شناسهٔ خبر: 66900256 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آیا اروپا امسال گرم‌ترین تابستان تاریخ خود را تجربه خواهد کرد؟

جواد فرج‌الهی

در حالی که هفته آینده یک جبهه هوای گرم وارد آلمان و برخی کشورهای شمال اروپا می‌شود، اروپا خود را برای گرمای شدید تابستان امسال آماده می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، موج شدید گرما در حالی وارد اروپا می‌شود که فرانسه قصد دارد المپیک ۲۰۲۴ پاریس را به صورت «سبز و سازگار با محیط زیست» برگزار کند و به همین منظور اعلام کرده است که در اتاق ورزشکاران دستگاه‌های خنک‌کننده قرار نخواهد داد.

از سوی دیگر اسپانیا نیز به عنوان یک کشور توریستی که از معضل کم آبی رنج می‌برد، خود را برای تابستانی سوزان آماده می‌کند.

گردشگری در اسپانیا بعد از بخش‌های صنعتی و تجاری- بانکی، سومین رکن اقتصادی است و حدود ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد.

اروپا حدود ۱۱ ماه است که گرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و دمای سطح اقیانوس اطلس شمالی به بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته رسیده است. بنابراین می‌توان حدس زد که چرا کارشناسان، تابستان داغی را برای قاره اروپا پیش‌بینی کرده‌اند. حتی برخی از کارشناسان گفته‌اند این ممکن است گرم‌ترین تابستان تاریخ قاره سبز باشد.

آیا تابستان امسال در اروپا به طور غیرعادی گرم خواهد بود؟

هرچند نمی‌توان شرایط آب و هوایی ماه‌های آینده را به صورت دقیق پیش‌بینی کرد اما شرایط آب و هوای گذشته می‌تواند سرنخ‌هایی برای پیش‌بینی آب و هوا در آینده به ما بدهند.

«تامسین گرین»، کارشناس هواشناسی می‌گوید: پیش‌بینی دقیق آب و هوا هفته‌ها و گاهی روزهای آینده دشوار است چه برسد به ماه‌های آینده. او اضافه کرد این به این دلیل است که آب و هوا در سراسر اروپا به دلیل عوامل تأثیرگذار مختلف، بسیار متغیر است.

با این حال، هواشناسان می‌توانند با استفاده از مدل‌ها و داده‌های آب و هوایی، روندهای کلی از جمله میانگین دمای ماهانه را پیش‌بینی کنند. به گفته گرین، در حال حاضر به نظر می‌رسد دمای هوا در اروپا طی ماه‌های ژوئن، ژوئیه و اوت بالاتر از میانگین باشد.

آب و هوا در سراسر این قاره بسیار متفاوت است. گرین می‌گوید احتمالا کشورهایی که در جنوب و شرق اروپا قرار دارند امسال تابستان داغی را تجربه کنند.

بر اساس داده‌های آب و هوایی، اروپای غربی در ماه ژوئن شاهد میانگین بارندگی خواهد بود و ماه ژوئیه میزان بارندگی در جنوب قاره سبز به بالاتر از میانگین خواهد رسید اما شرق اروپا خشک‌تر خواهد بود.

گرین یادآوری کرد که اینها فقط میانگین هستند و این بدان معنی است که ممکن است نوساناتی در این شرایط رخ دهد.

چه عواملی بر آب و هوای اروپا تأثیر می‌گذارد؟

به گزارش یورونیوز، عوامل مختلف زیادی بر آب و هوای متغیر اروپا تأثیر می‌گذارد. برای مثال، جهان در حال حاضر در مرحله انتقالی بین پدیده‌های اقلیمی ال نینو و لانینا قرار دارد که برای تعیین الگوهای آب و هوا و دمای جهانی «مهم» است.

لانینا وضعیتی است که در آن، آب در قسمت مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام، سردتر از حالت طبیعی می‌شود. لانینا در هر سه تا هفت سال اتفاق می‌افتد.

اِل‌نینو، معکوس لا نینا، نوعی رخداد اقلیمی کلان و چرخه آب و هوایی است که هر ۴ یا ۵ سال یکبار تکرار می‌شود. بر اثر این پدیده و با کاهش سرعت بادهایی که به سمت غرب در امتداد استوا می‌وزند، آب گرم به سمت شرق رانده شده و دمای اقیانوس‌ها را بالا می‌برد. افزایش دمای اقیانوسی شدت گرفتن خشکسالی‌ها، ریزش باران‌های سیل‌آسا و بروز تغییرات بزرگ در آب و هوای کره زمین را در پی دارد.

گرین می‌گوید: در ماه‌های اخیر، دمای هوا و دمای اقیانوس‌ها همچنان به شدت بالاست و به نظر می‌رسد این حالت همچنان ادامه داشته باشد.

این کارشناس آب و هوا توضیح می‌دهد که «مانند یک اثر دومینو»، آب و هوا در یک مکان می‌تواند شرایط را در طرف دیگر کره زمین تحت تاثیر قرار دهد. اگر در جایی از جهان بارندگی افزایش یابد، در جاهای دیگر بارندگی کاهش خواهد یافت.

به عنوان مثال، باران و باد در اروپا اغلب پس از طوفان‌های استوایی افزایش می‌یابد.

اروپا سریعتر از میانگین جهانی گرم می‌شود

تغییرات آب و هوایی در جهان نقش مهمی در تابستان‌های گرم فزاینده اروپا دارد.

گرین می‌گوید: رکورد گرما دائما در حال شکستن است. ۱۰ سال گذشته شاهد گرم‌ترین سال‌های ثبت شده بوده‌ایم و بیشتر میزان گرم شدن زمین نیز تنها در ۴۰ سال گذشته رخ داده است.

بر اساس داده‌های اخیر سازمان جهانی هواشناسی (WMO) و آژانس آب و هوای اتحادیه اروپا کوپرنیک (C۳S)، اروپا از سال ۱۹۹۱ دو برابر میانگین جهانی گرم‌تر شده است. هر دو آژانس هشدار می‌دهند که اروپا باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و دور شدن از سوخت‌های فسیلی اقدامات بیشتری انجام دهد.

۲۳ مورد از ۳۰ موج گرمای شدید قاره اروپا از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد رخ داده است.

آخرین میانگین پنج ساله نشان می‌دهد که از زمان آغاز صنعتی شدن تا کنون دمای هوا در اروپا ۲.۳ درجه سانتیگراد بالاتر رفته و این در حالی است که این رقم در سطح جهان ۱.۳ درجه سانتیگراد است.

به همین دلیل، گرین معتقد است اروپا در سال ۲۰۲۴ نیز احتمالا یک بار دیگر رکورد گرما را خواهد شکست.

پیشتر سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا و سازمان جهانی هواشناسی در گزارش مشترک خود، اعلام کردند که اروپا در سال ۲۰۲۳ بیشترین تعداد روزهای «به شدت گرم» را پشت سر گذاشته است.

هرچند بسیاری از شرایط بحرانی در اروپا سخن می‌گویند اما واقعیت این است که اروپا تنها نیست و کره زمین گرمتر می‌شود.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار می‌دهند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتاً خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی هستند، توالی موج‌های گرما را بیشتر و شدید و کشنده‌تر می‌کند. آن‌ها می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

میلیون‌ها نفر در ایالات متحده با تهدید گرمای شدید روبرو هستند

همچنین به نوشته روزنامه گاردین، میلیون‌ها آمریکایی در هفته‌های آتی با خطر موج‌های گرمای خطرناک روبرو هستند و تابستان دیگری با رکوردشکنی دمای هوا در این کشور پیش‌بینی می‌شود.

به گفته کارشناسان، بیشتر ایالات این کشور طی تابستان امسال دمای بیش از حد معمول را تجربه خواهند کرد.

«کریستی دال»، یک کارشناس در این زمینه گفت: ما می توانیم منتظر فصل گرم تابستانی خطرناک دیگری باشیم.

به گفته کارشناسان، دمای بسیار بالا کار یا ورزش ایمن در بیرون از منزل را غیرممکن می کند، بیماری های قلبی و ریوی را تشدید کرده و آلودگی هوا را بدتر می کند. گرما به ویژه برای افرادی که در فضای باز کار می کنند و برای نوزادان و افراد مسن خطرناک است. با این حال هنگامی که گرما با رطوبت ترکیب شود به مراتب کشنده‌تر می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما