شناسهٔ خبر: 66889343 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

صبحانه خبری، ۸ خرداد ۱۴۰۳؛ از آخرین اخبار پیرامون احتمال کاندیداتوری لاریجانی و محسن رضایی تا واکنش وزارت خارجه به شایعه نقش شمخانی در مذاکرات

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

جزئیات فرمانده سابق سنتکام از ترور سردار سلیمانی 
ژنرال کنث مکنزی، مسئول فرماندهی مرکز آمریکا (سنتکام) در یادداشتی در نشریه آتلانتیک نوشت: آنگونه که میلی نیز قبلا هشدار داده بود، رئیس جمهور راضی نبود. او به ما دستور داد تا اگر سلیمانی به عراق آمد او را هدف قرار دهیم. وقتی میلی این پیغام را به من رساند در دفتر کارم بودم. پرسنل دفتر در اطرافم بودند. اما چون تلفن روی بلندگو نبود نمی توانستند دستور را بشنوند. من برای یکی دو ثانیه خشکم زد و سپس از او خواستم که حرفش را تکرار کند. درست شنیده بودم. میلی همچنین به من گفت که رئیس جمهور با حمله به فرمانده نیروی قدس در یمن و کشتی ساویز در دریای سرخ موافقت کرده است. به گفته وی، این احساس در جلسه حاکم بود که این حملات ایران را به پای میز مذاکره و چانه زنی خواهد کشاند. می توانستم متوجه شوم که رئیس ستاد مشترک با این نظر موافق نیست. من هم موافق نبودم. ما احساس می کردیم که این حملات ممکن است بازدارندگی ما را احیا کند اما احتمال انجام مذاکرات گسترده وجود ندارد.

آذری جهرمی: حضورم در انتخابات هم احتمال دارد و هم ندارد
محمدجواد آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات در دولت روحانی در پاسخ به این سؤال که آیا قصد شرکت در انتخابات را دارد یا نه، اظهار داشت: هنوز تکلیف بنده برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، برای خودم روشن نشده است و در واقع حضورم در این عرصه هم احتمال دارد و هم ندارد. 

وزیر خارجه عمان: برای ادامه رایزنی‌ها به تهران سفر کرده‌ام
«بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان در این نشست مطبوعاتی با ابراز همدردی با دولت و ملت ایران گفت : برای ابراز تسلیت و همدردی با ملت ایران و   ادامه رایزنی‌ها بین دو کشور به تهران سفر کرده‌ام. 

رحیم‌پور ازغدی: کسانی داشتیم از شدت خنده، دهانشان را مثل اسب آبی باز می‌کردند
حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید ما کسانی داشتیم که وقتی با انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها روبرو می‌شدند، از شدت خنده دهانشان را مثل اسب آبی باز می‌کردند ولی به نیروهای انقلاب در داخل کشور اخم و تف و لعن می کردند. 

پیام رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس دوازدهم
آیت الله خامنه ای ضمن تشکر از نمایندگان، هیئت رئیسه و رئیس پرتلاش مجلس پیشین فرمودند: آرامش‌بخش، امیدآفرین، برانگیزاننده‌ همّتها و دعوت‌کننده به همدلی در محیط عمومی کشور باشید. در خود مجلس نیز مسابقات بی‌فایده‌ی رسانه‌ای و مجادلات مضرّ سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیّت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیّت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است.

تسنیم: محصولی احتمالا کاندیدا می شود
شنیده‌ها از احتمال کاندیداتوری «صادق محصولی» دبیرکل جبهه پایداری برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری حکایت دارد. 

لاریجانی کاندیداتوری در انتخابات را رد نکرد
علی لاریجانی ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره احتمال ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: ببینیم حالا. 

واکنش وزارت خارجه به شایعه نقش شمخانی در مذاکرات
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعای واگذاری پرونده‌ هسته‌ای به شمخانی گفت: در خصوص این ادعای غیرمستقیم در برخی از شبکه‌ها نکات خاصی برای عرض ندارم. هیئت مذاکره کننده ایران درباره رفع تحریم‌ها با اشراف و راهنمایی مقام‌های بالادستی نظام به پیش برده می‌شود و این هیات در این چارچوب از همه ظرفیت‌ها برای موفقیت استفاده کرده است و رایزنی‌های خود را در جهت رفع تحریم‌ها ادامه خواهد داد.

آیا وزیر خارجه عمان حامل پیام آمریکا به ایران است؟
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفر وزیر خارجه عمان به تهران در چارچوب عزیمت به‌منظور ابراز تسلیت و ابلاغ مراتب همدردی با ایران صورت می‌گیرد، گفت: وزیر خارجه عمان به‌دنبال حضور نداشتن در مراسم شهدای خدمت و نوع رابطه نزدیک با همتای ایرانی تصمیم به سفر به تهران گرفت. وی با اعلام اینکه تبادل پیام میان ایران و طرف آمریکایی برای مذاکرات همواره در جریان بوده و قطع نشده و مذاکرات درباره رفع تحریم و موضوع هسته‌ای بوده و هرگز از این چارچوب خارج نشده است، اضافه کرد: مفاد خبرهای منتشره در رسانه‌های غربی درباره این گفتگوها معتبر و دقیق نیست.

برگزاری اولین جلسه رسمی مجلس دوازدهم
بعد از استقرار هیات رئیسه سنی مجلس دوازدهم متشکل از علاءالدین بروجردی رئیس سنی و عباس قدرتی و عبدالحسین همتی به عنوان دبیران هیات رئیسه سنی، زنگ رسمی اولین جلسه مجلس دوازدهم نواخته شد. اعضای هیئت رئیسه مجلس امروز تعیین می‌شوند. 

نیکی هیلی: ۷ اکتبر کار ایران، روسیه و چین بود
نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل که به اسرائیل سفر کرده مدعی شد که ایران، روسیه و چین در انجام عملیات ۷ اکتبر (طوفان‌الاقصی) نقش داشته‌اند. او گفت: «چین همیشه به ایران کمک مالی کرده است. اطلاعات روسیه به آنها کمک کرده بفهمند هر چیزی در کجا قرار دارد. ایران به آنها (نیروهای حماس) کمک کرد آموزش ببینند. بنابراین مسئله حماس نیست. اینها همه قاتل و هم‌دست هستند.»

سکوت بذرپاش درمورد احتمال کاندیداتوری اش
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال صداوسیما درباره احتمال کاندیداتوریش در انتخابات ریاست جمهوری سکوت کرد. 

 صادق زیباکلام مجرم شناخته شد
هیئت منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی با اکثریت آرا، صادق زیباکلام و محمدرضا سعدی (مدیرمسئول روزنامه جهان صنعت) را مجرم شناخت و مستحق تخفیف ندانست. 

محسن رضایی اعلام کرد قطعا وارد عرصه انتخابات نمی‌شود
میثم نادی رئیس ستاد انتخابات شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان) گفت: جلسات مفصلی را با نامزد‌های مختلف داشتیم البته آقای محسن رضایی اعلام کرد قطعا وارد عرصه انتخابات نمی‌شود، اما از گزینه نهایی جبهه انقلاب حمایت می‌کند و ما تلاش می‌کنیم به آن نقطه اجماع برسیم. 

ذخایر اورانیوم ایران به ۳۰ برابر حد مقرر در برجام رسید
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شد مجموع ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۳۰ برابر حد مقرر در توافق برجام رسیده است. مطابق با گزارش‌ها ذخایر اوارنیوم با غنای ۲۰ درصد ایران با افزایشی ۳۹.۱ کیلوگرمی به ۷۵۱.۳ کیلوگرم رسیده است. 

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما