شناسهٔ خبر: 66918370 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استاندار کرمان:

بازار‌های خُرد در کنار شرکت‌های بزرگ جان می‌گیرند

فداکار گفت: بازار‌های خُرد در کنار شرکت‌های بزرگ جان می‌گیرند و ارتباط صنایع بزرگ و کوچک باید تبدیل به یک گفتمان شود.

صاحب‌خبر -

محمدمهدی فداکار صبح چهارشنبه ۹ خردادماه در نشست ارتباط موثر صنایع بزرگ و کوچک در محل مجتمع مس سرچشمه گفت: شرکت‌های بزرگ باید توسعه را در استان اشاعه دهند و زیرساخت‌هایی را در کنار خود فراهم کنند که واحد‌ها دیگر در صنایع جنبی شکل گیرند. 

وی به ظرفیت اشتغال زایی صنایع کوچک و متوسط و صنایع جنبی اشاره داشت و افزود: شرکت‌های بزرگ، پیشران برای منطقه هستند و باید کمک دهند که در کنار آن واحد‌های دیگر را حمایت کنند و اشتغال عمدتا در صنایع متوسط و کوچک است. 

استاندار کرمان گفت: بازار‌های خُرد در کنار شرکت‌های بزرگ جان می‌گیرند و ارتباط صنایع بزرگ و کوچک باید تبدیل به یک گفتمان شود. 

توجه به توانمندی استان در قالب کیفیت و قیمت رقابتی 

حسین مدرس خیابانی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در این جلسه گفت: اقتصاد ملی را بخش صنایع کوچک نمی‌تواند تکان دهد و از سویی نوآوری در اختیار صنایع کوچک است. 

وی ادامه داد: ثروت و دارایی عظیم مس را در استان داریم و حیف است که از توان آن برای رشد و توسعه استان بهره نبریم. 

مدرس خیابانی گفت: برای تمام ارکان مدیریت شرکت ملی مس مهم است که این ارتباط برقرار شود و مصوبات و اسناد بالادستی به آن ها ابلاغ شده است. 

وی، استفاده از نمایشگاه‌ها و رویدادهای توانمندی و عرضه تقاضا را برای ارتباط موثر صنایع بزرگ و کوچک موثر دانست و بیان کرد: قرارداد دانش‌بنیان ساخت داخل گذاشتیم و حتما مجموعه‌های داخلی باید ورود کنند. 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به شکل‌گیری مرکز نوآوری و زنجیره پایین دست مس اشاره داشت و گفت: مرکز نوآوری، نقطه تماس سازندگان داخلی و صنعت شود و برای ساخت داخل هدفگذاری کنیم و مطمئنا در قالب چهارچوب قیمت رقابتی حتما از داخل استان خرید می‌کنیم. 

نگاهمان بر صادرات خدمات فنی مهندسی به خارج استان است 

امیر حسن‌زاده، معاون اقتصادی استاندار کرمان گفت: ارتباط صنایع بزرگ و کوچک، اولین‌ برنامه‌ای بود که بدو ورود به استانداری از ما خواسته شد، بر همین اساس از ابتدای سال ۱۴۰۲ کار را به صورت رسمی آغاز کردیم و نگاه استان و این تکلیف را به صنایع اعلام کردیم.  

وی به برگزاری نشست‌ها و گردهمایی تیم‌ اقتصادی استان و شرکت‌ها بدین منظور اشاره داشت و گفت: برای عملیاتی شدن کار، این جلسات را در شرکت‌ها شکل می‌دهیم. 

حسن‌زاده افزود: آنچه انتظار ما از شرکت‌های بورسی در کرمان است، خرید نیازها و کالاها و خدمات خود از تولیدات داخل استان است که مصوبه شورای تامین استان را دارد. 

وی گفت: فرهنگ خرید کالا از تولید داخل استان باید گسترش یابد و توقع داریم در آینده بتوانیم صادرات خدمات فنی مهندسی به خارج استان داشته باشیم. 

معاون اقتصادی استاندار کرمان گفت: دانش‌بنیان‌های قوی در استان داریم که محصولات منحصر به فرد و خاص تولید می‌کنند. 

وی همچنین از تدارک برای برگزاری نمایشگاه‌های قطعه‌سازان و صنایع غذایی در استان با هدف معرفی ظرفیت‌ها و تولیدات استان خبر داد. 

مهدی حسینی‌نژاد، مدیرکل صمت استان کرمان نیز گفت: گردش حساب‌ شرکت‌ها در داخل استان، الزامی است و ظرفیت خوبی نیز برای کمک به واحدهای صنعتی و معدنی و واحدهای کوچک و متوسط برای رونق تولید و اشتغال ایجاد می‌کند. 

وی بیان کرد: بحث اکتشافی در کشور اصلا اتفاق نیفتاده است و به شدت به آن نیاز داریم و امیدواریم با کمک مس بتوانیم‌ بحث اکتشافات را جلو ببریم. 

حسین میجانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان در گزارشی گفت: وب سایتی به نام ویترین استان را طراحی کردیم که واحدهای کوچک و متوسط محصولات خود را در آن عرضه می‌کنند. 

وی ادامه داد: ۳۶ هزار نفر از جوانان کرمانی در واحدهای کوچک و متوسط کار می‌کنند که خرید از آن ها، کمک زیادی به رونق تولید استان خواهد کرد.

میجانی از احیا و بازگشت به خط تولید ۱۰۰ واحد راکد استان در ۲ سال گذشته خبر داد. 

حسین محققی، سرپرست مجتمع مس سرچشمه نیز با ارائه گزارشی از عملکرد مجتمع در خرید از منابع داخل استان گفت: پارسال یک هزار و ۱۳۰‌ میلیارد تومان از تولیدات داخل استان برای تامین نیازهای مجموعه خریداری شده که رشد ۶۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ دارد. 

وی با بیان اینکه از ۴۶۵ واحد در ۱۱ شهرستان استان کرمان خریداری صورت گرفته است، افزود: ۱۰ هزار و ۴۴۹ خرید از داخل استان داشتیم که ۲۰ درصد رشد تعداد خریدهای مجتمع مس را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

محققی ارزش کالاهای ساخت داخل خریداری شده را با ۴۰ درصد افزایش نسبت به پارسال عنوان کرد و افزود: هر کارگاهی توانایی تولید کالای با کیفیت بالا را داشته باشد، آماده خرید  از آن هستیم.

نظر شما