شناسهٔ خبر: 66874098 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چین از سرگیری همکاری جامع با کره‌جنوبی و ژاپن را خواستار شد

تهران- ایرنا- چین در جریان نشست سه جانبه با سران کره جنوبی و ژاپن از سرگیری همکاری جامع سه‌جانبه با این دو کشور همسایه را خواستار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری شینهوا، لی چیانگ نخست وزیر چین امروز دوشنبه در شروع نهمین «نشست سه‌جانبه سران» بین پکن، سئول و توکیو مطرح کرد که کشورش خواهان ازسرگیری همکاری جامع سه‌جانبه با نگرش باز و اقدامات شفاف است.

سران سه کشور در سئول برای اولین بار در چهار سال گذشته گفت‌وگوهای سه جانبه‌ای را صورت دادند و در تلاش برای احیای گفت‌وگوهای تجاری و امنیتی که به دلیل تنش‌های جهانی با مشکل مواجه شده بود، هستند.

رویترز به نقل از مقام‌های کره جنوبی گزارش داد که لی چیانگ، یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، بیانیه مشترکی را در زمینه شش حوزه از جمله اقتصاد و تجارت، علم و فناوری، مبادلات مردم با مردم، سلامت و پیری جمعیت صادر خواهند کرد.

طبق گزارش رسانه‌های ژاپنی، آنها همچنین ممکن است با از سرگیری مذاکرات سه‌جانبه توافقنامه تجارت آزاد موافقت کنند؛ اقدامی که از سال ۲۰۱۹ متوقف شده است.

نخست وزیر چین همچنین گفته است که روابط بین سه کشور با وجود تحولات عمیق جهانی تغییر نکرده است.

بر اساس آنچه وزارت خارجه چین در حساب ایکس خود منتشر کرده، لی گفت: دیدار امروز ما، برای اولین بار در بیش از چهار سال گذشته، یک شروع مجدد و جدید است.

کره جنوبی و ژاپن به عنوان متحدین آمریکا، و چین در تلاش برای مدیریت بی‌اعتمادی فزاینده‌ای هستند که ناشی از رقابت بین پکن و واشنگتن و تنش‌ها بر سر تایوان به وجود آمده است.

کیشیدا هم در نشست روز دوشنبه گفت که ژاپن، کره جنوبی و چین بر اهمیت خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی تاکید کردند درحالیکه ساعاتی پیش پیونگ یانگ از برنامه خود برای پرتاب موشک حامل ماهواره خبر داده بود.

نخست وزیر ژاپن در بیانیه مطبوعاتی مشترک با سران چین و کره جنوبی همچنین گفت که ثبات در شبه جزیره کره به نفع سه کشور آسیایی است.

نظر شما