شناسهٔ خبر: 66894244 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

اروپا در انتظار گرم‌ترین تابستان تاریخ

اروپا در حال آماده شدن برای نخستین دوره هوای گرم خود در تابستان سال است؛ آلمان و شمال اروپا به‌طور ویژه در هفته آینده برای دمای غیرعادی بالا آماده می‌شوند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که شاید اروپا، گرم‌ترین تابستان تاریخ خود را در سال ۲۰۲۴ تجربه کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، وقتی نوبت به امواج گرما یا تغییرات شدید آب و هوایی می‌رسد، هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی دقیقی داشته باشند اما آب و هوای گذشته می‌تواند سرنخ‌هایی را در اختیار قرار بدهد. اروپا ۱۱ ماه پشت سر هم گرمای بی‌سابقه داشته است و دمای سطح دریا در اقیانوس اطلس شمالی به بالاترین حد خود در حداقل ۴۰ سال گذشته رسیده است. آب و هوا در سراسر این قاره بسیار متفاوت است و همین امر پیش‌بینی محل وقوع «تابستان داغ» را دشوار می‌کند اما احتمال بر این می‌رود که نقاط گرم مورد نظر در جنوب و شرق اروپا وجود داشته باشد. هواشناسان می‌توانند از مدل‌ها و داده‌های آب و هوا برای پیش‌بینی روندهای کلی از جمله میانگین دمای ماهانه، بهره ببرند و در حال حاضر، به نظر می‌رسد ژوئن، جولای و آگوست همه از نظر دما بالاتر از میانگین هستند.

خطر موج گرما در بازی‌های المپیک پاریس سازمان‌دهندگان را در مورد ایمنی ورزشکاران مردد کرده است. اسپانیا نیز خود را برای تابستان گرم دیگری آماده می‌کند و به این ترتیب نقشه جدیدی را برای کمک به پیش‌بینی دقیق‌تر موج گرما منتشر کرده است. بیشتر شهرهای سراسر این قاره در حال آماده شدن با سازگاری برای گرمای شدید هستند.

اروپا در انتظار گرم‌ترین تابستان تاریخ

چه عاملی بر آب و هوای اروپا تأثیر می‌گذارد؟

عوامل مختلف زیادی بر آب و هوای متغیر اروپا تأثیر می‌گذارد، برای مثال، جهان در حال حاضر در مرحله انتقالی بین پدیده‌های اقلیمی ال‌نینو و لانینا قرار دارد که برای تعیین الگوهای آب و هوا و دمای جهانی «مهم» است. پیش‌بینی می‌شود که اروپا حداقل تا آغاز تابستان در این مرحله خنثی باقی بماند، اما اثرات ال‌نینو همچنان ادامه داشته باشد؛ در ماه‌های اخیر، دمای هوا و دمای اقیانوس‌ها همچنان به‌طور چشمگیری بالاست و این روند همچنان ادامه دارد.

با این حال یک عامل وجود دارد که نقش مهمی در تابستان‌های گرم‌تر این قاره دارد و آن تغییر آب و هوا است. ۱۰ سال گذشته گرم‌ترین سال‌های ثبت شده بوده است و نکته جالب اینکه بیشتر گرم شدن زمین در ۴۰ سال گذشته رخ داده است. بر اساس داده‌های اخیر سازمان جهانی هواشناسی (WMO) و آژانس آب و هوای اتحادیه اروپا کوپرنیک (C۳S)، اروپا از سال ۱۹۹۱ دو برابر میانگین جهانی گرم شده است. آخرین میانگین پنج‌ساله نشان می‌دهد که دما در اروپا اکنون ۲.۳ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن است، در حالی که در سطح جهان این میزان ۱.۳ درجه سانتیگراد است، بنابراین می‌توان متوجه شد که چرا پیش‌بینی‌ها هشدار داده‌اند این قاره ممکن است در انتظار یک تابستان غیرمعمول و شاید حتی گرم‌ترین تابستان تاریخ باشد.

این قاره در مورد پیامدهای تغییرات آب و هوایی «مستثنی نیست» و هر دو آژانس هشدار می‌دهند که اروپا باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و دور شدن از سوخت‌های فسیلی تلاش بیشتری کند.

نظر شما