شناسهٔ خبر: 66906213 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هفته‌ای برای حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد: حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات، حق و مسئولیت همگانی، شعار هفته ملی بدون دخانیات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، دکتر محسن میرزایی با اشاره به آغاز هفته ملی بدون دخانیات از امروز افزود: بر اساس آخرین یافته‌های انجام شده در سال ۱۴۰۰ قریب به ۲۲ درصد مردان بزرگسال استعمال انواع دخانیات دارند و حدود ۳۰ درصد جامعه سابقه مصرف دارند.

وی تصریح کرد: آمار نگران کننده این است که ۱۹ درصد خانوار‌های غیرسیگاری ما در معرض دود سیگار هستند که این موضوع نگران کننده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به استعمال سیگار‌های الکترونیکی در جامعه بیان داشت: باور‌های غلطی در خصوص مصرف سیگار‌های الکترونیکی وجود دارد و شرکت‌های دخانی سعی دارند با تبلیغات اغواگرانه مردم را مصرف کننده مواد دخانی نگه دارند.

میرزایی اظهار داشت: صنعت دخانیات نه تنها سلامت عمومی نسل حاضر را تهدید می‌کند بلکه موجب ایجاد وابستگی نسل‌های بعدی به نیکوتین می‌شود.

وی ادامه داد: این صنعت برای حفظ سود سرشار خود و جایگزینی میلیون‌ها مشتری که بر اثر مصرف این محصولات و مواجهه با دود آن جان خود را از دست می‌دهند و همچنین افرادی که با ترک مصرف دخانیات از بازار این صنایع خارج می‌شوند، نوجوانان و جوانان را هدف قرار داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان ساخت: دود مواد معطر موجود در سیگار‌های الکترونیکی سرطان زا بوده و برای سلامت افراد مصرف کننده و اطرافیان مضر است.

وی گفت: سیگار‌های الکترونیکی هم اعتیادآور است و آمار‌ها نشان می‌دهد که دهه چهارم زندگی بیشترین مصرف را دارند و در حال حاضر به سنین پایین‌تر رسیده است.

میرزایی تصریح کرد: خودداری از مصرف دخانیات اعم از سیگار و قلیان در حضور کودکان و نوجوانان به خصوص خصوص در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه، به دلیل الگوسازی رفتار نامناسب و خطرات ناشی از دود دست دوم یعنی دود حاصل از مصرف دخانیات اطرافیان که آنها را تهدید می‌کند، نیز توصیه می‌شود. 

فوق تخصص بیماری‌های ریه نیز گفت: سیگار‌های الکترونیکی به عنوان یکی از راه حل‌های ترک سیگار‌های متعارف از چند سال قبل مطرح شده که در این سیگار‌ها نیکوتن برای افراد سیگاری تامین می‌شود.

دکتر مهدی هاشمی باجگانی به مضرات سیگار‌های الکترونیکی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ترکیبات این سیگار‌ها با نیکوتین همراه است و می‌تواند برای فرد مصرف کننده آسیب زا باشد و همچنین دود زیاد حاصل از آن برای اطرافیان فرد مصرف کننده عوارض در بردارد.

وی عنوان کرد: گرچه مصرف سیگار در جهان در سال‌ها تلاش‌های جامعه کنترل دخانیات کاهش یافته است، اما باید اقدامات بیشتری برای محافظت از گروه‌های آسیب‌پذیر به ویژه کودکان و نوجوانان انجام شود.

<div id="video-display-embed-code_11163309"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4246309/11163309?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما