شناسهٔ خبر: 66894415 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

تابستان داغ سینمایی در راه است

جنگ کمدی‌ها در گیشه

سینمای کشور در روزهای پیش‌رو، میزبان چند فیلم سینمایی جدید در ژانرهای گوناگون خواهد بود که راهی اکران می‌شود؛ بر این اساس دو فیلم سینمایی کمدی «تگزاس۳» و «خجالت نکش ۲» همین روزها به فهرست فیلم‌های در حال اکران اضافه می‌شود.

صاحب‌خبر -
 
علاوه‌بر این، در جلسه ششم شورای صنفی نمایش نیز که ۳۰ اردیبهشت‌ برگزار شد، قرارداد سرگروهی فیلم‌های «آبی روشن» و «کوچه ژاپنی‌ها» هم به ثبت رسید و این دو فیلم هم به‌زودی راهی سینماهای کشور خواهند شد. با این حساب باید در روزهای آتی، شاهد تحولاتی در میزان فروش گیشه و رقابت فیلم‌های جدید با یکدیگر باشیم.
   
راهیابی کمدی‌های دنباله‌دار به گیشه تابستانی
از آنجایی که مخاطبان در زمان اکران فیلم سینمایی «تگزاس ۱ و ۲» نسبت به این اثر استقبال خوبی داشتند، بنابراین گمانه‌زنی در مورد فروش قابل قبول تگزاس ۳ که از امروز ۸ خرداد اکرانش را آغاز می‌کند، چندان بیراه نیست.همچنین فیلم سینمایی خجالت نکش ۲ با عنوان جدایی قنبر از صنم به کارگردانی رضا مقصودی و تهیه‌کنندگی سید امیر پروین حسینی نیز با پخش فیلمیران به سرگروهی پردیس سینمایی آزادی از ۱۶ خرداد روی پرده می‌رود. اکران این فیلم کمدی در حالی به‌زودی آغاز خواهد شد که نسخه اول این اثر یعنی «خجالت نکش۱» مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفته بود و پیش‌بینی می‌شود با توجه به بازه زمانی مناسبی که برای این فیلم درنظر گرفته‌شده و موفقیت قسمت اول آن، در گیشه فروش خوبی به دست آورد. 
   
از یک ملودرام مذهبی تا درامی اجتماعی
براساس این برنامه‌ریزی برای اکران‌های تابستانی، فیلم سینمایی آبی روشن به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی سید محمدحسین میری با پخش شهرفرنگ به سرگروهی سینما فرهنگ به‌زودی اکران خواهد شد. این فیلم که می‌توان آن ملودرامی مذهبی دانست، در جشنواره فیلم فجر سال قبل رونمایی شده بود، دومین ساخته بابک خواجه‌پاشا است و بازیگرانی مانند مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌ا... زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. قهرمان این فیلم، حاج‌یونس صاحب معدنی در شهری کوچک است و طی سلسله اتفاقاتی، سنگ فیروزه‌ای از معدن وی دزدیده می‌شود و نگهبانی نیز به قتل می‌رسد. در نهایت یونس برای اهدای سنگ فیروزه به تولیت آستان امام رضا (ع) و خادم ‌شدن راهی مشهد می‌شود و در این سفر شاهد تحولاتی روحی در قهرمان فیلم هستیم. فیلم سینمایی کوچه ژاپنی‌ها  به کارگردانی امیرحسین ثقفی و تهیه‌کنندگی علی‌اکبر ثقفی نیز به سرگروهی پردیس سینمایی مگامال روانه اکران می‌شود. این فیلم پنجمین ساخته سینمایی امیرحسین ثقفی پس از فیلم‌های «همه‌چیز برای فروش»، «مرگ کسب و کار من است»، «مردی که اسب شد» و «روسی» است. سازندگان این فیلم دو سال پیش متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر بودند اما به دلیل‌عدم دریافت مجوز از شورای پروانه نمایش، نتوانستند به این رویداد سینمایی راه پیدا کنند. مجید مظفری، فرهاد قائمیان، پیام احمدی‌نیا، رضا یزدانی، علی اوجی، شیدا یوسفی، نیکی مظفری، نفس بازغی و شقایق فراهانی در کوچه ژاپنی‌ها بازی کرده‌اند. با نظر به این‌که سال گذشته نیز فیلم‌های کمدی نبض گیشه را در دست گرفته بود، این استقبال از آثار کمدی از سوی مخاطبان، مسئولیت سینماگران و مدیران فرهنگی و هنری را سنگین‌تر می‌کند چراکه ظاهرا در ایران تماشاگران زیادی بیننده این آثار سینمایی هستند، بنابراین باید روی نمایش فیلم‌های کمدی حساس بود تا جلوی نزول سطح سلیقه مخاطب سینمای کمدی و دل سپردن به آثار سینمایی سطح پایین و سخیف را گرفته است.
   
تابستان؛ فرصت طلایی اکران فیلم‌ِ کودک و نوجوان
باتوجه به تعطیلی مدارس در فصل تابستان، به نظر می‌رسد جای خالی اکران آثاری متناسب برای مخاطبان کودک و نوجوان احساس می‌شود. همین حالا نیز تنها «ایلیا؛ درجستجوی قهرمان» برای این گروه سنی روی پرده است واگر با شروع اکران تابستان این اثر به پایان نمایش خود نزدیک شود، باید امیدوار بود فیلم‌هایی متناسب برای این گروه سنی، در سینماهای کشور به نمایش درآید. از سوی دیگر با عنایت به این‌که جوانان و به‌خصوص دانشجویان نیز در فصل تابستان اوقات فراغت بیشتری خواهند داشت، احتمال اقبال فیلم‌های کمدی در سینما بالا می‌رود و احتمالا شاهد رقابت آثار کمدی جدیدی که راهی اکران می‌شود، خواهیم بود.
   
رونق دوباره گیشه با پایان عزای عمومی
براساس آمار سامانه مدیریت فروش و اکران سینما(سمفا) تا روز دوشنبه ۷خرداد سال جاری حدود شش میلیون و ۲۶۱هزار و ۸۴۶ مخاطب در۱۶۲هزار و۶۲۰ سانس به تماشای ۱۳ فیلم سینمایی درحال اکران نشسته‌اند تا فروش سینماهای کشور از ابتدای سال تاکنون به بالغ بر ۳۵۸میلیارد و ۲۴۶ میلیون و ۷۳۸ هزار تومان برسد. در هفت روز گذشته، فیلم‌های سینمای ایران فرصت نمایش در بیش از ۷۴۷۱سئانس را پیدا کرده و توسط حدود ۱۰۱هزار و۵۰۰نفر تماشا شده‌ است؛ به این ترتیب دراین هفته، میزان فروش سینمای ایران عددی معادل با بیش از پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون و ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. این میزان فروش و استقبال از آثار سینمایی در حال اکران، در شرایطی رقم خورد که سینماهای سراسر کشور درپی شهادت آیت‌ا... سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان و هیأت همراه از روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت تا شنبه پنجم خرداد ماه تعطیل بود و مبلغ بلیت‌های لغو شده به حساب کاربری افراد اضافه شده است. پس تعطیلی چند روزه سینماها از عوامل جدی تأثیرگذار بر فروش هفته گذشته محسوب می‌شود که قطعا در میزان فروش و آمارهای آن مؤثر واقع شده است.
   
صدر‌نشینی «تسماح خونی» ادامه دارد
بنابراین با در نظر گرفتن تاثیر چند روزه تعطیلی سینماها به‌دلیل عزای عمومی درکشور برمیزان فروش آثار سینمایی، فیلم سینمایی «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی، همچنان پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۴۰۳ است. این اثر از ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ اکرانش را آغاز کرده و با بیش از دو میلیون و ۴۶۱ تماشاگر و در اختیار داشتن ۶۷۵ سالن و ۵۳ هزار و ۷۰۹ سئانس، بیش از ۱۴۷ میلیارد و ۸۳۵ میلیون فروخته و در صدر جدول فروش قرار گرفته است. طبیعتا خوش‌اقبالی فیلم‌های سینمایی کمدی، با توجه به نزدیک شدن به تابستان، چندان دور از انتظار هم نیست.
   
رقابت تنگاتنگ فیلم اولی‌ها در گیشه
رده چهارم تا هشتم فروش نیز به ترتیب به آثار سینمایی بی‌بدن، آسمان غرب، ایلیا؛ جستجوی قهرمان و آپاراتچی اختصاص یافته است. بی‌بدن، اولین فیلم سینمایی مرتضی علیزاده که در ژانر اجتماعی ساخته شده با داشتن بازیگرانی مطرح مانند الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، سروش صحت و...درسال ۱۴۰۳ نزدیک به ۷۰۰ هزار تماشاچی داشته و بیش از ۴۱ میلیارد و ۴۱۸ میلیون تومان فروخته است. آسمان غرب به کارگردانی محمد عسگری گرچه دومین فیلم سینمایی این کارگردان است اما در واقع اولین فیلم اوست که رنگ پرده سینما را به خود دیده است. این اثر تاکنون نزدیک به ۱۹۵ هزار و ۲۴۱ تماشاچی داشته و به فروش حدود هشت میلیارد و ۳۹۶ میلیون تومانی تا هفتم خردادماه دست یافته.در نهایت تنها فیلم سینمایی مختص کودک و نوجوان این روزهای گیشه یعنی ایلیا؛ جستجوی قهرمان هم بیش از شش میلیارد و ۵۲۳ میلیون فروش داشته و حدود ۱۶۸ هزار و ۳۸۱ نفر تماشاچی را به خود جذب کرده‌است.فیلم سینمایی آپاراتچی نیز که از نوروز مهمان سینماهای کشور شده، ساخته یک فیلمساز فیلم اولی به نام قربانعلی طاهرفر، است که به فروش بیش از پنج میلیارد و ۶۱۶ میلیون تومان رسیده، ولی در رقابت با کمدی‌هایی مانند تمساخ خونی و سال گربه که همزمان با این فیلم در حال اکران است، توفیق زیادی نداشته.
   
عدم توفیق اکشن دهه هفتادی
در پایین‌ترین رده جدول فروش نیز فیلم سینمایی «تاوان» به کارگردانی رامین سهراب، محصول مشترک سینمای ایران و فنلاند با حدود ۱۵۸ میلیون و ۳۱۵هزار تومان فروش قرار گرفته. اکران این فیلم از ۱۹اردیبهشت سال جاری در۸۱سالن آغازشده و تاکنون و حدود ۳۳۰ سئانس و ۳۰۰۰ بلیت‌فروشی داشته است. این فیلم که در رده آثار اکشن قرار می‌گیرد، در سودای احیای سینمای اکشن دهه ۷۰ در ایران است که ستارگانی مانند جمشید هاشم‌پور در آن آثار درخشیده‌اند اماتاکنون مورد استقبال چندانی از سوی مخاطبان قرار نگرفته است.
   
خداحافظی قریب‌الوقوع گیشه با اکران نوروزی
به نظر می‌رسد با اعلام اسامی فیلم‌های سینمایی جدیدی که راهی اکران خواهد شد، باید شاهد پایان نمایش فیلم‌های سینمایی نوروز، پرویز خان، ایلیا؛ جستجوی قهرمان و آپاراتچی بر پرده نقره‌ای باشیم که مدت زمان نمایش این آثار و میزان فروش آنها نیز در این امر بی‌تاثیر نیست. ضمن این‌که پرویز خان راهی اکران آنلاین هم شده و مخاطبان می‌توانند از طریق سکوهای ایرانی نمایش فیلم و سریال به تماشای این اثر بنشینند.

«مست عشق»؛ پرفروش هفته
فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی نیز با فروش بیش از ۸۸ میلیارد و ۲۸۷ میلیون تومانی، بالغ بر یک میلیون و ۵۴۷ هزار و۹۶۲ نفر بلیت‌فروشی داشته و در رتبه دوم جدول فروش سینمای ایران  از آغاز سال ۱۴۰۳ قرار گرفته است. البته در آمار فروش هفت روز اخیر این فیلم با حدود یک میلیارد و ۵۸۲میلیون و ۴۴۷ هزار تومان درآمد و ۲۷ هزار و ۴۷۰ نفر مخاطب، بالاترین میزان فروش را داشته است.و اما فیلم سینمایی «سال گربه» ساخته مصطفی تقی‌زاده، یکی دیگر از کمدی‌های در حال اکران، رده سوم جدول پرفروش‌ترین آثار سینمای ایران در سال جاری را به خود اختصاص داده و در هفت روز گذشته با فروش نزدیک به ۱۶ هزار و ۵۰۰ بلیت، بیش از ۹۵۱ میلیون تومان برای سینمای کشور به ارمغان آورده است.سال گربه که اکران خود را از ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۳ به سرگروهی پردیس سینمایی مگامال آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۶۱۴ سالن سینما در سال جاری، ۹۱۱ هزار نفر تماشاگر داشته و این روزها به فروش ۵۰میلیاردی نزدیک شده است.

نظر شما