شناسهٔ خبر: 66892208 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پیونگ‌یانگ بیانیه سه‌جانبه درباره خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره را محکوم کرد

امیرمحمد سهرابی

به دنبال نشست سه‌جانبه چین، ژاپن و کره‌جنوبی در سئول و درخواست آنها برای خلع‌ سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره، پیونگ‌یانگ این اقدام را محکوم کرد و بیانیه مشترک آنها را «تحریک سیاسی شدید» که حاکمیتش را نقض می‌کند، خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، کره‌شمالی روز دوشنبه اعلام کرد تا چهارم ماه ژوئن، قصد دارد یک ماهواره به فضا پرتاب کند؛ اقدامی که البته با موفقیت همراه نشد. خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت امور خارجه ژاپن گزارش کرد که مقامات ایالات متحده، ژاپن و کره‌جنوبی در پاسخ به این اطلاعیه از پیونگ‌یانگ خواستند پرتاب موشک حامل ماهواره فضایی را لغو کند زیرا استفاده از این فناوری قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند.

نخست‌وزیر چین و ژاپن به همراه رئیس‌جمهور کره‌جنوبی طی نشستی سه‌جانبه در سئول که برای اولین بار از سال ۲۰۱۹ برگزار شد، در یک بیانیه مشترک بر همکاری در حوزه امنیتی، صلح و ثبات منطقه و خلع‌ سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره تاکید کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کره‌شمالی در واکنش به این بیانیه مشترک گفت: «چنین بیانیه‌ای توهینی است که هرگز بخشیده نمی‌شود و هم‌چنین به معنای اعلام جنگ علیه جمهوری دموکراتیک خلق کره می‌باشد.»

در ادامه این بیانیه که توسط رسانه مرکزی کره‌شمالی منتشر شده، آمده است: «بحث در مورد خلع سلاح هسته‌ای به عنوان تحریک سیاسی شدید و نقض حاکمیت قلمداد می‌شود. چنین اقدامی حاکمیت و قانون اساسی خدشه‌ناپذیر کره‌شمالی را که منعکس‌کننده اراده همگانی همه مردم کره است، نادیده می‌گیرد.»

«یون سوک یول» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در نشست روز دوشنبه با اشاره اقدامات اخیر کره‌شمالی در راستای توسعه موشک‌های هسته‌ای و ارتقاء همکاری نظامی با روسیه از چین خواست تا «نقش بیشتری» را به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد ایفا کند.

چین با امضای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تحریم برنامه موشکی و تسلیحات هسته‌ای پیونگ‌یانگ از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷، کره‌شمالی را خشمگین کرد اما در سال‌های اخیر پکن به همراه روسیه مانع تحریم‌های جدید شده است.

اداره ملی فناوری هوافضای کره‌شمالی روز دوشنبه از پرتاب ناموفق ماهواره تجسسی این کشور خبر داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد علت شکست این پرتاب بروز اختلال در موتور جدیدی بوده که برای اولین‌بار در راکت این ماهواره به کار گرفته شده است. اگر این پرتاب با موفقیت همراه می‌شد، دومین ماهواره تجسسی کره‌شمالی را در مدار زمین قرار می‌داد. کره‌شمالی در سال گذشته نیز دو پرتاب ناموفق را پشت سر گذاشت و در ماه نوامبر نخستین ماهواره تجسسی خود را با موفقیت در مدار زمین قرار داد.

انتهای پیام

نظر شما