شناسهٔ خبر: 66896247 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قطار شهری کرج / پروژه خاک خورده ای که در دولت سیزدهم ردای سبز پوشید

کرج - ایرنا - پروژه خط ۲ قطار شهری کرج که در سال ۱۳۸۵ عملیات اجرایی آن با چشم انداز پنج ساله آغاز شد، موانعی سرراه آن قرار گرفت که با گذشت سالها و عبور از چرخه کاری چهار دولت، شانسی برای گشایش حتی یک ایستگاه به عنوان روزنه امید پیش روی شهروندان این کلانشهر باقی نگذاشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اواخر دهه ۷۰ شمسی بود که با افتتاح متروی تهران - کرج ، اولین قطار شهری به غرب استان تهران رسید و سوت این قطار مدیران شهری و اجرایی کرج را برآن داشت تا پنج خط مترو برای این کلانشهر تعریف کنند.
این خطوط ریلی که یکی از آنها به صورت هوایی مطالعه و ترسیم شد در شورای عالی ترافیک کشور مجوز ساخت دریافت کردند و در نهایت مدیریت شهری کرج با چراغ سبز دولتمردان وقت در سال ۸۵ عملیات ساخت خط ۲ قطار شهری را به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه آغاز کردند؛ پروژه ای که در شروع کار بنا به گفته مجریان آن روزانه ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت.
این پروژه درآن زمان به عنوان طولانی ترین خط متروی خاورمیانه محسوب می شد که طبق نقشه کمالشهر در غرب کرج را به شهرستان های ملارد و شهریار استان تهران متصل می کرد.
آنطور که متولیان امر می گویند، پروژه در گذر زمان با مشکلات عدیده ای از جمله اختلاف بین کارفرما ( شهرداری کرج ) و شرکت پیمانکاری سابیر وابسته به سازمان تامین اجتماعی روبرو شد و هر سال نیز افزایش تورم و محدودیت اعتباری مانع تازه ای پیش پای حفاران ، مهندسان و کارگران مترو قرار می داد.
بازدیدهای میدانی خبرنگاران در ماهها و سالهای متوالی از بن بست کار و گرفتاری کارگران و مهندسان در داخل تونل های خاکی حکایت داشت و گشودن حتی یک ایستگاه از ۲۷ ایستگاه مترو به آرزوی مردم و مجریان تبدیل گشت.
این پروژه عظیم که بخشی از اعتبارات آن می بایست توسط دولت و بخشی از بودجه عمومی شهر تامین می شد هربار به بهانه ای در دست اندازهای مالی و اداری قرار می گرفت اما کارگران و مهندسان سختکوش ایرانی دست از تلاش برنداشتند و به رغم همه تنگناها توانستند از سد موانع اداری چهار دولت و تحریم های بیگانگان بگذرند و بخش هایی از پروژه را پیش ببرند.
سر انجام تا پایان دولت دوازدهم ۱۵ کیلومتر از تونل خط ۲ قطار شهری بین میدان دانشگاه خوارزمی در غرب کرج و میدان شهید سلطانی در جنوب شرقی این کلانشهر حفاری شد و ۲ ایستگاه در مرز بهره برداری و ۱۰ ایستگاه نیمه کاره نیز در پایان عمرکاری این دولت به دولت سیزدهم و شورای ششم کرج رسید.

سال ۱۴۰۱ شروع تازه متروی کرج

قطار شهری کرج / پروژه خاک خورده که در دولت سیزدهم ردای سبز پوشید



۱۸ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ سفر شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی به استان البرز با خبرهای تازه ای برای پروژه های نیمه کاره این استان از جمله آزاد راه شمالی و قطار شهری کرج همراه بود.
این سفر که با تاکید بر تکمیل پروژه های نیمه کاره در بخش های مختلف و اجرای پروژه های ضروری آموزشی ،درمانی و اقتصادی در تاریخ سفرهای مسوولان کشوری در البرز ثبت شد ، برخلاف قول و قرارهای گذشتگان آثار آن متفاوت ظاهر گشت.
پرداخت سهم ۵۰ درصدی دولت برای پروژه قطار شهری کرج، تخصیص زمین از اراضی دانشگاه خوارزمی به محل ساخت انبارها و تعمیر و نگهداری قطارها و صدور مجوز فروش اوراق بهادار دست مدیریت شهری کرج را بازگذاشت تا با کمک شرکت پیمانکاری سابیر بتواند کار را به صورت جهادی دنبال کند.
اگرچه دولت و استانداری البرز برای حمایت از پروژه سنگ تمام گذاشتند اما شورای ششم و شهرداری هم انگیزه تازه پیدا کردند تا با تمام توان پای کار بیایند و بخش مهمی از پروژه ۱۶ سال نیمه کاره مترو را به سرانجام برسانند.


اسفند ۱۴۰۱ الوعده وفا

قطار شهری کرج / پروژه خاک خورده که در دولت سیزدهم ردای سبز پوشید



شهروندان کرجی که سالها در پی وعده های کم اثر مسوولان کشوری و مدیریت شهری از گشایش قطار شهری کرج ناامید گشته بودند در اسفندماه ۱۴۰۱ با رسانه ای شدن یک خبر شگفت زده شدند، افتتاح نخستین ایستگاههای قطار شهری و جابجایی رایگان شهروندان برای مدتها، نشان داد که وعده صادق به بار نشسته است.
افتتاح خط ریلی گلشهر – چهار راه طالقانی به طول ۶.۵ کیلومتر بخشی از خط ۲ قطار شهری کرج بود که اکنون با گذشت حدود ۱۷ ماه شهروندان از خدمات آن به صورت رایگان بهره مند هستند.

تکمیل ادامه مسیر

قطار شهری کرج / پروژه خاک خورده که در دولت سیزدهم ردای سبز پوشید



مدیریت شهری کرج با حمایت دولت سیزدهم و استانداری البرز با شتاب تکمیل ادامه مسیر را در پیش گرفت و اکنون نیز حدود ۹ کیلومتر خط رفت و برگشت بین چهار راه طالقانی و ایستگاه شهید سلطانی کرج در آستانه تکمیل و بهره برداری قرار دارد.
این قطعه نیز که از یک ایستگاه چند وجهی و پیشرفته در میدان شهید سلطانی برخوردار است بنا به گفته مجریان سازمان حمل ونقل ریلی کرج یکی از پروژه های پیچیده عمرانی در کشور محسوب می شود.

آنچه که مدیران شهری در باب قطار شهری گفتند

"خلیل کوزه کنانی" رییس سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری کرج با بیان اینکه روند ساخت متروی کرج پرشتاب است، گفت: طی ۶ ماه گذشته ۶ کیلومتر از خط ۲ قطار شهری کرج ریل گذاری شده و یک ایستگاه نیز تکمیل شده است.

وی اظهار کرد: برای احداث هر یک کیلومتر خط ریلی مترو ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
رییس سازمان حمل و نقل ریلی کرج از نبود محل نگهداری قطارها و تجهیزات مترو به عنوان مهمترین مشکل این کلانشهر یاد کرد و گفت : در صورت تامین مکان ،طی ۲ سال آینده ۱۵ کیلومتر خط مترو احداث می کنیم.
وی بیان کرد: اکنون ۱۱.۵ کیلومتر خط ریلی در دست احداث داریم.

حمایت و همراهی دولت قطار شهری کرج را از رکود خارج کرد

مدیر پروژه خط ۲ قطار شهری کرج شرکت پیمانکاری سابیر وابسته به شرکت هلدینگ شستا و سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه این شرکت روند اجرای پروژه مترو کرج را با مسوولیت تدوین وارائه نقشه مهندسی وساخت آن پیش برده است، اعلام کرد: این شرکت پیمانکاری بیش از یک دهه در اجرای این پروژه عظیم برای صدها نیروی متخصص داخلی در کرج اشتغال ایجاد کرده است.

محمد جواد رستمی ادامه داد: امروز شرکت سابیر توانسته با استفاده از توان فنی و اجرایی خود، ضمن غلبه بر مشکلات فنی و پیچیدگی‌های ساخت مترو در جغرافیای شهر کرج، از فناوری‌و روش‌های نوین نیز در راستای تسریع و تسهیل اجرای این پروژه بهره ببرد.

وی گفت : حمایت، همراهی و همدلی بین استاندار البرز، مجموعه مدیریت شهری و شرکت سابیر این پروژه را از رکود اجرایی خارج کرده است.

مدیر پروژه خط ۲ قطار شهری کرج، طولانی شدن روند ساخت این خط ریلی را ناشی از تحریم های ظالمانه در بخش تحقق فاینانس (تسهیلات خارجی)، کمبود منابع مالی و پاره ای اختلافات بین کارفرما و شرکت پیمانکاری پروژه در سال ۹۴ دانست و گفت : این مشکلات سبب شد تا پروژه به مدت پنج سال متوقف شود که از مردم کرج پوزش می طلبیم .

تغییر رویکردها و شتاب بخشی به پروژه

رستمی با اشاره به استقرار دولت سیزدهم و شورای ششم و تغییر رویکردها در بخش قطار شهری کرج گفت : با حمایت استاندار البرز و شورای ششم کرج از سال ۱۴۰۱ شاهد تحولی شگرف در ساخت این پروژه عظیم هستیم که نتیجه آن در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ با افتتاح قطعه نخست خط ۲ قطار شهری بین ایستگاه های گلشهر تا چهار راه طالقانی کرج برای مردم آشکار شد.

شهردار کرج : دولت شهید رئیسی گره های کور پروژه های نیمه تمام البرز را گشود

قطار شهری کرج / پروژه خاک خورده که در دولت سیزدهم ردای سبز پوشید

شهردار کرج به توقف چند ساله تعدادی از پروژه‌های بزرگ عمرانی استان البرز تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم پرداخت و اعلام کرد: دولت آیت الله رئیسی گره از مشکلات این پروژه‌ها را گشود و زمینه بهره برداری کامل از آنها را فراهم کرد.
مهرداد کیانی با تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و همراهان در حادثه سقوط بالگرد افزود: امروز شتاب بخشی به ۲ پروژه عظیم آزاد راه شهید سلیمانی و قطار شهری کرج مرهون نگاه ویژه دولت سیزدهم به استان البرز و کرج است که همگان قدردان این حمایت ها هستیم.
شهردار کرج افزود: پروژه خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه از سال ۱۳۸۵ آغاز شد اما حتی یک ایستگاه این خط تا قبل از سال ۱۴۰۰ به بهره برداری نرسید.
وی ادامه داد: با حمایت آیت الله رئیسی توانستیم قطعه نخست این خط ریلی به طول ۶.۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسانیم ضمن آنکه بخش دیگری از خط ۲ قطار شهری امسال به بهره برداری می رسد.
این مسئول به انجام تعهدات دولت در قبال احداث متروی اشاره کرد و گفت: تخصیص اعتبار از محل سفرهای استانی به این پروژه نیز در دولت سیزدهم بسیار کمک کننده بود.
کیانی، اختصاص بیشترین میزان اوراق مشارکت در کشور به قطار شهری کرج را نیز از خدمات دولت شهید رئیسی ذکر کرد و افزود: پیگیری های ویژه برای به سرانجام رسیدن زمین انبارهای مترو کرج نیز از طریق دولت انجام شد.

خروج آزاد راه شمالی از بن بست اجرایی

شهردار کرج گفت: آزاد راه شهید سلیمانی کرج از جمله پروژه هایی بود که به دلیل نبود اعتبارات کافی در اوایل کار و در دولت قبل رها شد اما به همت دولت سیزدهم و با سفر شخص رئیس جمهور به البرز در هجدهم فروردین ماه ۱۴۰۱ بودجه ملی به آن اختصاص یافت و پروژه به همت مدیریت شهری دوباره آغاز به کار کرد.
کیانی، رقم تخصیص یافته برای تکمیل آزادراه شهید سلیمانی در سفر رئیس جمهور شهید را ۳۵ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: با استفاده از همین کمک ها ، تدابیر و اعتباراتی که شورای شهر برای این منظور پیش بینی کرد، اکنون نزدیک به هشت کیلومتر از طرح تکمیل شده و آماده بهره برداری است.
وی یادآور شد: ۷.۵ کیلومتر از آزاد راه شهید سلیمانی کرج آذرماه سال گذشته با حضور شهید آیت الله رئیسی زیر بار ترافیک رفت ضمن آنکه کمک های دولت سیزدهم موجب شد تا بتوانیم اراضی معارض پروژه را تملک کنیم و پس از نزدیک به یک دهه پیگیری با همکاری دولت و دستگاه قضایی سه کیلومتر از مسیر این آزادراه ، آزادسازی شد و به نتیجه رسید.

دوران مدیریت رئیسی درخشان بود

قطار شهری کرج / پروژه خاک خورده که در دولت سیزدهم ردای سبز پوشید


شهردار کرج گفت: آنچه مبرهن است دوره مدیریتی آیت الله رئیسی دوره ای درخشان در عرصه مدیریت شهری کرج بود که با حمایت های ویژه ایشان محقق شد و توانست بسیاری از طرح های نیمه کاره و راکد شهری را روی چرخ حرکت و پیشرفت بیاندازد.
عملیات احداث آزاد راه شمالی کرج (شهید سلیمانی ) به طول ۱۸ کیلومتر تیرماه سال ۱۳۹۴ آغاز شد اما این پروژه به صورت نیمه کاره به دولت سیزدهم و شورای ششم رسید.

دوران طلایی حمل ونقل کرج

قطار شهری کرج / پروژه خاک خورده که در دولت سیزدهم ردای سبز پوشید

کیانی بیان کرد: طی ۲ گذشته شاهد دوران طلایی حمل ونقل عمومی این کلانشهر هستیم ؛ بیش از ۲۵۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان اتوبوسرانی کرج شده که ۴۰ دستگاه آنها برقی است.
وی افزود: احداث خط اتوبوس های تندرو ، برنامه ریزی برای نوسازی تاکسی ها و خرید تاکسی های برقی، توسعه مترو و شتاب بخشی به طرح های توسعه معابر اقدامات موثری برای خدمات رسانی مناسب و ارزان به شهروندان به شمار می رود.

این مسوول با بیان اینکه متروی کرج اکنون دارای ۲ رام قطار است، گفت : خرید هفت رام قطار دیگر با حمایت دولت سیزدهم و وزارت کشور در حال انجام و تحقق است.

نکته پایانی

این روزها بسیاری از شهروندان کرجی از مزایای خط ۲ قطار شهری این کلانشهر بهره مند هستند و گشایش ایستگاههای جدید آن حکایت از شکل گیری عزم جهادی در دولت سیزدهم دارد، حرکتی که لبخند رضایت را بر سیمای شهروندان نشانده است و انتظار می رود قطار شهری کرج و پروژه های دیگر همچنان با شتاب پیش بروند.

این اقدامات و بیشتر حاصل نگاه بلند بزرگ مردی است که امروز ایران اسلامی عزادار اوست.

نظر شما