شناسهٔ خبر: 66910724 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ایرج محمدی در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

حجم آثار کمدی خیلی بالا رفته سینمای غیرکمدی دیگر شانسی ندارد

ایرج محمدی در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛ ایرج محمدی با اشاره به حجم بالای فیلم‌های کمدی در چیدمان اکران تأکید کرد: در بین این حجم از آثار کمدی که همزمان در حال اکران هستند، سینمای غیرکمدی نمی‌تواند موفقیتی کسب کند.

صاحب‌خبر -

ایرج محمدی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون که فیلم سینمایی «نیلگون» به تهیه‌کنندگی او این روزها در سینماهای کشور در حال اکران است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره ساخت این اثر سینمایی اظهار کرد: «نیلگون» یک اثر سینمایی در ژانر سایکودرام است که در سال ۱۳۹۸ ساخته شد و آن زمان در صحبت‌هایی که با نویسنده و کارگردان این اثر داشتیم احساس ما بر این بود که «نیلگون» می‌تواند یک سایکودرام تأثیرگذار اجتماعی باشد که در گیشه نیز اثر موفقی خواهد بود.

محمدی خاطرنشان کرد: اگر شیوع ویروس کرونا و اتفاقات پس از آن نبود به نظر من قطعاً «نیلگون» می‌توانست جایگاه خوبی در گیشه داشته باشد. در سال‌های پیش از کرونا تا سال ۱۳۹۸ فیلم‌های اجتماعی خوب معمولاً مورد استقبال قرار می‌گرفتند اما از سال ۹۸ تا امروز که پنج سال می‌گذرد بیننده و مخاطب سینما به فیلم‌ها و سریال‌های کمدی عادت کرده و سینمای اجتماعی در این سال‌ها به جز در چند مورد خاص نتوانسته موفقیت چندانی در گیشه کسب کند و حتی فیلم‌هایی اکران شدند که امید زیادی به فروش آن‌ها وجود داشت اما همان آثار هم نتوانستند اتفاقی رقم بزنند.

این تهیه‌کننده در ادامه تأکید کرد: «نیلگون» با همین رویکرد که می‌تواند در گیشه موفق باشد، ساخته شد و ما از استقبال مخاطبان در آن زمان تا حدی اطمینان داشتیم اما متأسفانه با شیوع کرونا و تعطیلی سینماها شرایط اکران فراهم نشد و امروز نیز شاهد هستیم که اکثر فیلم‌های غیر کمدی نمی‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی درباره عوامل‌ عدم فروش فیلم‌های غیر کمدی گفت: به نظر من چیدمان اکران تأثیر چشم‌گیری در موفقیت یاعدم موفقیت فیلم‌ها دارد. امروز که استقبال از فیلم‌های کمدی بیشتر از دیگر آثار است تعداد این فیلم‌ها در گیشه بسیار بالا رفته و حجم آثار اکران شده، به خصوص فیلم‌های کمدی به حدی است که حتی فیلم‌های کمدی هم اصطلاحاً یکدیگر را می‌سوزانند و میزان فروششان کم می‌شود و زودتر اکرانشان به پایان می‌رسد؛ به طوریکه اگر بخواهم مثال بزنم فیلم سینمایی «هتل» می‌توانست به اندازه «فسیل» فروش داشته باشد اما شرایط اکران در زمان نمایش این فیلم متفاوت بود؛ به نظر من اگر تعداد فیلم‌های کمدی تا این حد بالا نبود آثاری چون «سال گربه» و «تمساح خونی» نیز می‌توانستند فروش بیشتری داشته باشند و در بین این تعداد فیلم کمدی، سینمای اجتماعی جایگاه چندانی نمی‌تواند داشته باشد. در این بین یکی از عوامل‌عدم موفقیت فیلم‌های غیر کمدی هم می‌تواند کیفیت این آثار باشد و شاید در این مدت فیلم چندان با کیفیتی هم اکران نشده باشد. یکی دیگر از کارهایی که می‌توان برای دیده شدن فیلم‌های غیر کمدی انجام داد این است که شورای پروانه ساخت تعادلی در میزان مجوزهای تصویب شده برای فیلم‌های کمدی ایجاد کند تا بین تولیدات اجتماعی و کمدی تعادلی ایجاد شود. علاوه بر این مسائل بهتر است دولت برای آثار فرهنگی در ژانرهای مختلف اعم از فیلم‌های اجتماعی، دفاع مقدس و… امتیازاتی در نظر بگیرد که یکی از این امتیازات می‌تواند ارائه زمان بیشتر برای اکران فیلم‌های غیر کمدی باشد.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «متهم گریخت» در ادامه تأکید کرد: قطعاً سینمادارها حق دارند فیلم‌هایی که در گیشه ضعیف هستند و فروش پایینی دارند را کنار بگذارند و سالن‌هایشان را به فیلم‌های پرفروش‌تر اختصاص دهند اما عدم استقبال مخاطبان و عدم حمایت از سینمای فرهنگی باعث می‌شود که این سینما در وضعیت بدی قرار بگیرد و لازم است که حمایت‌هایی از آن صورت بگیرد.

محمدی خاطرنشان کرد: من در ژانر کمدی آثار زیادی در تلویزیون تولید کرده‌ام ولی قصد داشتم در سینما فیلمی در این ژانر نسازم. چند سال پیش فیلم «شکلاتی» را که یک اثر کودک و نوجوان بود را به صورت مستقل تولید کردم و این فیلم نیز در گیشه به دلایل مختلف کمتر دیده شد اما آن زمان وضعیت بهتری نسبت به امروز وجود داشت و فیلم توانست به بازگشت سرمایه و حتی سود مناسبی برسد و به همین دلیل فیلم کودک دیگری به نام «سینگو» به کارگردانی علیرضا محمدی ساختم که هنوز اکران نشده است و در حال بررسی شرایط اکران فیلم‌های کودک هستم که البته در این سال‌ها توجه بیشتری به این سینما می‌شود و شاهد هستیم که همواره یک یا چند فیلم کودک در سینماها در حال اکران است.

وی افزود: دولت، وزارت ارشاد، شورای صنفی نمایش و… باید از سینمای فرهنگی ما حمایت کنند و اگر وضعیت به همین شکل ادامه داشته باشد مطمئناً تا چند سال آینده، دیگر فیلم دغدغه‌مندی ساخته نخواهد شد و فقط فیلم‌های کمدی بر پرده سینماها اکران می‌شوند. قطعاً سینمای کمدی ارزش‌های خود را دارد، من این ژانر را خیلی خوب می‌شناسم و چند سریال موفق هم در تلویزیون تولید کرده‌ام اما سعی دارم در سینما آثار متفاوت‌تری بسازم.

این تهیه‌کننده درباره وضعیت سینمای کمدی اظهار کرد: در کشور ما ساخت فیلم کمدی برای تلویزیون، پلتفرم‌ها و سینما کار بسیار سختی است و با این حال امروز فیلم‌های کمدی بسیار موفقی داریم اما زمانی فیلم‌ها و سریال‌های کمدی ما آثار پر مغز و پر محتوایی بودند و امروز جنس دیگری از این سینما را شاهد هستیم که مورد توجه مردم قرار گرفته است. سینمای کمدی می‌تواند به مخاطبش حس شادی و نشاط بدهد اما اگر نگاه استراتژیک فرهنگی داشته باشیم باید در سینمایمان همه ژانرها وجود داشته باشند و ما باید به نیاز مخاطبان با سلیقه‌های مختلف پاسخ دهیم و این مسئله مهمی است که وزارت ارشاد و شورای صدور پروانه ساخت باید در نظر داشته باشند. به نظر من ساخت فیلم‌ها و سریال‌های کمدی در تلویزیون می‌توانند بازخورد بهتری داشته باشند؛ تلویزیون هنوز پرمخاطب‌ترین رسانه است و آثار در این رسانه بیش از هر رسانه دیگری امکان دیده شدن دارند و از این منظر هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند با تلویزیون رقابت کند اما در سینما می‌توان فیلم‌های غیرکمدی بیشتری داشت.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «نرگس» در پایان اظهار کرد: وقتی همه توجهات به سینمای کمدی است، هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نمی‌شود که برای فیلم‌های اجتماعی و… سرمایه‌گذاری کند و شاید در این شرایط برای فیلم «نیلگون» هم آن موفقیتی که در ذهن داشتیم به دست نیاید اما برای من این اتفاق دلیلی بر کنار گذاشتن و کار نکردن در سینمای اجتماعی نیست. من همچنان سعی می‌کنم فیلم‌های کودک، اجتماعی یا حتی دفاع مقدس بسازم و در این بین اگر فیلم کمدی با کیفیتی هم به من پیشنهاد شود قطعاً کار می‌کنم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما