شناسهٔ خبر: 66908049 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

هشدار مهم هواشناسی برای ۱۳ استان / سامانه بارشی در راه است

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد از ورود سامانه بارشی به کشور برای فردا پنجشنبه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو به نقل از مهر،کارشناس سازمان هواشناسی از صدور هشدار زرد و تداوم فعالیت سامانه بارشی تا روز (یکشنبه، ۱۳ خردادماه) همراه با رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک و بارش تگرگ خبر داد.

امین حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی از صدور هشدار زرد و تداوم فعالیت سامانه بارشی تا روز (یکشنبه، ۱۳ خردادماه) همراه با رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک و بارش تگرگ خبر داد و گفت: این سامانه بارشی، امروز سه‌شنبه (هشتم، خردادماه) نیمه شمالی آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی اردبیل و ارتفاعات مازندران و فردا چهارشنبه (نهم، خردادماه) آذربایجان شرقی اردبیل و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، مازندران و شمال غرب سمنان فعالیت خواهد داشت.

کارشناس هواشناسی در ادامه تاکید کرد: همچنین ادامه این بارش‌ها برای روز پنجشنبه در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، شمال کردستان و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان، مازندران و گیلان و روز جمعه در شمال آذربایجان غربی پیش‌بینی می‌شود.

نقشینه تصریح کرد: همچنین شنبه (دوازدهم، خردادماه) در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل و یکشنبه (سیزدهم، خردادماه) در ارتفاعات آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی دور از انتظار نیست.

وی هشدار داد: با توجه به هشدار زرد هواشناسی، لغزندگی نسبتاً شدید، به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی پیش‌بینی می‌شود.

نقشینه به مردم توصیه کرد: در سفرهای بین شهری و سفر با هواپیماهای سبک احتیاط کنید، همچنین عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب روها و نیازمند تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی خواهیم بود.

این مسؤول از صدور هشدار زرد دریایی خبر داد و گفت: هشدار زرد رنگ دیگری در خصوص سطح دریایی صادر شده که افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج در سواحل تا ۱.۵ و دور از سواحل بیش از ۱.۵ متر پنج‌شنبه و جمعه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر در شمال خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس هواشناسی افزود: در این وضعیت آب و هوایی خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه سنگین و سنگین و اختلال در فعالیت سکوهای نفتی دور از انتظار نیست.

نقشینه توصیه کرد: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توصیه می‌شود.

نظر شما