شناسهٔ خبر: 66906765 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

بی خبری برخی اعضای هیات رئیسه از بازشماری آراء

اتفاق عجیب در انتخاب نواب رئیس مجلس /آراء بعد از بازشماری کم شد اما به کاندیدایی اضافه نشد!

آراء کاندیداهای نواب رئیسی مجلس با اعتراض یکی از ۶ کاندیدا، بازشماری شد اما مشخص نشد که آراء کم شده از حاجی بابایی و نیکزاد به سبد چه کسی اضافه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتخابات هیات رئیسه مجلس پیش از ظهر امروز تعیین تکلیف شد و صاحبان ۱۲ کرسی آن مشخص شدند. اما در جریان انتخابات هیات رئیسه اتفاقات عجیبی رخ داد.

ساعاتی پس از اعلام نتایج نواب رئیس، روابط عمومی مجلس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از نامزدهای نایب رئیسی به نتایج اعتراض کرد و آرا مورد بازشماری قرار گرفت.

نامزدهای نایب رئیسی، حمیدرضا حاجی بابایی، علی نیکزاد، عبدالرضا مصری، حسینعلی حاجی دلیگانی، حمید رسایی و موسی غضنفرآبادی بودند که نهایتا از ۲۸۷ نماینده حاضر، حاجی بابایی با ۱۷۵ رای و نیکزاد با ۱۶۹ رای انتخاب شدند. همچنین آراء مصری ۱۱۵ رای، حاجی دلیگانی ۹۶ رای، غضنفرآبادی ۱۶ رای، رسایی ۳۵ رأی و آرای باطله هم ۲ عدد اعلام شد.

ساعاتی بعد، طبق اعلام روابط عمومی مجلس، «جلسه بازشماری با حضور کاندیدای معترض، نماینده مرکز حراست و نماینده اداره‌کل هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.»

در این اطلاعیه، تعداد آرای نامزدهای نواب هیات رئیسه دچار تغییر شد؛ بر این اساس که آرای حاجی بابایی ۲۱ رای، نیکزاد ۲۷ رای، مصری ۱۹ رای و غضنفرآبادی ۲ رای کم شد؛ آرای رسایی یک عدد افزایش یافت و تعداد آرای باطله هم ثابت ماند.

این تغییرات از آن جهت عجیب است که مجموعا ۶۹ رای از ۴ نامزد کم و یک رای به یک نامزد اضافه شده است؛ و مشخص نیست که این آرای کم شده از کجا آمده بودند و حالا به کجا رفته‌اند.

پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین از اعضای هیات رئیسه نیز نتیجه‌بخش نبوده؛ یا از ماجرا خبر نداشتند یا مقصر را هیات رئیسه سنی مجلس می‌ دانستند.

اطلاعیه روابط عمومی مجلس در شرح دلیل این تغییر عجیب، نوشته که «در فرآیند چاپ تعرفه رأی، توزیع تعرفه‌ها و ثبت امضاء نمایندگان و جمع‌آوری آراء که توسط سیستم اداری مجلس انجام شد، هیچگونه تناقضی وجود نداشته است.» این اطلاعیه افزوده «در شمارش آراء که توسط ۴ نفر از نمایندگان انجام شده است اشتباه رخ داده و مغایرت ذکر شده در جدول ایجاد شده است اما باوجود اشتباه انجام شده در شمارش اولیه، در بازشماری نتیجه انتخابات نواب رئیس (نایب رئیس اول و دوم) هیچ‌گونه تغییری نداشته و آقایان حمیدرضا حاجی بابایی و علی نیکزاد ثمرین به ترتیب نایب رئیس اول و دوم هستند.»

هرچند تغییری در نتایج حاصل نشده اما این میزان از تغییر رای آن هم در شرایطی که چندین نماینده ناظر بر شمارش آرا بودند، اشتباهی عجیب و غریب به شمار می‌رود.

آنطور که روابط عمومی مجلس نوشته، قالیباف دستور بازشماری آرای انتخابات ریاست و همچنین دبیران و ناظران را هم داده که در مورد آرای ریاست تغییری حاصل نشده و در مورد دو بازشماری دیگر، گفته شده که در صورت تغییر آرا اطلاع رسانی می‌شود.

۲۴ رای باطله!

اما یکی دیگر از عجایب انتخابات هیات رئیسه، تعداد آرای باطله در جریان رای‌گیری برای ریاست مجلس بود؛ ۲۴ رای باطله از بین ۲۸۷ نماینده نشان می‌دهد این ۲۴ نفر، بر اهمیت کرسی و جایگاهی که بر آن نشسته‌اند وافق نیستند؛ و البته باید جالب باشد که چگونه رای داده‌اند یا در برگه‌شان چه نوشته‌اند که باطله محسوب شده است.

۲۷۲۷

نظر شما