شناسهٔ خبر: 66922362 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

داستان خرید جنگنده شوروی توسط آمریکا از ترس ایران

نیروی هوایی آمریکا جنگنده های بسیار پیشرفته‌ای دارد؛ اما آمریکا اقدام به خرید جنگنده های میگ ۲۹ شوروی کرده است.

صاحب‌خبر -


به گزارش تابناک، گجت نیوز نوشت: نیروی هوایی آمریکا جنگنده های بسیار پیشرفته‌ای دارد؛ اما آمریکا اقدام به خرید جنگنده های میگ ۲۹ شوروی کرده است. جالب اینجاست که این اتفاق ارتباط عجیبی با ایران دارد

در پایان جنگ سرد نیروی هوایی آمریکا به این نتیجه رسید که جنگنده میگ ۲۹ شوروی نه‌تنها از اف ۱۵ و اف ۱۶ هیچ‌چیزی کم ندارد، بلکه از نظر برخی قابلیت‌ها می‌توان آن دو را پشت سر بگذارد. این نتیجه‌گیری مهم نیز پس از پرواز با جنگنده شوروی به‌دست آمد. اما چطور پرواز خلبانان آمریکایی با جنگنده ساخت شوروی ممکن شد؟

 
 

مولداوی یک کشور کوچک اروپایی است که فاصله بسیار کمی با روسیه دارد. پس از فروپاشی شوروی، این کشور دارای ۳۴ فروند میگ 29 و 8 هلیکوپتر Mi-8 بود. مولداوی قادر نبود از پس هزینه تعمیر و نگهداری جنگنده ها و هلیکوپترها برآید. همین نیز حسابی مقامات آمریکایی را نگران کرده بود. آنها می‌ترسیدند که مولداوی جنگنده های میگ 29 خود را به ایران بفروشد.

همین نیز باعث شد شد که مقامات آمریکا اقدام به خرید جنگنده های ساخت شوروی کنند. جالب اینجاست که جنگنده های میگ‌ ۲۹ مولداوی توانایی حمل بمب اتم را نیز داشتند. ترکیب این مورد با توسعه برنامه هسته‌ای ایران سبب شده بود که آمریکایی‌ها آینده خاورمیانه را نگران‌کننده تصور کنند.

در نهایت عملیات خرید ۳۴ فروند جنگنده ساخت شوروی در سال ۱۹۹۷ انجام شد و آمریکا آنها را به‌‌صورت مخفیانه با هواپیمای C-17 به اوهایو برد. جنگنده‌های جدید و سایر تجهیزات نظامی شوروی خیلی زود به اسباب‌بازی محبوب نیروی هوایی آمریکا تبدیل شدند. جنگنده‌ های شوروی تهدید خطرناکی برای نیروهای آمریکایی و اروپایی محسوب می‌شدند. به‌همین‌خاطر پرواز با آنها باعث می‌شد که اطلاعات ارزشمندی در اختیار ارتش آمریکا قرار گیرد.

 

البته این تنها نیروی هوایی آمریکا نبود که از پروژه خرید جنگنده شوروی سود بود. ارتش اسرائیل نیز نگران بود که روزی ایران بتواند جنگنده میگ ۲۹ را خریداری کند. به‌همین‌خاطر تعدادی میگ را از آمریکا تحویل گرفت تا بتواند خلبان‌های خود را در برابر دشمن احتمالی آموزش دهد. جالب اینجاست که خلبان‌های اسرائیلی خیلی از توانمندی‌های این هواپیما تمجدید کردند. حتی آمریکایی‌ها نیز اعلام کردند که میگ ۲۹ می‌تواند سلاحی بسیار خطرناک در دستان خلبانی ماهر باشد.

آمریکایی‌ها همچنین پس از خرید جنگنده شوروی متوجه شدند که میگ از زاویه هدف‌گیری بیشتر و سیستم هدف‌گیری دقیق‌تری می‌برد. در نتیجه ارتش آمریکا به بررسی فناوری‌های موجود در میگ نیز پرداخت تا بتواند موارد مفید را از طریق مهندسی معکوس به‌دست آورد. در نهایت می‌توان گفت که پروژه خرید جنگنده شوروی اقدامی درست از سوی آمریکا بود. اینکار باعث شد که هم خلبان‌های آمریکایی اطلاعات بهتری از رقیب خود به‌دست آوردند و هم فناوری نظامی آمریکا کامل‌تر شود.

نظر شما