شناسهٔ خبر: 66901267 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آب‌شیرین‌کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی منطقه سیستان افتتاح می‌شود

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به تأمین آب با کیفیت و پایدار برای منطقه سیستان و بخشی از زاهدان گفت: طرح آب‌شیرین‌کن با ۴۰۰۰ میلیارد تومان هزینه در یک‌سال اخیر، هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

صاحب‌خبر -

 

آب‌شیرین‌کن
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ «هاشم امینی» امروز (سه‌شنبه، ۸ خرداد) در نشستی خبری افتتاح طرح‌های آب و برق استان سیستان و بلوچستان گفت:  یک کار جهادی و شبانه‌روزی در دولت و وزارت نیرو موجب شد دغدغه‌ای که در حوزه شرب و بهداشت در بخش تأمین آب استان سیستان‌وبلوچستان به‌ویژه در بخش شمالی استان وجود داشت، برطرف شود.

وی افزود: با احداث تصفیه‌خانه سد زیردان ۳۱۳ روستا از نعمت‌آب شرب پایدار و با کیفیت برخوردار شدند و مقرر شد شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران خطوط انتقال آب شرب را در منطقه چابهار و کنارک اجرا کند تا نگرانی که برای تأمین پایدار آب مردم این مناطق وجود داشت، حل شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بیان کرد: مقرر شده تا وابستگی تأمین آب شمال استان در بخش سیستان به منابع آبی چاه‌نیمه‌ها به حداقل برسد، کاری که شاید در شرایط عادی، ۳ تا ۴ سال اجرای آن زمان می‌برد، در بازه زمانی ۸ ماهه با اقدامات شبانه روزی به ثمر رسید و در این بین، پیگیری‌های شخصی رئیس جمهور شهید بسیار موثر بود.

امینی اظهار کرد: قرار بود در پایان هفته جاری، این آب شیرین کن که بزرگ‌ترین آب شیرین کن نصب شده در خشکی است، باحضور آیت‌الله رئیسی به بهره برداری برسد، این طرح پنجشنبه هفته جاری با یاد و خاطره رئیس جمهور شهید به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: تأمین آب با کیفیت و پایدار برای منطقه سیستان و بخشی از زاهدان، نتیجه بهره‌برداری از این چاه‌ها و آب شیرین‌کن است که در یک سال گذشته ۲۸۰۰ میلیارد تومان برای طرح آب شیرین‌کن و ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای چاه‌ها و خطومط انتقال هزینه شد و در مجموع این طرح با ۴۰۰۰ میلیارد تومان هزینه در یک‌سال اخیر، هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: آبی با درجه شوری ۲۰ هزار میکروموس بر سانتیمتر به آب شیرین‌کن سیستان وارد شده و آبی با درجه شوری ۲۷۳ میکروموس بر سانتیمتر از این آب شیرین کن خارج شده که کیفیت بالایی دارد.

امینی با اشاره به اجرای طرح‌های جهاد آبرسانی در دولت سیزدهم تصریح کرد: در طرح جهاد آبرسانی تا امروز به بیش از ۵۵۰۰ روستا آبرسانی شده و مابقی ۴۵۰۰ روستا با پیشرفت متوسط ۴۷ درصدی درحال اجراست و تمام تلاش ما این است که تا پایان امسال، آبرسانی به تمامی ۱۰ هزار روستا تکمیل شود.

وی اضافه کرد: از مجموع ۱۰ هزار روستای هدف‌گذاری شده در طرح جهاد آبرسانی، ۱۷۵۱ روستا با جمعیت ۵۵۴ هزار نفر مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده که در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه آبرسانی به ۲۳۵۱ روستای فاقد آب یا دارای تنش آبی در سطح کل شهرستان‌های استان با پیش‌بینی عملیات بیش از ۷۰۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع مورد هدف است، گفت: در زمینه ارتقای شاخص آب شرب روستایی استان از ابتدای دولت تا کنون برای ۴۰۱ روستا با جمعیت ۱۴۸ هزار نفر آبرسانی و رفع تنش آبی شده است.

 

نظر شما