شناسهٔ خبر: 66893814 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخست‌وزیر اسپانیا: تصمیم تاریخی به رسمیت شناختن کشور فلسطین، تنها راه دستیابی به صلح است

تهران- ایرنا- نخست وزیر اسپانیا با تاکید بر اینکه تصمیم به رسمیت شناختن فلسطین، «علیه کسی نیست و اولویت، پایان دادن به بحران غزه است» تصریح کرد که هدف از «این تصمیم تاریخی»، کمک برای دستیابی به صلح است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روزنامه ال پائیس، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا که امروز (۲۸ مه/ هشتم خرداد) در هماهنگی با همتایان خود از نروژ و ایرلند، به رسمیت شناختن فلسطین را اعلام می‌کند، در سخنرانی تلویزیونی با تاکید بر اینکه «اولویت، پایان دادن به بحران غزه است» گفت: این تصمیم ما علیه اسرائیل نیست و از فردا، تمام تلاش‌ها را بر راه‌حل دو دولتی متمرکز خواهیم کرد.

سانچز با تاکید بر ضرورت «آتش‌بس، ورود کمک‌ها و آزادی گروگان‌ها» همچنین خاطرنشان کرد: همکاری با کشورهای عربی برای تشکیل کنفرانس صلح افزایش خواهد یافت.

وی اطمینان داد که اسپانیا بر اساس «احترام به قوانین بین‌المللی و نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین است که همیشه، چه در غزه، چه در فلسطین و چه در اوکراین» عمل می‌کند.

نخست وزیر اسپانیا گفت: در جلسه امروز شورای وزیران، دولت اسپانیا به رسمیت شناختن کشور فلسطین را تایید خواهد کرد. بدین ترتیب اسپانیا به بیش از ۱۴۰ کشوری می پیوندد که پیشتر فلسطین را به عنوان یک کشور در جهان به رسمیت شناختند.

سانچز اطمینان داد که «این فقط یک مسئله عدالت تاریخی نیست» بلکه «تنها راه حل» برای دستیابی به صلح است. وی همچنین گفت که کشور فلسطین باید با بیت‌المقدس شرقی به‌ عنوان پایتخت و کرانه باختری و غزه که با کریدور متصل می‌شوند، «قابل دوام» باشد و هر دو قلمرو تحت حکومت «مشروع» تشکیلات خودگردان فلسطین متحد شوند.

رژیم صهیونیستی با گذشت بیش از هفت ماه همچنان به جنگ خود علیه غزه ادامه می‌دهد.

اسپانیا، نروژ و ایرلند، امروز سه شنبه فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسند؛ روندی که باعث شده اسرائیل سفیران خود را از این کشورها خارج و تهدید کند که «به کسانی که به ما آسیب می زنند» آسیب خواهد رساند.

روسای دستگاه دیپلماسی این سه کشور اروپایی، دیروز دوشنبه، پیش از برگزاری نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، در یک نشست خبری حاضر شده و رژیم صهیونیستی را به نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه متهم و حملات نظامی رژیم صهیونیستی در شهر مرزی رفح، جایی که افزون بر یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند را محکوم کردند.

نظر شما