شناسهٔ خبر: 66903762 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

غضنفرآبادی بعد از کسب ۱۴ رأی در انتخابات نایب رئیسی مجلس: رایزنی و لابی نداشتم /قالیباف از کاندیداتوری ام خبر نداشت /به اصرار دوستان آمده بودم

رئیس موقت فراکسیون انقلاب اسلامی می‌گوید: در مورد نائب رئیسی باید کار می‌شد، بنده اصلاً تماس نگرفتم، پیامک ندادم، کار نکردم و حتی به یک نفر هم پیامک ندادم، تا جایی رئیس مجلس به من گفت خبرنداشتم شما کاندیدای نائب رئیسی شدید، لذا حتی قالیباف هم از داوطلبی بنده برای نائب رئیسی خبر نداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «۱۴ رأی مجلس» حاصل اولین کاندیداتوری غضنفرآبادی در کرسی نایب رئیسی مجلس بود. او که چند روز پیش به ریاست موقت فراکسیون انقلاب اسلامی رسیده بود در رقابت برای نشستن بر کرسی نایب رئیسی با رأی پایین شکست خورد.

او درباره این تفاوت آرای یک نفر در دو انتخابات به فاصله نزدیک، می‌گوید؛‌«اولاً جایگاه‌ها متفاوت بوده و در ثانی به اصرار دوستان برای نائب رئیسی هیئت رئیسه داوطلب شده است.»

البته غضنفرآبادی لابی نکردن، تماس نگرفتن و پیامک ندادن به نمایندگان را به عنوان یکی دیگر از دلایل رأی نیاوردنش برای نائب رئیسی مجلس مطرح می‌کند.

غضنفرآبادی در قسمت دیگری از این گفتگو به اوضاع فراکسیون انقلاب اسلامی اشاره می‌کند و می‌گوید به دلیل برخی اختلاف نظرات درباره مواد مربوط به انتخابات هیئت رئیسه، اساسنامه فراکسیون هنوز قطعی نشده و به همین دلیل فراکسیون انقلاب اسلامی در انتخابات ریاست مجلس نتوانست از کسی حمایت کند.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با موسی غضنفرآبادی، رئیس موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس را می‌خوانید:

****

*آقای غضنفرآبادی! ارزیابی شما از انتخابات هیئت رئیسه مجلس و فضای امروز مجلس به چه صورت است؟

قبلاً هم این پیش‌بینی را انجام دادیم و عرض کردیم طبق نظرسنجی‌ها آرای رئیس همین اندازه بود و آرای نائب رئیس‌ها هم تقریباً مشخص بود، درباره دبیران هم تقریباً حدس و گمان بر همین اساس بود، هر چند حدود ۶۰ نماینده برای حضور در دبیری و ناظر ثبت‌نام کرده بودند. لذا مانند همه دوره‌ها انتخابات هیئت رئیسه انجام شد و فضای مجلس هم خوب بود، شور و شوق آغاز مجلس و ترکیب نمایندگان قدیم و جدید، تجربه خوبی برای جدیدی‌ها بود و به نظرم انتخابات خوبی برگزار شد.

*شما هم برای نائب رئیسی ثبت‌نام کرده بودید...

بله بنده ثبت‌نام کرده بودم و هدفم چیز دیگری بود.

*چه هدفی داشتید؟

تعداد زیادی از دوستان اصرار کردند و بنده هم ثبت‌نام کردم.

نائب رئیسی مجلس برایم خیلی مهم نبود

*رأی شما در کرسی ریاست موقت فراکسیون انقلاب پایین نبود اما علت اینکه همان افراد به حضور شما در نائب رئیسی مجلس رأی ندادند، چه بود؟

بحث فراکسیون با نائب رئیسی متفاوت است، در مورد نائب رئیسی باید کار می‌شد، بنده اصلاً تماس نگرفتم، پیامک ندادم، کار نکردم و حتی به یک نفر هم پیامک ندادم، تا جاییکه رئیس مجلس به من گفت خبرنداشتم شما کاندیدای نائب رئیسی شدید، لذا حتی قالیباف هم از داوطلبی بنده برای نائب رئیسی خبر نداشت. منظور بنده این است که تیم راه ننداختم بنابراین صرف انجام تکلیفی بود که توانمندی خودم را در معرض نمایندگان قرار دادم، بنابراین برایم خیلی مهم نبود.

*یعنی در انتخابات داخلی مجلس این عرف و رویه وجود دارد که داوطلبین هیئت رئیسه برای رأی آوردن با بقیه نمایندگان تماس بگیرند، پیامک بدهند و لابی کنند؟

بله، بسیار کار می‌شود. بهرحال رایزنی، صحبت، تلفن و جلسه اثر دارد.

بعد از تعطیلات اساسنامه فراکسیون را به رأی می‌گذاریم

*سرانجام اساسنامه فراکسیون انقلاب اسلامی به کجا رسید؟ گفته می‌شود اعضا هنوز در این مورد به تفاهم نرسیدند.

امروز مجدداً آئین‌نامه و اساسنامه را بازنگری کردیم، انشالله در اولین فرصت بعد از تعطیلات فراکسیون جلسه تشکیل می‌دهد و اساسنامه و آئین‌نامه را در مجمع عمومی تصویب خواهیم کرد.

*علت اینکه اساسنامه تا این لحظه نهایی نشده، چیست؟

نظرات متفاوتی درباره اساسنامه وجود داشت، چنانچه روز گذشته می‌خواستیم کلیت اساسنامه را به رأی بگذاریم و بعد هم قسمتی و موادی از اساسنامه و چند بخشی از پیش نویس آئین‌نامه را به رأی بگذاریم و سپس به انتخابات هیئت رئیسه ورود پیدا کنیم، اما به این شکل و کیفیت اساسنامه رأی ندادند.

*منظور این است که چون انتخابات فراکسیون و هیئت رئیسه مجلس پشت سر هم بودند...

بله، انتخابات پشت سر هم بودند، لذا می‌خواستیم به صورت فوری نظر فراکسیون را در انتخابات دخیل کنیم، بنابراین باید از این مقدمه عبور می‌کردیم اما برخی این مقدمه و مصوبه به این کیفیت را قبول نداشتند و گفتند آئین‌نامه باید با شرایط خاص خودش به تصویب برسد و یا اگر کلیات به تصویب می‌رسد باید به ترتیب موادش به تصویب برسد، اما ما می‌خواستیم رأی کلیات اساسنامه را بگیریم و بعد به سراغ ماده ۸، ۱۸ و ۹ آئین نامه برویم.

فراکسیون انقلاب، اساسنامه نداشت نتوانست در انتخابات ریاست مجلس از داوطلبی حمایت کند

*موضوع این مواد چیست؟

این مواد فقط مربوط به انتخابات هیئت رئیسه مجلس هستند. به این ترتیب که فراکسیون رأی بدهد و سپس به هیئت رئیسه و صحن برود.

*سابق بر این فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس یازدهم از یک داوطلب برای ریاست مجلس حمایت می‌کرد، اما در اولین انتخابات مجلس دوازدهم این اتفاق نیفتاد.

فراکسیون انقلاب اسلامی به دلیل اینکه اساسنامه و آئین‌نامه نداشت نتوانست به انتخابات ریاست مجلس ورود پیدا کند.

۲۷۲۱۱

نظر شما