شناسهٔ خبر: 66914565 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

قیمت آهن امروز به چه عواملی بستگی دارد؟

با ما همراه باشید چون قرار است نقد و تحلیلی بر قیمت آهن امروز داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، قیمت آهن امروز به چه عواملی بستگی دارد؟ چه فاکتورهایی بر قیمت آهن و فولاد تاثیر می‌گذارند؟ قیمت آهن افزایشی است یا کاهشی؟ بعد از کاهش نرخ دلار، قیمت آهن چند است؟ با ما همراه باشید چون قرار است نقد و تحلیلی بر قیمت آهن امروز داشته باشیم. پس اگر دنبال کننده نرخ فولاد و آهن هستید، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

یکی از پر استفاده ترین محصولاتی که بشر همواره به آن نیاز خواهد داشت، آهن و فولاد است. بیشتر صنایع برای تداوم تولید خود، به آهن نیاز دارند و به همین دلیل، اطلاع از قیمت آهن امروز بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به اهمیت این موضوع، بسیاری از سایت‌های فعال در حوزه آهن آلات بخش گسترده‌ای از فضای موجود خود را به رصد و پایش قیمت لحظه‌ای آهن اختصاص داده اند. اما تعداد کمی از این سایت‌ها هستند، که قیمت آنلاین را به درستی نمایش می‌دهند. همانطور که می‌دانید، قیمت محصولات مختلف در ایران به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند و به همین دلیل، نرخ به روز رسانه بر اساس ثانیه باشد.

آهن رویال به عنوان یکی از شرکت‌های معتبر، در سایت خود، قیمت روز آهن آلات را برای کاربران به نمایش می‌گذارد. از این بعد برای بررسی قیمت آهن امروز در انواع و اقسام مختلف، به آهن رویال به نشانی https://ahanroyal.com مراجعه فرمایید. قیمت تمامی فرآورده‌های آهنی و فولادی در آهن رویال به روز هستند.

بررسی فاکتورهای مهم موثر بر قیمت آهن امروز

اما چه فاکتورهایی هستند که می‌توانند قیمت آهن امروز را با تغییر و نوسان مواجه کنند؟ چند روزی است که قیمت دلار فروکش کرده و در محدوده کانال ۵۰ هزار تومانی در نوسان است. خیلی‌ها سوال می‌کنند آیا این کاهش قیمت می‌تواند منجر به کاهش قیمت فولاد هم شود؟ همه را در اینجا بررسی و تحلیل خواهیم کرد

عواملی که می‌توانند بر قیمت روز آهن تاثیر بگذارند، عبارتند از:

۱- قیمت جهانی فولاد

در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت جهانی فولاد بودیم. از این رو، تا حدودی می‌توان امیدوار بود که قیمت آهن آلات هم کاهش پیدا کند.

از آنجا که قیمت آهن در ایران، متاثر از قیمت جهانی فولاد است، بنابراین هر گونه تغییر در قیمت این فلز گرانبها و ارزشمند به صورت جهانی، باعث تغییر در قیمت آهن ایران نیز خواهد شد.

۲- قیمت ارز و دلار

عامل بعدی که روی قیمت فولاد و آهن تاثیرگذار است، قیمت ارز است. بسیاری از کالاهای اساسی در کشور ما با دلار، تامین و وارد می‌شود. بخشی از سنگ آهن و فولاد کشور وارداتی است و در صورت بالا رفتن قیمت دلار، باید منتظر افزایش قیمت آهن نیز باشیم.

البته غیر از آن، این را هم بدانید که در صورت کاهش نرخ دلار، می‌توان انتظار کاهش قیمت آهن امروز را هم داشت. اگر قیمت جهانی فولاد و قیمت دلار هر دو افت داشته باشند، شدت کاهش قیمت آهن آلات نیز بیشتر خواهد بود.

همچنین توجه داشته باشید که افزایش قیمت دلار، به خاطر اینکه قیمت پول ملی را تضعیف می‌کند، می‌تواند به خاطر دور شدن از قیمت جهانی، دوباره قیمت فولاد را بالا ببرد.

۳- هزینه حمل و نقل

نه تنها بر قیمت فولاد، بلکه بر قیمت تمامی فرآورده‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، تاثیر دارد. با توجه به اینکه تمامی فرآورده‌های فولادی با استفاده از کشنده‌های سنگین از کارخانه به دیگر نقاط کشور ارسال می‌شوند، باید انتظار داشت که در صورت افزایش مولفه‌های قیمت حمل و نقل مثل سوخت و دستمزد راننده، قیمت نهایی آهن آلات نیز افزایش یابد.

۴- هزینه‌های تولید

هزینه‌های تولید، شامل هزینه انرژی، هزینه کارگر و غیره است. هر سال، قیمت انرژی دستخوش تغییراتی می‌شود. ضمن اینکه دستمزد کارگران هم در شورای عالی کار تصویب می‌شود که هر ساله متناسب با افزایش تورم، درصد آن هم مشخص می‌شود. پس افزایش هزینه‌های تولید، می‌تواند منجر به افزایش قیمت فولاد گردد.

قیمت آهن امروز به چه عواملی بستگی دارد؟

۵- قیمت مواد اولیه

همانطور که احتمالاً به آن آگاه هستید، مواد اولیه ای که برای تولید ورق‌های آهنی به کار می‌رود، سنگ آهن یا شمش آهن است. قطعاً افزایش قیمت مواد اولیه، می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی قیمت تمام شده فرآورده‌های فولادی بگذارد.

توجه داشته باشید در هنگام افزایش قطعی قیمت آهن امروز، همه این مولفه ها دست در دست هم می‌دهند تا ما شاهد افزایش قیمت باشیم.

پس به همین دلیل است که رصد قیمت روز آهن برای کسب و کارها و صنایع وابسته بسیار اهمیت دارد.

قیمت ورق سیاه یا آهن امروز

یکی از مهمترین و اساسی‌ترین فرآورده‌هایی که در کارخانه‌های فولاد تولید می‌شود، ورق سیاه است. قیمت ورق سیاه، به عنوان یک محصول پر مصرف در صنایع، اهمیت دارد. قیمت این فرآورده هم تقریباً همپای قیمت آهن پیش می‌رود. البته ممکن است در این میان، کمی اختلاف وجود داشته باشد.

ورق سیاه، یکی از عمده تولیداتی است که کارخانه‌های فولاد و آهن کشور، ساخت آن را در دستور کار خود قرار داده اند. بنابراین قیمت ورق سیاه، بر اساس کارخانه‌های مختلف نیز مهم است. چون، برخی کارخانه‌ها کیفیت بهتری ارائه می‌کنند، مثل فولاد مبارکه و باید قیمت‌ها به تفکیک کارخانه مشخص باشد.

قیمت آهن امروز به چه عواملی بستگی دارد؟

شما می‌توانید از تغییرات قیمت ورق سیاه به صورت لحظه‌ای در سایت‌های مختلف به خصوص آهن رویال مطلع شوید. آهن رویال، قیمت ورق آهن یا سیاه را به صورت آنلاین و به تفکیک کارخانه برای شما نمایش می‌دهد.

قیمت ورق گالوانیزه امروز

آهن معمولی و ورق‌های سیاه که در بالا راجع به آنها توضیحاتی دادیم، از استحکام بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل، کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند. اما یک نقطه ضعفی که ورق سیاه دارد، این است که در برابر مجاورت با رطوبت مستقیم، احتمال زنگ زدن و خوردگی آن بالا است.

پس یا باید از آنها در مجاورت رطوبت استفاده نکرد، یا اینکه چاره‌ای اندیشید. یکی از بهترین روش‌ها برای محافظت آهن از زنگ زدگی، گالوانیزه کردن آن است.

بنابراین، کارخانه‌ها بخش مهمی از تولیدات خود را به عرضه ورق گالوانیزه ارائه می‌دهند. ورق گالوانیزه به خاطر سازگاری با رطوبت و عدم زنگ زدگی، کاربردهای فراوانی در صنایعی همچون خودروسازی، لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه، و غیره دارد.

بنابراین قیمت ورق گالوانیزه همواره مورد توجه صنایع گوناگون واقع می‌شود.

با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته، احتمالاً بعد از انتخابات پیش رو که در تاریخ ۸ تیرماه برگزار می‌شود، باید منتظر تغییر قیمت دلار باشیم. تغییر قیمت دلار، روی قیمت آهن امروز تاثیرگذار خواهد بود.

به گواه کارشناسان، دلار امسال افزایش چندانی به خاطر انتخابات آمریکا، مذاکرات و انتخابات ایران نخواهد داشت. از همین رو، امیدواریم این ثبات، بر قیمت دیگر محصولات تاثیرپذیر، همچون آهن و فولاد هم تاثیر داشته باشد و جلوی رشد قیمت آن را بگیرد.

این نکته را در نظر داشته باشید که با توجه به کاربردهای فراوان و وابستگی صنایع مختلف به آهن و فولاد، افزایش قیمت فولاد منجر به افزایش قیمت سایر محصولات اعم از خودرو، لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه، وسایل نقلیه سنگین و غیره نیز خواهد شد.

در خصوص تامین و قیمت آهن هر سوالی داشتید، می‌توانید با ما از طریق شماره ۰۲۱۴۳۰۰۰۶۷۹ در میان بگذارید. کارشناسان فنی و متخصص پاسخگو خواهند بود.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نظر شما