شناسهٔ خبر: 66892225 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون شهردار تهران خبر داد:

خرید تاکسی برقی با ۳۰۰ میلیون آورده مالی

تهران بزرگ - ایرنا - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تاکسیرانان با ۳۰۰ میلیون تومان آورده مالی می‌توانند تاکسی برقی خریداری کنند، گفت: قریب به یک میلیارد و سیصد میلیون تومان هزینه خرید این خودروها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محسن هرمزی روز سه‌شنبه در گفت و گویی با اشاره به پلاک گذاری خودروهای برقی ویژه تاکسیرانان پایتخت افزود: روز گذشته چهار مدل خودروی برقی مجوز پلاک گرفتند و با ایران‌خودرو قرارداد یک هزار دستگاه خودرو از یک مدل بسته شده است.

وی با بیان اینکه موضوع حمل و نقل برقی موضوعی زیربنایی است که محور توسعه کشور است، اظهار کرد: در این دوره با کمک دولت توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی شد و قریب به ۲ میلیارد دلار در شهر تهران به برقی سازی تخصیص یافت.

معاون شهردار تهران گفت: کمک دولت باعث شد که اتفاقات خوبی در این دوره بیفتد و قطعا برقی سازی کمک بسیاری به کشور می‌کند چرا که ما در کشور ناترازی در مصرف سوخت داریم و از سوی دیگر موضوع ترافیک و آلودگی هوا از دیگر معضلات پایتخت است که در این دوره بنا را بر این گذاشتیم که به این مهم بپردازیم.

خرید تاکسی برقی با ۳۰۰ میلیون آورده مالی

هرمزی در پاسخ به این سوال که پروژه برقی سازی در سطح شهر چه وضعیتی دارد، تاکید کرد: در شهرداری تهران قرارداد خرید ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی بسته شده که ۱۰ هزار دستگاه ون و ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز به این عدد اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین قرارداد ۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی بسته شده که یک هزار دستگاه آن برقی است و در سال گذشته قرارداد ۲۷ دستگاه شارژ با ۵۴ نازل با شرکت مپنا بسته شد و امسال قرارداد ۹۰۰ نقطه شارژ در پایتخت با مپنا بسته شده که باید تا سال آینده به چهار هزار و ۵۰۰ نقطه برسد.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در پارکینگ های شهرداری یا در اماکنی مانند باغ کتاب جانمایی نقطه شارژ خودروهای برقی پیش بینی شده است، افزود: یک قرارداد مطالعه با سازمان ترافیک پیرامون جانمایی جایگاه شارژ داریم و در تاکسی های برقی قابلیت شب شارژ یا روز شارژ به صورت شارژ خانگی پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: با کمک وزارت صمت با ۱۱ خودروساز قرارداد داریم که ۲۷ هزار تاکسی برقی را وارد شهر کنیم که چهار مدلی که مجوز پلاک آنها گرفته شده سیستم کاملا برقی و آلایندگی صفر دارند.

وی این را هم گفت: پیمایش این خودروها بین ۴۵۰ تا ۷۰۰ وات است و عمر مفید این باتری ها بین ۷ تا ۸ سال است.

هرمزی تاکید کرد: دنیا به سمت برقی سازی رفته است و در کشور چین مطلقا تمام حوزه حمل و نقل عمومی به صورت برقی دنبال می‌شود؛ همچنین نزدیک به ۵۰ درصد حمل و نقل شخصی هم برقی است.

خرید تاکسی برقی با ۳۰۰ میلیون آورده مالی

آیت الله رییسی پیشگام برقی سازی حمل و نقل در پایتخت بود

هرمزی با بیان اینکه دولت و شخص شهید جمهور پیشران برقی سازی پایتخت بود، گفت: تصمیم دولت این است که مبلغی نزدیک به ۵۰۰ میلیون یورو را از محل نفت در اختیار خودروسازان ویژه این امر قرار بدهد و تعرفه تاکسی برقی نیم درصد است.

وی ادامه داد: بحث تاکسی برگشتی از دیگر اقدامات دولت برای حمایت از توسعه برقی سازی است که بر اساس آن رانندگان این قابلیت را دارند که بعد از پنج تا هفت سال از تاکسی های برقی با تعویض پلاک به عنوان خودروی شخصی استفاده کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: قریب به یک میلیارد و سیصد میلیون تومان هزینه خودرویی است که اخیرا به تاکسیرانان تحویل داده خواهد شد که تنها ۳۰۰ میلیون تومان هزینه از سمت این افراد پرداخت شده است.

خرید تاکسی برقی با ۳۰۰ میلیون آورده مالی

شروع ساخت خط ۱۰ مترو در ماه جاری

وی با اشاره به اقدامات شهرداری در حوزه مترو گفت: در ۳۲ ماه اخیر تکمیل خط ۶ و هفت را مبنای کار خود قرار دادیم و تا پایان سال جاری این خطوط بطور کامل تکمیل می‌شود.

به گفته هرمزی، همچنین خطوط هشت، ۹ و ‌۱۱ زیر بار ساخت رفت و در حال حاضر ۱۵۹ ایستگاه داریم و بنا داریم این عدد را باید به ۳۳۰ ایستگاه برسانیم.

وی افزود: در دوره ششم مدیریت شهری اتفاقی که افتاد این بود که چهار خطی که پیش بینی شده بود ۲۰ سال ساخت آن طول بکشد زیر ذره بین رفت و همچنین شروع خط ۱۰ را نیز در ماه جاری احتمالا آغاز خواهیم کرد.

هرمزی با بیان اینکه در این دوره در حوزه اتوبوس نوسازی ناوگان گسترده بود اما واقعیت این است که اتوبوس های تهران فرسوده است، گفت: ابتدای دوره نزدیک به یک هزار و ۹۰۰ اتوبوس تحویل شهرداری شد که تنها ۸۶۰ دستگاه شاغل در خط بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه اکنون ۳۴۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده است، اظهار کرد: آمار اتوبوس فعال در خط سه هزار و ۳۰۰ دستگاه است اما در کل دوره قبلی نوسازی ناوگان ۱۳۰ دستگاه بود.

هرمزی یادآور شد: همت شهرداری و دولت به جد نوسازی ناوگان بود و جدای از ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس که قرارداد آن با چین بسته شده و ۲ هزار و ۷۰۰ اتوبوس داخلی، بیش از پنج هزار دستگاه نوسازی شده تا پایان دوره تحویل مردم خواهد شد.

نظر شما