شناسهٔ خبر: 66902580 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

شکست کره شمالی در پرتاب ماهواره جاسوسی

کره شمالی اعلام کرد تلاش این کشور برای پرتاب یک فروند ماهواره جاسوسی نظامی با سوخت جدید با شکست مواجه شد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، کره شمالی اعلام کرد تلاش این کشور برای پرتاب یک فروند ماهواره جاسوسی نظامی با سوخت جدید با شکست مواجه و این ماهواره دقایقی پس از پرتاب در هوا منفجر شد و در دریای زرد سقوط کرد.

بر اساس این گزارش، با وجود آنکه رسانه دولتی کره شمالی نام این ماهواره و یا تصویری از آن را منتشر نکرده است، اما تحلیلگران اظهار کردند این ماهواره کاملا متفاوت از ماهواره‌ای بوده که پیونگ یانگ آن را در نوامبر سال گذشته با موفقیت در مدار زمین قرار داد.

براساس گزارشی که خبرگزاری دولتی کره شمالی منتشر کرده، تحلیل‌های اولیه نشان می‌دهد که موتور جدید توسعه یافته با سوخت اکسیژن مایع یکی از دلایل انفجار این ماهواره بوده، اما دیگر دلایل ممکن نیز در دست بررسی است.

در همین حال مقامات آمریکا و تحلیل گران مستقل بر این باورند که به نظر می‌رسد ماهواره قبلی براساس سیستمی برای موشک‌های بالستیک قاره پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای توسعه یافته بود که عموما از اکسیژن مایع به عنوان سوخت استفاده نمی‌کند، زیرا دمای انجماد برای نگه داری آن لازم است.

همچنین برخی تحلیلگران این پرسش را مطرح کردند که چرا پیونگ یانگ نوع موتور در این ماهواره را تغییر داده که یک محقق ارشد کره جنوبی معتقد است با این کار، این امکان برای پیونگ یانگ فراهم می‌شود تا برنامه فضایی غیرنظامی خود را از برنامه موشک‌های بالستیک که تحت تحریم شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد، جدا کند.

در همین حال خبرگزاری یونهاپ به نقل از یک مقام ارشد دفاعی کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود گزارش داد کارشناسان روسی برای کمک به کره شمالی در برنامه پرتاب ماهواره‌های فضایی راهی این کشور شدند.

سئول همچنین تصاویر ویدئویی لحظه انفجار و سقوط ماهواره کره شمالی و شکست پیونگ یانگ در پرتاب این ماهواره را منتشر کرد.

همچنین پس از انفجار این ماهواره، کره شمالی همانند شکست‌های قبلی در پرتاب موشک یا ماهواره، بلافاصله خبر پرتاب مجدد آن را اعلام نکرد. کارشناسان معتقدند از آنجا که اشکال این ماهواره در نوع سوخت موتور آن بوده، پرتاب بعدی دستکم ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد.

پس از این پرتاب، مقامات کره جنوبی، آمریکا و ژاپن در تماسی تلفنی با یکدیگر، این پرتاب را به شدت محکوم و آن را نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در ممنوعیت استفاده از تکنولوژی موشک بالستیک توسط پیونگ یانگ می‌دانند.

این پرتاب ساعاتی پس از آن انجام شد که سران کشور‌های کره جنوبی، ژاپن و چین نشستی ۳ جانبه و کم سابقه را در سئول برگزار کردند. بر این اساس، لی چیانگ نخست وزیر چین، فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن و یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی این نشست را برگزار کردند، نشستی که یکی از محور‌های آن مقابله با تهدید‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ بوده است.

براساس این گزارش، کشور‌های چین، کره جنوبی و ژاپن در تلاشند تا سوء ظن‌های فی مابین را در بحبوحه رقابت بین پکن و واشنگتن و تنش‌ها بر سر تایوان، حل و فصل کنند.

این پرتاب در حالی صورت گرفت که کره شمالی پیشتر در ماه نوامبر یک فروند ماهواره شناسایی را با موفقیت در مدار زمین قرار داد.

پیونگ یانگ در تاریخ ۲۱ نوامبر سال گذشته نخستین ماهواره جاسوسی و شناسایی خود را با موفقیت به مدار زمین پرتاب کرد و این ماهواره پس از ۱۲ دقیقه با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. کره شمالی این ماهواره جاسوسی را نشان‌دهنده «عصر جدیدی از قدرت فضایی» این کشور توصیف کرده بود.

کره شمالی پیشتر دو تلاش ناموفق برای پرتاب ماهواره شناسایی خود در ماه‌های مه و اوت سال گذشته داشته است. عملیات پرتاب قبلی ماهواره شناسایی به مدار زمین در ۳۱ ماه مه سال جاری به علت بروز اختلال در شروع کار موتور سکوی دوم با شکست مواجه شد و بقایای آن به دریا ریخت.

پیشتر خبرگزاری دولتی کره شمالی گزارش داد این کشور قصد دارد برای ارتقای توان نظامی خود در سال ۲۰۲۴، ۳ ماهواره تجسسی نظامی را به مدار زمین بفرستد و ساخت پهپاد‌های نظامی را نیز آغاز کند.

کره شمالی بار‌ها تلاش کرده تا ماهواره‌های دیدبانی زمین را به فضا پرتاب کند، که به نظر می‌رسد دو فروند از این ماهواره‌ها با موفقیت در مدار قرار گرفته و آخرین مورد آن در سال ۲۰۱۶ بوده است.

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ تاکنون، به دلیل برنامه اتمی و موشک‌های بالستیک خود، تحت تحریم‌های متعدد سازمان ملل قرار دارد. این تحریم‌ها شامل ممنوعیت توسعه و گسترش موشک‌های بالستیک است. این تکنولوژی برای پرتاب نخستین ماهواره جاسوسی پیونگ یانگ به مدار زمین بکار گرفته شد و برای آزمایش ده‌ها موشک بالستیک طی ۲۰ ماه گذشته استفاده شده است. آمریکا بار‌ها هشدار داده که پیونگ یانگ آماده انجام هفتمین آزمایش اتمی خود است.

نظر شما