شناسهٔ خبر: 66896629 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاهش مستمر نرخ بیکاری خراسان جنوبی در دولت سیزدهم

بیرجند - ایرنا - سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: نرخ بیکاری استان از ۷.۳ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۵ درصد در زمستان سال گذشته رسید و با مجموعه اقدام‌ها در زمینه واحدهای راکد و سرمایه‌گذاری، خراسان جنوبی رتبه دوم کشور در کاهش نرخ بیکاری را کسب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، مهدی جعفری روز سه‌شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: در این مدت ۴۶۵ واحد تولیدی راکد استان احیا و فعال‌سازی شده که نقش موثری در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی منطقه داشته است و ۱۱۰ درصد تعهد خراسان جنوبی در زمینه اشتغال محقق شد.

وی افزود: بازگشت واحدهای راکد و غیرفعال به چرخه تولید به طور ویژه در دستور کار حوزه اقتصادی استان قرار گرفته است.

رتبه دوم خراسان جنوبی در شاخص امنیت سرمایه گذاری 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: این استان را به دلیل ظرفیت‌ها و امنیت سرمایه‌گذاری به عنوان سرزمینی بکر برای سرمایه‌گذاری می‌دانیم و بر اساس پایش سال ۱۴۰۱، در رتبه دوم کشور به لحاظ شاخص ملی امنیت سرمایه‌گذاری جای دارد.

وی به افتتاح مجتمع فولاد قاینات و ایجاد ۴۰۰ فرصت شغلی مستقیم و ۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی غیرمستقیم اشاره کرد و گفت: همزمان با دومین سفر استانی رئیس‌ جمهور به خراسان‌جنوبی در سال ۱۴۰۱، عملیات اجرایی تولید سالانه ۵۰ هزار تن تایر سنگین و فوق‌سنگین معدنی و راهسازی در کویر تایر نیز آغاز شد.

جعفری افزود: این پروژه مهم ملی با بودجه ۷۰ هزار میلیارد ریالی، زمینه ایجاد یک‌هزار و ۶۲۰ فرصت شغلی جدید و پنج هزار و ۹۳۸ فرصت شغلی غیرمستقیم را در مجموعه کویر تایر به وجود آورد و در این مدت خط تولید ۱۴ هزار تنی تایر خودروهای شاسی بلند (SUV/CUV) نیز با ۲۳۵ فرصت شغلی به بهره‌برداری رسید.

وی ایجاد شهرک تخصصی غیردولتی در حوزه کاشی و لاستیک، شهرک تخصصی تولید شمش طلا، فرآوری چند معدن طلا، عملیات معدن فلورین در شهرستان نهبندان، واحد فرآوری کرومیت، واحد چدن خوسف و سرمایه‌ گذاری داخلی و خارجی را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در استان برشمرد.

رشد ۷۰ درصدی سرمایه گذاری خارجی در خراسان جنوبی 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: قبل از دولت سیزدهم ۹۹۰ میلیون دلار سرمایه گذاری مصوب خارجی داشتیم که اکنون به هزار و ۶۸۷ میلیون دلار رسیده و در این مدت سرمایه‌گذاری خارجی در استان ۷۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: سرمایه‌گذارانی از کشورهای چین، ترکیه، افغانستان و سایر کشورها برای اجرای ۱۶ طرح در استان خراسان جنوبی این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام دادند.

جعفری بیان کرد: در حوزه دیپلماسی و تجارت خارجی توانسته‌ایم بسیار خوب عمل کنیم و سرمایه‌های خارجی را به سمت استان سوق دهیم که نشان می‌دهد همبستگی و تعامل خوبی در بین مسئولان دولتی و بخش خصوصی فعال در اقتصاد و مردم وجود دارد و دست در دست هم به صورت متحد کار و تلاش می‌کنند تا شرایط را برای سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی تسهیل کنند.

وی گفت: استان خراسان جنوبی به عنوان شرق باشکوه در ایران اسلامی از ظرفیت‌های نهفته و بالفعل فراوانی برخوردار است.

چهار درصد ارزش افزوده استان از ظرفیت‌های معدنی است

این مقام مسئول با اشاره به بخشی از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های خراسان جنوبی افزود: ۸۴۰ معدن با ظرفیت هفت میلیارد تن ذخیره معدنی داریم که اکنون ۱۳ هزار نفر در بخش معدن مشغول به کارند، با این وجود تنها چهار درصد ارزش افزوده استان از محل ظرفیت‌های معدنی است.

وی به ظرفیت تولیدات کشاورزی در این استان از جمله مرغ و تخم‌مرغ اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبی ظرفیت ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان را دارد که می‌تواند اقتصاد مرزنشینان را متحول کند.

جعفری از ظرفیت گردشگری کویر در خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور سخن گفت و بیان کرد: دلیل اینکه نتوانسته‌ایم با وجود این همه توانمندی، اقتصاد پویایی داشته باشیم، این است که به دلیل نبود زیرساخت لازم، همه این ظرفیت‌ها به صورت خام فروشی از دسترس مردم خارج شده و ارزش افزوده آن شامل دیگران می‌شود و مردم استان در عین حال که برای تولید زحمت می‌کشند این ظرفیت‌ها در اقتصاد و سفره آنها نمی‌نشیند.

توجه ویژه رئیس جمهور شهید به زیرساخت‌ها

وی افزود: آیت الله رئیسی با توجه به شناختی که از خراسان جنوبی داشت به زیرساخت‌های این استان که سال‌ها مطالبه و انتظار مردم بود، توجه ویژه کرد و این زیرساخت‌ها در حوزه سرمایه ‌گذاری مهیا شد.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: احداث ۲ پست ۴۰۰ کیلو ولت برق همچنین پست ۱۳۲ کیلو ولت در حوزه معادن در دستور کار قرار گرفت تا برق مورد نیاز معادن تامین شود و بتوان در حوزه فرآوری معادن سرمایه‌گذاری کرد.

وی با اشاره به اینکه صنایع و معادن استان با کم‌آبی مواجه هستند عنوان کرد: انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت و تامین اعتبار آن با ۸۰ هزار میلیارد ریال در فاز اول انجام شد، سهم استان اختصاص سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب آب از دریای عمان است و اکنون این پروژه در مرحله مسیرسازی قرار دارد.

طرح ریلی خراسان جنوبی در ۱۳ قطعه فعال است

جعفری با بیان اهمیت و ضرورت حمل و نقل ریلی برای این استان و اینکه مطالبه مردمی بوده است، تصریح کرد: اجرای طرح ریلی در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی در ۱۵ قطعه تعریف شده و اکنون ۱۳ قطعه آن فعال است.

وی گفت: راه آهن شرق کشور به طول ۹۱۰ کیلومتر که از چابهار شروع می‌شود و از نهبندان در خراسان جنوبی به طول ۴۳۲ کیلومتر تا خراسان رضوی ادامه می‌یابد، بزرگترین طرح ریلی کشور است که اجرای طرح راه‌آهن در بیرجند - قاین - یونسی به مبلغ ۱۸۰ هزار میلیارد ریال تامین اعتبار شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: با اجرای پروژه خط انتقال دشتک - زابل - نهبندان و سربیشه که از سال ۱۴۰۱ با اعتبار ۸۰ هزار میلیارد ریال در استان آغاز شد، از شرایط انتهای خط گاز بودن خارج می‌شویم و طی چند روز آینده فاز اول پروژه انتقال گاز از دو راهی دشتک - زابل به نهبندان افتتاح خواهد شد.

استان سبز گازرسانی 

وی اظهار کرد: با گازرسانی به یکی از شهرهای استان و بالغ بر هزار و ۵۰ روستای زیر ۲۰ خانوار، ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۹.۹ درصد روستاهای خراسان جنوبی در دولت سیزدهم گازرسانی شد و اکنون جزو استان‌های سبز در زمینه گازرسانی هستیم.

جعفری با اشاره به ساخت و ساز در حوزه مسکن یادآور شد: در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم تنها ۱۲ هکتار از حریم به محدوده شهرهای استان الحاق شد اما از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از پنج هزار هکتار به محدوده‌های شهرهای خراسان جنوبی الحاق شده و استان رتبه اول کشور در تمامی مراحل ساخت طرح نهضت ملی مسکن را کسب کرده است.

وی گفت: ایجاد این زیرساخت‌ها، جهش را برای استان به دنبال خواهد داشت تا بتوانیم راه‌اندازی صنایع فرآوری را داشته باشیم.

آبرسانی، توسعه شبکه فاضلاب و باند دوم راه‌ها

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی به خدمات سه ساله دولت سیزدهم در بخش آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: خیلی از روستاهای استان با تانکر آبرسانی می‌شد اما با اقدامات دولت سیزدهم، بسیاری از این روستاها از چرخه آبرسانی سیار خارج شد.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال در بخش فاضلاب استان هزینه شده است افزود: ستاد احیای قنوات با دستور رئیس جمهور در استان تشکیل شد و به ازای هر روز یک رشته قنات در خراسان جنوبی احیا شده که نسبت به سال‌های ماقبل چهار برابر رشد داشته است.

جعفری با اشاره به اینکه در سه سال گذشته ۲۷۰ کیلومتر باند دوم راه‌های استان به بهره برداری رسیده است گفت: در دولت سیزدهم نهضت احیای جاده‌های روستایی در خراسان جنوبی از محل اعتبار قیر رایگان شکل گرفت.

نظر شما