شناسهٔ خبر: 66890444 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

«جام جم» از دلایل بمباران وحشیانه اردوگاه آوارگان بی‌دفاع فلسطینی در رفح همزمان با حکم دادگاه لاهه گزارش می‌دهد

جنایت به توان بی‌نهایت

جنایت اخیر رژیم اشغالگر اسرائیل در رفح، آن‌هم درحالی‌که دادگاه لاهه دستور توقف جنگ در این منطقه را صادر کرده است، نقطه آشکارساز توحش نهادینه‌شده و سیستماتیک صهیونیست‌ها و حامیان غربی آن محسوب می‌شود. سکوت توام با رضایت مقامات آمریکایی از این جنایت و برخورد نرم مقامات اروپایی با یکی از وحشیانه‌ترین جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل در طول جنگ اخیر، موضوعی نیست که افکارعمومی دنیا از کنار آن به‌سادگی بگذرند.

صاحب‌خبر -
 
ارتش رژیم‌صهیونیستی که بدون توجه به قوانین بین‌المللی و انسانی به جنایات هولناک در نوار غزه ادامه می‌دهد، به هدف‌قراردادن غیرنظامیان در حمله شامگاه یکشنبه به اردوگاه آوارگان در شهر رفح اذعان و آن را مصداق «دفاع مشروع» قلمداد کرده است! در این میان مقامات نظامی و امنیتی رژیم اشغالگر اسرائیل به همان توجیهات دروغین و نخ‌‌نمای خود استناد کرده‌اند. آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم‌صهیونیستی دراین‌باره مدعی شد که بمب‌افکن‌های این رژیم یک مقر وابسته به حماس را در رفح هدف قرار داده‌اند. ادرعی همچنین با اذعان به هدف‌قرارگرفتن غیرنظامیان در این حمله و در تقلا برای توجیه آن گفت: می‌دانیم که در نتیجه این عملیات وآتش‌سوزی ناشی ازآن‌که درمنطقه رخ‌داد،تعدادی غیرنظامی مجروح‌شدند!این اظهارات پس ازآن بیان شدکه جنگنده‌های متجاوز ارتش رژیم‌صهیونیستی، چادرهای آوارگان فلسطینی را درشمال‌غرب شهر رفح در جنوب نوار غزه بمباران کردند. در این جنایت تا این لحظه بیش ازصدفلسطینی شهید وده‌ها نفرزخمی شده‌اند. جست‌وجو برای یافتن افراد زیر آوار مانده همچنان ادامه دارد.
سازمان دیدبان حقوق‌بشر اروپا ــ مدیترانه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ارتکاب کشتارجمعی آوارگان فلسطینی در شهر رفح به مثابه نادیده‌گرفتن رای دیوان لاهه مبنی بر توقف حمله به این شهر است. برخلاف حکم صادره از سوی لاهه، اسرائیل ده‌ها حمله به رفح انجام داد و ده‌ها فلسطینی را دو روز پس از رای دادگاه بین‌المللی مبنی بر ضرورت توقف حمله به این شهر، به قتل رساند. منابع غربی می‌گویند رژیم‌‌صهیونیستی به رای دیوان لاهه و درخواست جامعه جهانی برای توقف حملاتش، با بمباران اردوگاه آوارگان در شمال‌غرب شهر رفح، واکنش نشان داده است! اقدامی که بیانگر اوج خفت سازمان‌های بین‌المللی در مواجهه با رژیم تا بن دندان مسلح و کودک‌کش صهیونیستی محسوب می‌شود. 
   
ماجرا چیست؟
آنچه مسلم است این‌که رژیم اشغالگر اسرائیل به نقض تصمیم‌های دیوان لاهه مبنی بر توقف حمله نظامی به شهر رفح و گشودن گذرگاه رفح برای تضمین روند تردد و ورود کمک‌های انسانی، ادامه می‌دهد. اسرائیل از طریق تشدید حملات، کشتار و ویرانی به محض پایان جلسه دادگاه لاهه، در رد رای دادگاه درنگ نکرد. غیرنظامیان در رفح تاوان حملات نظامی رژیم اسرائیل را می‌پردازند. براثر تداوم حملات این رژیم به رفح همچنان دسترسی به مرکز توزیع غذا، وابسته به سازمان امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) و انبار برنامه جهانی غذا در نوار غزه دشوار است.
   
نقش پشت پرده آمریکا
نقش پشت پرده آمریکا در تحقق جنایت اخیر صهیونیست‌ها در رفح غیر قابل انکار است. واشنگتن طی روزهای اخیر دادگاه لاهه را بابت صدور حکم توقف جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی در رفح بارها مورد انتقاد قرار داد و صدور حکم بازداشت نتانیاهو را نیز خط قرمز خود تلقی کرد. در چنین شرایطی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی تصمیم گرفته‌اند با ورود به فاز شدید حملات علیه غیرنظامیان در رفح، ریسک و هزینه صدور احکام سلبی دادگاه علیه جنگ غزه و نتانیاهو را بالا ببرند. ضمن آن‌که اسناد و مدارک متقن نشان می‌دهد که آمریکا نه‌فقط در جنگ رفح، بلکه در کل پروسه جنگ از طریق پنتاگون و سنتکام مدیریت میدانی نبرد را در کنار صهیونیست‌ها و بلکه در مواردی فراتر ازاین رژیم صورت می‌دهد.ازاین رو بایدن را نیز باید در کنار نتانیاهو، مسئول جنایت اخیر در رفح دانست. جنایت اخیر، به‌وضوح نشان می‌دهد که اقدامات صورت‌گرفته از سوی سازمان‌های بین‌المللی و در راس آنها سازمان ملل متحد نه‌فقط باعث توقف جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی و آمریکا نشده، بلکه وقاحت بیشتر آنها در مواجهه با غیرنظامیان و مردم بی‌پناه فلسطین را در پی داشته است. در چنین شرایطی، اساسا نباید امیدی به سازمان ملل متحد و دبیر‌کل آن در مهار واقعی آمریکا و رژیم اشغالگر صهیونیستی داشت. جبهه مقاومت و ملت‌های آگاه جهان، حامیان واقعی و عملیاتی فلسطین در این برهه زمانی مهم و سرنوشت‌ساز محسوب می‌شوند. مسجل است که پیروز نهایی نبرد، ملت فلسطین و جبهه مقاومت خواهد بود و اقدامات اخیر تل‌آویو و واشنگتن، صرفا هزینه‌های شکست آنها در غزه را به‌صورت مستمر و تصاعدی افزایش خواهد داد. موضوعی که حتی برخی استراتژیست‌های آمریکایی و صهیونیستی نیز نسبت به آن واقف هستند.

واکنش بین‌المللی به جنایت اسرائیل
جنایت اخیر صهیونیست‌ها در رفح واکنش‌های فراوانی در عرصه بین‌المللی داشته و علاوه بر انتقاد کشورهای عربی، واکنش برخی متحدان غربی اسرائیل را نیز به دنبال داشته است.امانوئل مکرون در صفحه خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: از حملات اسرائیل به رفح که منجر به کشته‌شدن بسیاری از آوارگان شد، عصبانی هستیم.وی با بیان این‌که هیچ منطقه امنی در رفح برای غیرنظامیان فلسطینی وجود ندارد، تاکید کرد:«این‌گونه حملات باید متوقف شود و من خواستار احترام کامل به قوانین بین‌المللی و برقراری آتش‌بس فوری هستم».جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به جنایت صهیونیست‌ها در به شهادت رساندن نزدیک به ۵۰ نفر از فلسطینیان در رفح گفت که این فاجعه ما را بر آن می‌دارد تا بر لزوم اجرای تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری تأکید کنیم.بورل گفت: «حکم دیوان بین‌المللی دادگستری باید اجرا شود و شاهد باشیم تا اسرائیل آن‌چه را انجام می‌دهد که از آن خواسته شده است.»
   
بیانیه شدیداللحن عربستان
وزارت خارجه عربستان سعودی هم در بیانیه شدیداللحنی اعلام کرد: «پادشاهی عربستان سعودی قویا تداوم کشتار [فلسطینیان] توسط نیروهای اشغالگر اسرائیلی و ادامه حمله به غیرنظامیان بی‌دفاع را محکوم و تقبیح می‌کند.»وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد تداوم نقض قطعنامه‌ها، قوانین و پروتکل‌های بشری را قاطعانه مردود می‌داند و از جامعه بین‌الملل می‌خواهد برای توقف کشتار مردم فلسطین توسط نیروهای اسرائیلی وبه منظور جلوگیری از تشدید فاجعه انسانی بی‌سابقه در غزه فورا وارد عمل شود. وزارت خارجه قطر هم ضمن محکوم‌کردن جنایت اسرائیل دررفح،خواستار اقدام فوری جامعه بین‌الملل برای جلوگیری از نسل‌کشی در آخرین پناهگاه آوارگان غزه شد.دوحه در ادامه ابراز نگرانی کرده که این بمباران تلاش‌های میانجیگرانه جاری را پیچیده کند و مانع دستیابی به توافق برای آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و تبادل اسرا و بازداشت‌شدگان شود.کشورهای مصر، کویت، یمن، اسپانیا، آلمان، ایرلند و... بلافاصله با صدور بیانیه‌ای حمله رژیم اسرائیل به آوارگان فلسطینی در منطقه پرجمعیت رفح در جنوب غزه را محکوم و از آن انتقاد کرده‌اند.
   
آنروا:‌ غزه، جهنم روی زمین است
فیلیپ لازارینی، کمیساریای آنروا نیز با اشاره به بمباران چادرهای آوارگان در رفح در شامگاه یکشنبه گفت: «غزه، جهنم روی زمین است و تصاویر حمله اخیر، شاهد دیگری بر این واقعیت است.»وی گفت: « شرایط در غزه به شدت بحرانی است و برای رساندن کمک‌ها به اهالی غزه می‌جنگیم، موقعیت آنروا در سال‌های اخیر تضعیف شده و اوضاع با متهم کردن آنروا به مشارکت در عملیات ۷ اکتبر به وخامت گرایید.»

نظر شما