شناسهٔ خبر: 66897220 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی:

سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان جنوبی ۷۰ درصد رشد داشته است

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان جنوبی ۷۰ درصد رشد داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی، مهدی جعفری، امروز_ سه‌شنبه هشتم خرداد_ در گفت‌وگو با رسانه‌ها ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش و وداع تاریخی و کم‌نظیر مردم خراسان جنوبی با شهدای خدمت اظهار کرد: استان خراسان‌جنوبی به عنوان شرق باشکوه در ایران اسلامی از ظرفیت‌های نهفته و بالفعل فراوانی برخوردار است.

وی با اشاره به بخشی از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های خراسان جنوبی افزود: در خراسان جنوبی ۸۴۰ معدن با ظرفیت هفت هزار میلیون تن ذخیره معدنی داریم و در حال حاضر ۱۳ هزار نفر در بخش معدن مشغول به کار هستند، با این وجود تنها چهار درصد ارزش افزوده استان از محل ظرفیت‌های معدنی است.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت تولیدات کشاورزی در این استان از جمله مرغ و تخم‌مرغ ادامه داد: خراسان‌جنوبی ظرفیت ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان را دارد که می‌تواند اقتصاد مرزنشینان را متحول کند.

وی از ظرفیت گردشگری کویر در خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور سخن گفت و بیان کرد: دلیل اینکه ما نتوانسته‌ایم با وجود این همه توانمندی، اقتصاد پویایی داشته باشیم، این است که به دلیل نبود زیرساخت لازم، همه این ظرفیت‌ها به صورت خام‌فروشی از دسترس مردم خارج و ارزش افزوده آن شامل کسانی دیگر می‌شود و مردم استان در عین حال که برای تولید زحمت می‌کشند این ظرفیت‌ها در اقتصاد و سفره آنها نمی‌نشیند.

جعفری تأکید کرد: آیت‌الله رئیسی با توجه به شناختی که از خراسان‌جنوبی داشتند به زیرساخت‌های این استان که سال‌ها مطالبه و انتظار مردم بود، توجه ویژه‌ای داشتند و این زیرساخت‌ها را در حوزه سرمایه گذاری مهیا کردند.

وی گفت: احداث دو پست ۴۰۰ کیلوولت برق و همچنین پست ۱۳۲ کیلوولت در حوزه معادن را در دستور کار قرار دادند تا بتوانند برق مورد نیاز معادن را تأمین کنند و ما بتوانیم سرمایه‌گذاری لازم را در حوزه فرآوری معادن داشته باشیم.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه صنایع و معادن استان با کم‌آبی مواجه هستند، عنوان کرد: انتقال آب از دریای عمان به خراسان‌جنوبی در دستور کار قرار گرفت و تأمین اعتبار آن با ۸ هزار میلیارد تومان در فاز اول اتفاق افتاد که اختصاص سالانه ۶۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان سهم استان خراسان جنوبی است و اکنون این پروژه در مرحله مسیرسازی است.

وی با بیان اهمیت و ضرورت سیستم حمل‌ونقل ریلی برای این استان و اینکه مطالبه مردمی بود، تصریح کرد: اجرای این طرح ریلی در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی در ۱۵ قطعه تعریف شد که اکنون ۱۳ قطعه آن فعال است.

جعفری متذکر شد: راه‌آهن شرق کشور به طول ۹۱۰ کیلومتر که از چابهار شروع می‌شود و از نهبندان در خراسان‌جنوبی به طول ۴۳۲ کیلومتر تا خراسان‌رضوی ادامه پیدا می‌کند، بزرگترین طرح ریلی کشور است که اجرای طرح راه‌آهن در بیرجند - قاین - یونسی به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است.

وی افزود: با اجرای پروژه خط انتقال دشتک - زابل - نهبندان و سربیشه خراسان جنوبی که از سال ۱۴۰۱ با اعتبار ۸ هزار میلیارد تومان در استان آغاز شده است، از شرایط انتهای خط گاز بودن، خارج می‌شویم و طی چند روز آینده فاز اول پروژه انتقال گاز از دو راهی دشتک- زابل به نهبندان افتتاح خواهد شد.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با گازرسانی به یکی از شهرهای استان و بالغ بر ۱۰۵۰ روستای زیر ۲۰ خانوار، ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۹.۹ درصد روستاهای خراسان جنوبی در دولت سیزدهم گازرسانی شد و اکنون جزو استان‌های سبز در زمینه گازرسانی هستیم.

وی با اشاره به ساخت‌وساز در حوزه مسکن در استان یادآور شد: در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم تنها ۱۲ هکتار از حریم به محدوده شهرهای استان الحاق شد اما از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از پنج هزار هکتار به محدوده‌های شهرهای خراسان جنوبی الحاق شده است.

جعفری ادامه داد: خراسان‌جنوبی رتبه اول کشور در تمام مراحل ساخت طرح نهضت ملی مسکن را کسب کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد این زیرساخت‌ها، جهش را برای استان به دنبال خواهد داشت تا بتوانیم راه‌اندازی صنایع فرآوری را داشته باشیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به خدمات سه ساله دولت سیزدهم در بخش آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: خیلی از روستاهای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شد اما با اقدامات دولت سیزدهم، بسیاری از این روستاها از چرخه آبرسانی سیار خارج شدند.

وی با بیان اینکه ۲۵۵ میلیارد تومان در بخش فاضلاب در خراسان جنوبی در دولت سیزدهم هزینه شده است، یادآور شد: ستاد احیای قنات‌ها با دستور رئیس‌جمهور در استان تشکیل شد و به ازای هر روز، یک رشته قنات در این استان احیا شد که نسبت به سال‌های ماقبل چهار برابر رشد داشته است.

جعفری با اشاره به اینکه در سه سال گذشته ۲۷۰ کیلومتر باند دوم راه‌های استان به بهره‌برداری رسیده است، افزود: در دولت سیزدهم نهضت احیای جاده‌های روستایی در خراسان‌جنوبی از محل اعتبار قیر رایگان اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه بازگشت واحدهای راکد و غیرفعال به چرخه تولید به طور ویژه در دستور کار حوزه اقتصادی استان قرار گرفته است، تصریح کرد: در این مدت بالغ بر ۴۶۵ واحد تولیدی راکد استان احیا و فعال‌سازی شده است که نقش مؤثری در اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی منطقه داشته و ۱۱۰ درصد تعهد خراسان جنوبی در زمینه اشتغال محقق شد.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی را به دلیل ظرفیت‌ها و امنیت سرمایه‌گذاری به عنوان سرزمینی بکر برای سرمایه‌گذاری می‌دانیم، گفت: طی پایش سال ۱۴۰۱، خراسان جنوبی رتبه دوم کشور به لحاظ شاخص ملی امنیت سرمایه‌گذاری را دارد.

جعفری ادامه داد: با مجموعه اقدامات در حوزه واحدهای راکد و سرمایه‌گذاری، استان خراسان جنوبی رتبه دوم کشور در کاهش نرخ بیکاری را کسب کرد، یعنی نرخ بیکاری استان از ۷.۳ درصد در سال ۱۴۰۱ به پنج درصد در زمستان سال ۱۴۰۲ رسید.

وی با اشاره به افتتاح مجتمع فولاد قائنات و ایجاد ۴۰۰ فرصت شغلی مستقیم و دو هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی غیرمستقیم گفت: هم‌زمان با سفر استانی رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی در سال ۱۴۰۱، عملیات اجرایی تولید سالانه ۵۰ هزار تن تایرسنگین و فوق‌سنگین معدنی و راهسازی در «کویرتایر» آغاز شد.

به گفته وی، این پروژه مهم ملی با بودجه ۷۰ هزار میلیارد ریالی، زمینه هزار و ۶۲۰ فرصت شغلی جدید و پنج هزار و ۹۳۸ فرصت شغلی غیرمستقیم را در مجموعه کویرتایر به وجود آورد.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری یادآور شد: در این مدت خط تولید ۱۴ هزار تنی تایر خودروهای شاسی بلند(SUV/CUV) نیز با ایجاد ۲۳۵ فرصت شغلی در مجموعه کویر تایر بیرجند به بهره‌برداری رسید.

جعفری، ایجاد شهرک تخصصی غیردولتی در حوزه کاشی و لاستیک، ایجاد شهرک تخصصی تولید شمش طلا، فرآوری چندین معدن طلا، عملیات معدن فلورین در شهرستان نهبندان، واحد فرآوری کرومیت، واحد چدن خوسف و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در استان برشمرد و افزود: خراسان جنوبی رتبه پنجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در سال ۱۴۰۲ را کسب کرده است.

جعفری با اشاره به اینکه قبل از دولت سیزدهم ۹۹۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مصوب خارجی داشتیم که اکنون به هزار و ۶۸۷ میلیون دلار رسیده است، بیان کرد: در این مدت سرمایه‌گذاری خارجی در استان ۷۰ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، سرمایه‌گذارانی از کشورهای چین، ترکیه، افغانستان برای اجرای ۱۶ طرح در استان این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام دادند.

وی متذکر شد: در حوزه دیپلماسی و تجارت خارجی توانسته‌ایم بسیار خوب عمل کنیم و سرمایه‌های خارجی را به سمت استان سوق بدهیم که نشان می‌دهد هم‌بستگی و تعامل بسیار خوبی در بین مسئولان دولتی و بخش خصوصی فعال در اقتصاد و مردم وجود دارد و دست در دست هم به صورت متحد کار و تلاش می‌کنند تا شرایط را برای سرمایه‌گذاری در خراسان‌جنوبی تسهیل کنند.

نظر شما