شناسهٔ خبر: 66920324 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

هشدارهای پی‌درپی در صحن شورای شهر تهران درباره وضعیت درختان تهران

خزان زودرس درختان پایتخت

مدتی است درخطربودن درختان پایتخت به طور پیوسته در صحن علنی شورای شهر تهران تذکر داده می‌شود. یک روز درخواست توقف ساخت‌وساز در بوستان‌های قدیمی پایتخت، روز دیگر درختان خشک‌شده و آفت‌زده پارک‌های جنگلی که برای قطع نشانه‌گذاری شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق، مدتی است درخطربودن درختان پایتخت به طور پیوسته در صحن علنی شورای شهر تهران تذکر داده می‌شود. یک روز درخواست توقف ساخت‌وساز در بوستان‌های قدیمی پایتخت، روز دیگر درختان خشک‌شده و آفت‌زده پارک‌های جنگلی که برای قطع نشانه‌گذاری شده‌اند.

در جلسه گذشته شورا ناصر امانی از خشک‌شدن 10 هزار درخت در سه بوستان جنگلی پایتخت خبر داد که به دلیل کم‌آبی دچار آفت شده بودند. روز گذشته هم مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا، در تذکری درباره وضعیت منطقه یک که پیش از اینها انجام شده بود، گفت: متأسفانه منطقه یک با یک آشفتگی در مدیریت مواجه است. اتفاقاتی در آنجا در حال رخ‌دادن است که جای تأمل دارد. امیدواریم مدیریت شهری به این مسئله مهم یعنی خشک‌شدن برخی از درختان در این منطقه توجه ویژه کند. مشاهدات حاکی از آن است که متأسفانه به طور عمدی با ریختن سیمان پای درختان منطقه، اقدام به از بین بردن آنها می‌کنند. سؤالی که در اینجا مطرح است، این است که این فرایند و پروژه چگونه مجوز اخذ کرده است. ما همچنان منتظر پاسخ‌گویی به این تذکر هستیم. اقراریان در تذکری با اشاره به ساخت‌وسازی تعجب‌برانگیز در نقطه‌ای از منطقه یک که بسیار خطرآفرین است، اشاره کرد و گفت:‌ سازه‌ای زیر یکی از پل‌های بزرگراه شهید صیادشیرازی ساخته شده، یک فروشگاه ایجاد شده که جای پارک نیز برای آن وجود ندارد. نباید شهرداری برای منافع کوتاه‌مدت و به هر قیمتی چنین اقدامی انجام دهد. باید در این زمینه فکر اساسی کرد. متأسفانه در این دوره مدیریتی شاهد اتفاقات عجیبی هستیم که پیش‌ازاین کمتر رخ داده بود. همچنین شاهد واکنش جدی نخبگان حوزه مدیریت شهری یعنی استادان دانشگاه‌ها درباره مدیریت و اقدامات شهردار تهران نیز هستیم؛ بنابراین درخواست می‌شود که این مسئله مورد توجه ویژه قرار گیرد. اقداماتی که خواسته یا ناخواسته به هر دلیلی انجام می‌شود، می‌تواند آسیب جدی برای شهر داشته باشد.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، هم از دستگاه‌های ذی‌ربط، منابع طبیعی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خواست تا در نگهداری بوستان‌های جنگلی به شهرداری کمک کنند و از شهرداری نیز خواست تا تملک باغات برای ایجاد بوستان‌های محلی را سرعت ببخشد.

او با یادآوری اینکه بهره‌برداری از بوستان‌های جنگلی با شهرداری است، گفت: تقاضا دارم دستگاه‌های ذی‌ربط درباره آفتی که ممکن است درختان را درگیر کند که در بوستان جنگلی چیتگر این مسئله، مسئله‌ای جدی است؛ پیگیری لازم را داشته باشد و به شهرداری کمک کنند.

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورا، هم به خبری درباره قطع درختان قیطریه اشاره کرد و آن را دروغ‌پردازی‌های جریان معاند دانست و گفت در چند ماه اخیر، خبری از سوی امپراتوری رسانه ضد انقلاب مخابره شد که یکی از پرتکرارترین خبرها و مربوط به موضوع مدیریت شهری بود. خبر این بود که درختان قیطریه قطع شده که البته با اظهارنظر رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر اینکه هیچ درختی قطع نشده، نشان داده شد که چه فضای دروغ‌پردازی برای تضعیف خادمان مردم در شهر تهران در حال انجام است. این در حالی است که در ۳۳ ماه گذشته، 2.5 میلیون اصله درخت در تهران کاشته شده است. طبق گزارش‌های واصله تنها در تهران یک‌میلیون‌و 33 هزار اصله درخت کاشته شده و ۳۳‌هزارو 500 باغ شناسنامه‌دار شده‌اند و حدود ۱۰۱ بوستان در سه سال گذشته در تهران احداث شده است. همه اینها حاکی از کارنامه موفق شورای شهر و شهرداری در مباحث مربوط به درخت‌کاری و فضای سبز است‌ که حدود چهارهزارو 750 هکتار به فضای سبز تهران در این دوره افزوده شده است. عملکرد موفقی که نمایانگر حساسیت‌های بسیار بالای شورای شهر تهران و مدیریت شهری و شهرداری تهران است اما این موفقیت بزرگ را کسانی که در کمین نشسته‌اند تا جریان انقلاب را ناکارآمد نشان دهند، بازگو نکرده و تلاش می‌کنند با دروغ‌پردازی‌های بی‌مایه واقعیت‌ها به اطلاع مردم نرسد. در اینجا از شجاعت رئیس سازمان محیط زیست تشکر می‌کنیم که با بیان واقعیت‌ها مشت دروغ‌پردازان را باز کرد.

برخی به صدور بخش‌نامه علاقه‌مند هستند

اما روز گذشته باز هم انتخاب مدیر محلات پایتخت موضوع تذکر اعضای شورای شهر بود. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در این زمینه گفت: ارکان مشارکت اجتماعی تحت عنوان مدیریت محله و همچنین نحوه انتخاب و فعالیت‌شان باید به تصویب ستاد هماهنگی مدیریت محله که منتخبان شورای شهر تهران هستند، یعنی هشت نفر از اعضا که ریاست آن هم با آقای چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران است، برسد. یکی از ارکان مدیریت محله که در نظام‌نامه تصویب شده، نحوه انتخاب و عزل مدیر محله است که دستورالعمل آن از سوی شهرداری تهیه و به ستاد پیشنهاد شده و در حال رسیدگی است.

یکی دیگر از ارکان، دبیرخانه مشارکت محله است که در آخرین جلسه دستورالعملش نهایی شد و قرار است از سوی شما ابلاغ شود. به‌تازگی دبیر این دبیرخانه که شرح وظایف و دستورالعملش ابلاغ نشده، ابلاغیه‌ای صادر کرده و به شهرداران مناطق تکلیف کرده که تا 18 خرداد یعنی 10 روز آینده قرارداد مدیران محله را بیشتر تمدید نکند و هرکدام از مدیران محله که نپذیرد این قرارداد را امضا کند، باید استعفا بدهد و فرد دیگری جایگزین شود. با 352 نفر مواجهیم که سال‌هاست سرای محله را اداره می‌کنند و در ایام کرونا تلاش کردند با وجود خطراتی که برای‌شان داشت و در حد وظایفی که به آنها محول شد، زحمت کشیدند و بعد از این دوره هم تاکنون با فرازونشیب‌هایی که وجود داشته، همراه بودند و کمک کردند. اکثر سرای محلاتی که رفتیم، فعال‌اند و مردم از امکانات و خانه‌هایی که در سرای محلات است، استفاده می‌کنند و خودگردان‌اند و درآمدشان را خودشان کسب می‌کنند. نه‌تنها خودگردان‌اند، بلکه به بسیاری از برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران کمک می‌کنند و با حداقل حقوق زحمت می‌کشند و کار می‌کنند.

امانی گفت: اینکه این افراد با یک ابلاغ یک‌خطی، از 18 خرداد اگر این برگه را امضا نکنند، کنار بروند و خانه‌نشین شوند، در این شرایط که یک انتخابات جدید پیش‌رو داریم؛ اصلا مصلحت نیست و پیشنهادم این است که قدری تدبیر و تأمل بیشتری برای برخورد با مردم و مشارکت محله‌ای بشود. براساس نظام‌نامه انتخاب مدیران محلات باید با پیشنهاد سه نفر از طرف شهردار منطقه و رأی هیئت امنای محلات باشد. در اوایل سال گذشته اقداماتی شد و ما و شما تذکر دادیم و روند را متوقف کردند و دوباره این نگرانی در بین مدیران محلات راه افتاده که تکلیف‌شان چه می‌شود و نظام‌نامه و دستورالعملی که قرار بود ابلاغ کنید، چه می‌شود؟ از شهرداری تهران می‌خواهم و تذکر می‌دهم که تحمل کنند تا این دستورالعمل‌ها ابلاغ و براساس دستورالعمل مصوب ستاد کار را دنبال کند.

سپس مهدی چمران در واکنش به این تذکر گفت: از شهرداری می‌خواهم که این موضوع را هرچه سریع‌تر لغو کنید و من حس می‌کنم دوست عزیز ما کمبود بخش‌نامه صادرکردن دارد و دوست دارند که مدام بخش‌نامه صادر کنند و این معنا ندارد که وقتی ستاد هماهنگی هنوز کار می‌کند، چرا بخش‌نامه جدید بدون هماهنگی صادر کرده و به آقای توکلی‌زاده دیروز تذکر دادم تا لغوش کنند و اگر لغو نکنند، خلاصه ما لغوش می‌کنیم.

او ادامه داد: وقتی به معاون فرهنگی گفتم، حس کردم خبر نداشتند و بهتر بود هماهنگی یا مشورت کوچک تلفنی می‌کردند و بعد می‌گفتند چرا این کار را کردند؟ چرا تا ۱۰ روز دیگر؟ بعد از ۱۰ روز دیگر چه کار می‌خواهند بکنند؟ در این اوضاع و احوال چرا همه را بگویم بروید خانه‌تان که درست نیست.

احمد علوی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر، نیز در واکنش به تذکر ناصر امانی گفت: ما با افرادی در سرای محلات مواجه هستیم که ۱۰ تا ۱۵ سال در سرای محلات زحمت کشیدند و فارغ از نگاه‌ها، می‌طلبد تصمیمات در ستاد مشارکت‌های محله‌ای با احتیاط گرفته شود که زندگی افراد آسیب نبیند. اگر دوستان نگران دخالت شورا در اجرا هستند، ما نیز نگرانیم که شهرداری در سیاست‌گذاری ورود کرده و تصمیم‌گیری کند. باید اجازه دهند که شورا سیاست‌گذاری‌های خود را انجام دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما