شناسهٔ خبر: 66901859 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

یادداشت سیدعلی نجات، کارشناس مسائل غرب آسیا؛

شکست تابوی به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین

به‌رسمیت شناختن فلسطین به وسیله سه کشور اروپایی می‌تواند سایر کشورها را تشویق کند در آینده اقدامات مشابهی انجام دهند که انزوای رژیم صهیونیستی را افزایش و آن را برای تبعیت از قطعنامه‌های بین‌المللی زیر فشار قرار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در بحبوحه تنش‌های بین‌المللی در نتیجه افزایش درگیری‌های منطقه‌ای و تداوم تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، سه کشور اروپایی به طور رسمی کشور فلسطین را به رسمیت شناختند؛ اقدامی که برآیند عملیات «طوفان الاقصی» و حاکی از ارسال پیام مهم برای آمریکا و رژیم صهیونیستی است.


نروژ، ایرلند و اسپانیا اواخر هفته گذشته از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین خبر دادند تا به این ترتیب تابوی غربی که دهه‌ها به طول انجامیده است، شکسته شود. دو کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا یعنی اسلوونی و مالت نیز هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند با هدف برقراری صلح در منطقه ممکن است کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

 
به هر روی، اعلام به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی سه کشور اروپایی خشم مقام های صهیونیست را برانگیخت؛ به نحوی که تل‌آویو بلافاصله از فراخواندن سفیران خود در نروژ و ایرلند خبر داد و اسپانیا را نیز تهدید کرد.

هفته گذشته دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی درخواستی برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ارائه کرد


حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه و طولانی شدن آن، تخریب گسترده و هدف قرار دادن غیرنظامیان، به شهادت رساندن حدود ۳۶ هزار نفر و هدف قرار دادن فعالان حقوق بشر، موج بزرگی از همدردی با فلسطینیان ازجمله اعتراضات دانشجویی را در دانشگاه‌های بین‌المللی برانگیخت و موضوع به رسمیت شناختن دولت فلسطین به عنوان گزینه‌ای واقع‌بینانه و ضروری برای اجتناب از جنگ مجدد در آینده مطرح شد. در حقیقت، جنایت‌ها و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و کشتار هدفمند مردم فلسطین و نیز خودداری کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از رساندن کمک‌های انسان دوستانه به مردم در نوار غزه موجب شد سیل اعتراضات در تمامی کشور‌های جهان دامنه‌دار شود؛ عاملی که حتی حامیان رژیم صهیونیستی را به واکنش وادار کرد.


در همین راستا، هفته گذشته دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی درخواستی برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ارائه و اعلام کرد، این تصمیم به خاطر کشتار فلسطینیان، ایجاد گرسنگی به عنوان روشی برای جنگ، جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان گرفته شده ‌است. درخواست دادستان کل دیوان برای دستگیری نتانیاهو با استقبال بسیاری از کشورها حتی متحدان اروپایی واشنگتن مواجه شد.


در حال حاضر حدود ۱۴۰ کشور از مجموع ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، فلسطین را به رسمیت می‌شناسند که این تعداد بیش از دو سوم اعضای سازمان ملل متحد است. البته سهم قابل توجه این کشورها دولت‌های آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین‌اند و کشورهای اروپایی در این فهرست پرشمار نیستند.

 
با وجود این، با اضافه شدن اسپانیا، نروژ و ایرلند تعداد کشورهای اروپایی که فلسطین را به رسمت می‌شناسند به عدد ۱۰ می‌رسد که ۹ کشور عضو اتحادیه اروپا هستند. در سال ۱۹۸۸ میلادی کشورهای مجارستان، لهستان، رومانی، جمهوری چک، اسلواکی و بلغارستان چنین تصمیمی اتخاد کردند و سایر کشورهای اروپایی سال‌های بعد فلسطین را به رسمیت شناختند.


به رسمیت شناختن کشور فلسطین به وسیله کشورهای اروپایی تنها اعلامیه ای نمادین نیست، بلکه گامی نشان دهنده تغییر کیفی در مواضع این کشورها در قبال مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی است. به رسمیت شناختن بیانگر نارضایتی این کشورها از سیاست‌های واشنگتن است که همواره در کنار تل‌آویو و بی‌توجه به حقوق فلسطینیان قرار دارد. همچنین نشان دهنده تمایل اروپا برای ایفای نقش مستقل‌تر و مؤثرتر در عرصه بین‌‌المللی است، زیرا کشورهای اروپایی همیشه از رویکردی منطبق با سیاست‌های آمریکا پیروی کرده‌اند، اما به رسمیت شناختن نشان دهنده تمایل به رهایی از وابستگی و اتخاذ سیاست‌های مستقل‌تر در برخی پرونده‌هاست.

 
اقدام کشورهای اروپایی دربردارنده پیامی روشن است که مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی نیازمند راه حلی عادلانه و جامع است که حقوق مردم فلسطین برای ایجاد کشور مستقل خود را در مرزهای ۱۹۶۷ میلادی به رسمیت بشناسد.

 
به رسمیت شناختن کشور فلسطین به وسیله سه کشور اروپایی نشانه سرخوردگی اروپا از خودسری کابینه افراطی نتانیاهوست که دستاوردی مهم و پیروزی دیپلماتیک برای فلسطینیان و تقویت جایگاه آنها در مجامع بین‌المللی به شمار می‌آید. با توجه به گسست عمیق در جامعه صهیونیستی به‌ سبب بیزاری از عملکرد کابینه دست‌راستی نتانیاهو، فضای کنونی ممکن است به افزایش نارضایتی‌های داخلی بینجامد و نتانیاهو و متحدانش را بیش از پیش در جبهه داخلی در موضع ضعف قرار دهد.

به رسمیت شناختن کشور فلسطین به وسیله کشورهای اروپایی گامی نشان دهنده تغییر کیفی در مواضع این کشورها در قبال مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی است


با توجه به اینکه از مجموع ۲۷ عضو اتحادیه اروپا ۹ کشور به علاوه نروژ فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند، اقدام جدید سه کشور می‌تواند گام‌های بعدی را در سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا برای زیر فشار قرار دادن تل‌آویو برای تبعیت از قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و پذیرش فلسطین در جامعه جهانی شکل دهد. ضمن اینکه اعلامیه‌های ایرلند، اسپانیا و نروژ بر دیگر کشورهای اروپایی ازجمله انگلیس، فرانسه و آلمان فشار خواهد آورد تا آنها نیز اقداماتی در حمایت از فلسطین انجام دهند.

 


به رسمیت شناختن فلسطین به وسیله سه کشور اروپایی می‌تواند سایر کشورها را تشویق کند در آینده اقدامات مشابهی انجام دهند که انزوای رژیم صهیونیستی را افزایش خواهد داد و آن را برای تبعیت از قطعنامه‌های بین‌المللی زیر فشار قرار می‌دهد. همچنین می‌تواند به تقویت موقعیت فلسطینیان در مذاکرات آتی و تلاش برای راه‌حل جامع و عادلانه برای موضوع فلسطین منجر شود.

نظر شما