شناسهٔ خبر: 66898577 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خدمات دولت سیزدهم در رشد اقتصادی خراسان جنوبی

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ضمن بیان خدمات دولت سیزدهم در رشد اقتصادی استان گفت: در دولت سیزدهم ۴۶۵ واحد تولیدی راکد استان احیا و فعال‌سازی شد و رشد ۷۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در استان را شاهد بودیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مهدی جعفری امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در خراسان جنوبی 840 معدن با ظرفیت 7 هزار میلیون تن ذخیره معدنی داریم و در حال حاضر 13 هزار نفر در بخش معدن مشغول به کار هستند، با این وجود تنها چهار درصد ارزش افزوده استان از محل ظرفیت‌های معدنی است.

وی با اشاره به ظرفیت تولیدات کشاورزی در این استان از جمله مرغ، تخم‌مرغ و ... گفت: خراسان جنوبی ظرفیت331 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان را دارد که می‌تواند اقتصاد مرزنشینان را متحول کند.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی، از ظرفیت گردشگری کویر در خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور یاد کرد و افزود: دلیل اینکه ما نتوانسته‌ایم با وجود این همه توانمندی، اقتصاد پویایی داشته باشیم این است که به دلیل نبود زیرساخت لازم، همه این ظرفیت‌ها به صورت خام فروشی از دسترس مردم خارج شده و ارزش افزوده آن شامل کسانی دیگر می‌شود و مردم استان در عین حال که برای تولید زحمت می‌کشند این ظرفیت‌ها در اقتصاد و سفره آنها نمی‌نشیند.

جعفری تأکید کرد: آیت‌الله رئیسی با توجه به شناختی که از خراسان جنوبی داشتند به زیرساخت‌های این استان که سال‌ها مطالبه و انتظار مردم بود، توجه ویژه کرده و این زیرساخت‌ها را در حوزه سرمایه‌‌گذاری مهیا کردند.

به گفته وی؛ احداث 2 پست 400 کیلوولت برق و همچنین پست 132 کیلوولت در حوزه معادن را در دستور کار قرار دادند تا بتوانند برق مورد نیاز معادن را تأمین کنند و ما بتوانیم سرمایه‌گذاری لازم را در حوزه فرآوری معادن داشته باشیم.

صنایع و معادن استان با کم‌آبی مواجه هستند

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه صنایع و معادن استان با کم‌آبی مواجهند، عنوان کرد: انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت و تأمین اعتبار آن با 8 هزار میلیارد تومان در فاز اول اتفاق افتاد که اختصاص سالانه 60 میلیون مترمکعب آب از دریای عمان  سهم استان خراسان جنوبی است و اکنون این پروژه در مرحله مسیرسازی است.

جعفری با بیان اهمیت و ضرورت سیستم حمل و نقل ریلی برای این استان و اینکه مطالبه مردمی بود، تصریح کرد: اجرای این طرح ریلی در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی در 15 قطعه تعریف شده و اکنون 13 قطعه آن فعال است.

وی متذکر شد: راه‌آهن شرق کشور به طول 910 کیلومتر که از چابهار شروع می‌شود و از نهبندان در خراسان جنوبی به طول 432 کیلومتر تا خراسان رضوی ادامه می‌یابد، بزرگترین طرح ریلی کشور است که اجرای طرح راه‌آهن در بیرجند - قاین - یونسی به مبلغ 18 هزار میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است.
 

خراسان جنوبی، جزو استان‌های سبز در زمینه گازرسانی است

به گفته سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی؛ با اجرای پروژه خط انتقال دشتک - زابل - نهبندان و سربیشه خراسان جنوبی که از سال 1401 با اعتبار 8 هزار میلیارد تومان در استان آغاز شده، از شرایط انتهای خط گاز بودن، خارج می‌شویم و طی چند روز آینده فاز اول پروژه انتقال گاز از دو راهی دشتک- زابل به نهبندان افتتاح خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با گازرسانی به یکی از شهرهای استان و بالغ بر یک هزار و 50 روستای زیر 20 خانوار، 100 درصد شهرها و 99.9 درصد روستاهای خراسان جنوبی در دولت سیزدهم گازرسانی شد و اکنون جزو استان‌های سبز در زمینه گازرسانی هستیم.

الحاق بیش از 5 هزار هکتار به محدوده‌ شهرهای خراسان جنوبی در دولت سیزدهم

جعفری به ساخت و ساز در حوزه مسکن در استان اشاره کرد و یادآور شد: در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم تنها 12 هکتار از حریم به محدوده شهرهای استان الحاق شد اما از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از 5 هزار هکتار به محدوده‌های شهرهای خراسان جنوبی الحاق شده است.

به گفته وی؛ خراسان جنوبی رتبه اول کشور در تمامی مراحل ساخت طرح نهضت ملی مسکن را کسب کرده است.

بسیاری از روستاهای استان از چرخه آبرسانی سیار خارج شدند

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: ایجاد این زیرساخت‌ها، جهش را برای استان به دنبال خواهد داشت تا یکدفعه بتوانیم راه‌اندازی صنایع فرآوری را داشته باشیم.

وی به خدمات 3 ساله دولت سیزدهم در بخش آب و فاضلاب خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: خیلی از روستاهای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شد اما با اقدامات دولت سیزدهم، بسیاری از این روستاها از چرخه آبرسانی سیار خارج شدند.

هزینه‌کرد 255 میلیارد تومانی دولت سیزدهم در بخش فاضلاب استان 

جعفری با بیان اینکه 255 میلیارد تومان در بخش فاضلاب در خراسان جنوبی در دولت سیزدهم هزینه شده، یادآور شد: ستاد احیای قنات‌ها با دستور رئیس جمهور در استان تشکیل شد و به ازای هر روز یک رشته قنات در این استان احیا شده که نسبت به سال‌های ماقبل چهار برابر رشد داشته است.

جعفری با اشاره به اینکه در سه سال گذشته 270 کیلومتر باند دوم راه‌های استان به بهره برداری رسیده، افزود: در دولت سیزدهم نهضت احیای جاده‌های روستایی در خراسان جنوبی از محل اعتبار قیر رایگان اتفاق افتاد.

465 واحد تولیدی راکد استان احیا و فعال‌سازی شد

وی با بیان اینکه بازگشت واحدهای راکد و غیرفعال به چرخه تولید به طور ویژه در دستور کار حوزه اقتصادی استان قرار گرفته، تصریح کرد: در این مدت بالغ بر 465 واحد تولیدی راکد استان احیا و فعال‌سازی شده که نقش مؤثری در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی منطقه داشته و 110 درصد تعهد خراسان جنوبی در زمینه اشتغال محقق شد.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی را به دلیل ظرفیت‌ها و امنیت سرمایه‌گذاری به عنوان سرزمینی بکر برای سرمایه‌گذاری می‌دانیم، گفت: طی پایش سال 1401، خراسان جنوبی رتبه دوم کشور به لحاظ شاخص ملی امنیت سرمایه‌گذاری را دارد.

جعفری ادامه داد: با مجموعه اقدامات در حوزه واحدهای راکد و سرمایه‌گذاری، استان خراسان جنوبی رتبه دوم کشور در کاهش نرخ بیکاری را کسب کرد، یعنی نرخ بیکاری استان از 7.3 درصد در سال 1401 به پنج درصد در زمستان سال 1402 رسید.

وی به افتتاح مجتمع فولاد قاینات و ایجاد 400 فرصت شغلی مستقیم و 2 هزار  و 500 فرصت شغلی غیرمستقیم اشاره کرد و گفت: همزمان با سفر استانی رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی در سال 1401، عملیات اجرایی تولید سالانه 50 هزار تن تایرسنگین و فوق‌سنگین معدنی و راهسازی در «کویرتایر» آغاز شد.

به گفته وی؛ این پروژه مهم ملی با بودجه 70 هزار میلیارد ریالی، زمینه هزار و 620 فرصت شغلی جدید و پنج هزار و 938 فرصت شغلی غیرمستقیم را در مجموعه کویرتایر به وجود آورد.

خراسان جنوبی رتبه پنجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در سال 1402 را کسب کرد

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: در این مدت خط تولید 14 هزار تنی تایر خودروهای شاسی بلند نیز با ایجاد 235 فرصت شغلی در مجموعه کویرتایر بیرجند به بهره ‌برداری رسید.

جعفری، ایجاد شهرک تخصصی غیردولتی در حوزه کاشی و لاستیک، ایجاد شهرک تخصصی تولید شمش طلا، فرآوری چندین معدن طلا، عملیات معدن فلورین در شهرستان نهبندان، واحد فرآوری کرومیت، واحد چدن خوسف و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در استان برشمرد و افزود: خراسان جنوبی رتبه پنجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در سال 1402 را کسب کرده است.

رشد 70 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در استان 

جعفری با اشاره به اینکه قبل از دولت سیزدهم 990 میلیون دلار سرمایه گذاری مصوب خارجی داشتیم که اکنون به یک هزار و 687 میلیون دلار رسیده، بیان کرد: در این مدت سرمایه‌گذاری خارجی در استان 70 درصد رشد داشته است.

به گفته وی، سرمایه‌گذارانی از کشورهای چین، ترکیه، افغانستان و ... برای اجرای 16 طرح در استان این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام دادند.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی متذکر شد: در حوزه دیپلماسی و تجارت خارجی توانسته‌ایم بسیار خوب عمل کنیم و سرمایه‌های خارجی را به سمت استان سوق بدهیم که نشان می‌دهد همبستگی و تعامل بسیار خوبی در بین مسئولان دولتی و بخش خصوصی فعال در اقتصاد و مردم وجود دارد و دست در دست هم به صورت متحد کار و تلاش می‌کنند تا شرایط را برای سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی تسهیل کنند.

انتهای پیام/252

نظر شما