده  مک‌لوهان در اردوگاه غرب خارج می‌شود.
 
اخبار واقعی در قالب روایت‌های تمرکززدایی شده، هرچه فراگیرتر به سمع و نظر انسان‌ها در گوشه و کنار جهان می‌رسد و در نتیجه حتی زیر دماغ «برادر بزرگ» دیکتاتوری خبری عموسام، جمعیت بیشتر و بیشتری متوجه واقعیت سیاه مکانیزم استعماری جنایت در غزه می‌شود. غزه با خون خود، سرانجام هدف تاریخی تمرکززدایی –دی‌سنترالیزه ساختن - از مقوله «خبر» را محقق کرد.



انزجار جهانی از خیمه‌سوزان صهیونیست‌ها در رفح

روزنامه جوان هم در گزارشی نوشته است: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با یک ژست انسان‌دوستانه بمباران چادر‌های فلسطینیان در رفح را اشتباهی غم‌انگیز خوانده ولی تنها ساعاتی پس از این موضع، رژیم صهیونیستی مجدداً به چادر‌های آوارگان فلسطینی در منطقه المواسی حمله کرد؛ اقدامی که منجر به شهادت دست‌کم ۲۲ فلسطینی شده است. اعتراضات ضد اسرائیلی در کشور‌های مختلف، بار دیگر تشدید شده است.

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، دیروز از ارتکاب یک کشتار دیگر در رفح خبر داد که در نتیجه آن دست‌کم ۲۲ فلسطینی شهید و ۶۴ نفر هم زخمی شدند. این حمله که به محله تل‌السلطان انجام شده، مثل حمله روز یک‌شنبه است که اسرائیلی‌ها در آن چادر‌های آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند و ده‌ها نفر از فلسطینیان زنده زنده در آتش سوختند. صحنه‌های تکان‌دهنده منتشر شده از دومین حمله به چادر‌های فلسطینیان، زنان، مردان و کودکانی غرق در خون را نشان می‌دهد و گفته می‌شود که حال ۱۰ نفر از مجروحان وخیم است. حماس در بیانیه‌ای با اشاره به تکرار حمله به چادر‌های آوارگان فلسطینی گفته که جامعه بین‌المللی، شورای امنیت و دیوان بین‌المللی دادگستری باید فوراً وارد عمل شوند و تصمیمی روشن و قاطع برای توقف این نقض آشکار قوانین بین‌المللی اتخاذ کنند و از غیرنظامیان بی‌دفاع از جمله زنان، کودکان و سالمندان محافظت کنند.

تکرار حمله به چادر‌های فلسطینیان در رفح در حالی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه طی سخنرانی در پارلمان این رژیم تأیید کرد که این حمله، غیرنظامیان را هدف قرار داده است. او گفت: «به‌رغم نهایت تلاش ما برای آسیب نرساندن به غیرنظامیان بی‌گناه، یک اشتباه غم‌انگیز رخ داد.» به گزارش آسوشیتدپرس، نتانیاهو گفت: «ما در حال تحقیق درباره این حادثه هستیم و به نتیجه‌گیری خواهیم رسید زیرا این سیاست ما است.»



 اروپا در فکر تحریم
وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای اولین بار درباره تحریم رژیم صهیونیستی صحبت کرده‌اند و مایکل مارتین، وزیر خارجه ایرلند بعد از نشست شورای امور خارجه این اتحادیه گفته است: «در یک نشست اتحادیه اروپا خودم برای اولین بار به شکل واقعی شاهد انجام بحث‌های قابل‌توجهی در مورد تحریم‌ها و «چه می‌شود اگر...» بودم.» هرچند مقام‌های اتحادیه اروپا می‌گویند این موضع اتحادیه اروپا تحت تأثیر موضع اسرائیل برای خطی از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره توقف فوری عملیات نظامی در رفح ابراز شده، ولی این موضع در پس‌زمینه حمله رژیم صهیونیستی به چادر‌های فلسطینیان است. وزیر خارجه کانادا و وزیر امور خارجه بلژیک حمله تل‌آویو به چادر‌های فلسطینیان را محکوم کرده‌اند. «ملانی جولی» وزیر امور خارجه کانادا در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «ما از حملاتی که جان غیرنظامیان فلسطینی را در رفح گرفته است، وحشت‌زده شده‌ایم. کانادا از عملیات نظامی اسرائیل در رفح حمایت نمی‌کند. این سطح از رنج بشر باید به پایان برسد. ما خواستار آتش‌بس فوری هستیم.» «حجه لحبیب» وزیر خارجه بلژیک نیز با انتشار چندین پیام در شبکه ایکس نوشت: «حمله به رفح و حملات موشکی به اسرائیل غیرقابل قبول است. تصاویر کشته شدن غیرنظامیان در اردوگاه آوارگان در رفح غیرقابل تحمل است. خشونت باید متوقف شود.»

 وزارت امور خارجه عربستان سعودی در واکنش به حمله اخیر جنگنده‌های اسرائیلی به چادر آوارگان فلسطینی در جنوب غزه بیانیه شدیداللحنی صادر کرد و سناتور دموکرات کوری بوکر در ایکس نوشت: «پس از حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی، تصاویر رفح ویرانگر است.» در حالی که «تور وینسلند» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح «خاورمیانه» با صدور بیانیه‌ای خواستار انجام تحقیقات فراگیر و شفاف درخصوص حمله نظامی رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان در شهر رفح، بازخواست عاملان این کشتار و همچنین اتخاذ اقدامات فوری برای حفاظت بهتر از غیرنظامیان شده، موج خشم بین‌المللی در واکنش به حمله اسرائیلی‌ها به چادر فلسطینیان بالا گرفته است.



موج دوباره اعتراضات
گاردین دیروز نوشت که تصاویری از کودکانی که سوخته و اعضای بدن‌شان تکه تکه شده است، محکومیت رهبران جهان را به دنبال داشته و مذاکرات آتش‌بس را به خطر انداخته است. در شهر‌های مادرید و بارسلون اسپانیا، کشوری که به تازگی دولت فلسطین را به رسمیت شناخته، صد‌ها نفر گردهم آمدند و با شعار «اسرائیل، قاتل مردم فلسطین» بمباران اردوگاه آوارگان در رفح را محکوم کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، شعار‌هایی مانند «اسرائیل می‌کشد، اروپا حمایت می‌کند»، «اسرائیل، قاتل مردم فلسطین»، «دولت صهیونیستی، دولت تروریست» سر دادند و پرچم‌های فلسطین را به اهتزاز درآوردند. ناتالیا ابوشرار، رئیس جامعه فلسطین کاتالونیا، در سخنرانی پیش از راهپیمایی گفت: «اسرائیل با مصونیت کامل حملات خود را تشدید می‌کند و ما می‌بینیم که دولت‌های ما هیچ کاری انجام نمی‌دهند.» معترضان ترکیه‌ای در استانبول، کنسولگری رژیم صهیونیستی را در واکنش به حمله به چادر‌های فلسطینیان به آتش کشیدند. شمار دیگری از معترضان نیز در نزدیکی کنسولگری امریکا تجمع برگزار کرده و بنر‌هایی به دست داشتند که روی آن عبارت «فلسطین را آزاد کنید» دیده می‌شد. معترضان شعار «مرگ بر اسرائیل و همدستش امریکا» را سر دادند. در آلمان، هزاران نفر با حضور در خیابان‌های شهر برلین علیه رژیم صهیونیستی شعار دادند و خواستار توقف فوری جنگ و کشتار مردم بی‌گناه فلسطین در شهر رفح و غزه شدند. هزاران نفر در شهر منچستر انگلیس نیز روز دوشنبه با برپایی تظاهراتی در محکومیت کشتار رفح خواستار اجرای حکم دیوان دادگستری بین‌المللی ضد اسرائیل و توقف فوری جنگ شدند. «صادق خان»، شهردار شهر لندن با محکوم کردن این حمله خواستار متوقف ساختن فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی شد. در کانادا هم صد‌ها نفر از مردم به خیابان‌ها آمدند و جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. بحرینی‌ها هم با برگزاری تظاهرات گسترده ضد تل‌آویو در بحرین کشتار رفح را محکوم کردند و خواستار لغو عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی شدند. صد‌ها اردنی هم دوشنبه شب در اعتراض به کشتار آوارگان فلسطینی در رفح در میدان مسجد «الکالوتی» در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در «امان» تحصن کردند. در مراکش نیز معترضان به شهادت رساندن ده‌ها فلسطینی را در بمباران اردوگاه آوارگان در شهر رفح در جنوب نوار غزه محکوم کردند.

فیلم(حاوی صحنه دلخراش)

فیلم(حاوی صحنه دلخراش)

نظر شما