شناسهٔ خبر: 66888968 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سارا فلاندرز در برنامه جهان امروز؛

اسرائیل در دستیابی به اهداف خود کاملاً شکست خورده است

رئیس مرکز بین‌المللی اقدام در نیوجرسی آمریکا گفت: شعار فلسطین آزاد خواهد شد، با وجود تلفات و ضربات زیادی که به ملت فلسطین وارد می‌شود، محقق خواهد شد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ در برنامه «جهان امروز» شبکه خبر در ارتباط زنده با خانم سارا فلاندرز، نویسنده و رئیس مرکز بین‌المللی اقدام در نیوجرسی آمریکا درباره جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در بمباران چادرهای آوارگان فلسطینی در شهر رفح در جنوب نوار غزه گفتگو شد که مشروح این گفتگو به این شرح است:

<div id="video-display-embed-code_11160117"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4245456/11160117?width=600&height=350"></script></div>

سؤال: خانم فلاندرز رژیم صهیونیستی دیشب (شامگاه یکشنبه) چادر‌ها را در اردوگاه آوارگان فلسطینی رفح بمباران کرد. گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در سرزمین‌های فلسطینی گفته است اسرائیل با این حمله، ساکنان اردوگاه را زنده زنده در آتش سوزانده است، درباره بمباران چادر آوارگان چه فکر می‌کنید؟

سارا فلاندرز نویسنده و رئیس مرکز بین‌المللی اقدام: واقعاً وحشتناک بود، بسیار دردناک و ناراحت کننده بود برای هر کسی که این خبر را می‌شنید و این یکی از جنایات مداوم اسرائیلی‌ها بوده است. هر روز آنها این بمباران های خود را ادامه می‌دهند و مردم را بمباران می‌کنند و از بین می‌برند. این حملات الان هفت ماه است که بدون هیچ توقفی ادامه پیدا می‌کند و اسرائیل بدون هیچ شرم و حیایی این اقدامات خود را ادامه می‌دهد و دنیا هم متأسفانه فقط نظاره‌گر است و تماشا می‌کند بدون این که کاری انجام دهد. من واقعاً خودم از این اتفاق شوکه و منزجر شدم.

سؤال: خانم فلاندرز این حمله در حالی انجام می‌شود که هنوز یک هفته نشده است که دیوان بین‌المللی دادگستری اسرائیل را ملزم کرده که به رفح حمله نکند. همه هم می‌گفتند که این حکم طبق قوانین بین‌المللی، الزام‌آور محسوب می‌شود، اسرائیل درباره خود و جامعه جهانی چه فکر می‌کند که در اقداماتش، هیچ ارزشی برای هیچ نهاد و قانون بین‌المللی قائل نمی‌شود؟

فلاندرز: اسرائیل همواره این اقدامات خود را انجام داده و سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی و جهانی را نادیده گرفته؛ از سازمان ملل گرفت تا جا‌های دیگر. الان ۷۵ سال است که این کار را انجام می‌دهد و آنها نظرات بین‌المللی را نادیده می‌گیرند و متأسفانه در این مدت، آنها با تدارکات بدون وقفه آمریکایی‌ها که از آن برخوردار بودند و با مصونیت، اقدامات خود را ادامه دادند. آنها می‌دانند که این دادگاه‌ها، حالت نمایشی دارند و می‌دانند که آنها قدرت اجرای احکام‌شان را ندارند، ضمانت اجرایی ندارند و با این که آنها اعلام کردند که اسرائیل مقررات بین‌المللی را نقض می‌کند، اسرائیلی‌ها به کار خودشان ادامه می‌دهند، چون می‌دانند که کاری علیه آنها انجام نمی‌شود.

سؤال: این جنایت واکنش‌هایی هم داشته، مکرون رئیس جمهور فرانسه گفته که از این حمله خشمگین شده است. جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفته که وحشت زده و منزجر شده است، مقامات غربی تا کجا می‌خواهند به حرف زدن بسنده کنند؟

فلاندرز: فکر می‌کنم واکنش‌های غربی‌ها همیشه همان حرف زدن بوده و این حرف زدن صرف به اسرائیل اجازه داده که جنایات خود را ادامه دهد و بقیه غربی‌ها هم مثل آمریکا به اسرائیل کمک می‌کنند. این درگیری‌ها، حملات و جنایات وقتی تمام می‌شود که همه تدارکات تسلیحاتی و کمک‌های اقتصادی متوقف شود، چون اسرائیل می‌داند که در واکنش به این جنایاتی که انجام می‌دهد باز هم آن جایزه‌ها را دریافت می‌کند و باز هم آن مشوق‌ها را دارد، بنابراین کار خودش را انجام می‌دهد. غربی‌ها به جای این که فقط صحبت کنند، باید دست به اقدام بزنند، باید فلسطین را به عنوان کشور به رسمیت بشناسند و آمریکا هم به دلیل کمک‌هایی که به اسرائیل می‌کند، در این جنایات شریک است و بخشی از این جنایات به حساب می‌آید، چون یکسره از اسرائیلی‌ها حمایت می‌کند؛ بنابراین متأسفانه باید بگویم این جنایات اسرائیل ریشه‌اش در همین جایی است که من هستم؛ یعنی در آمریکا و به طور دقیق از واشنگتن و حمایتی که آمریکا از آنها می‌کند، فرقی با ارتکاب همان جنایات ندارد. جوزف بورل هم می‌تواند بیاید در اتحادیه اروپا بیانیه‌های خیلی قشنگ و زیبایی را بگوید و بخواند، ولی در جا‌های دیگری هم شنیدیم که او آمده جنوب جهانی را به جنگل توصیف کرده و توهین‌های این چنینی هم داشته و آن چه الان اتفاق می‌افتد این است که اسرائیلی‌ها باز هم کمک‌های خود را دریافت می‌کنند و آن دنیای استعمارگر قدیمی به حمایت‌های خود به اسرائیل ادامه می‌دهد، کمک‌های تسلیحاتی و مالی خود را به اسرائیل ادامه می‌دهد. اسرائیل نماینده همان دنیای استعمارگر است و دارد همان کار‌ها را انجام می‌دهد.

سؤال: خانم فلاندرز من می‌خواهم درباره آثار و عواقب چنین حمله‌ای برای صهیونیست‌ها هم با شما گفتگو کنم، امروز مثلاً دیدیم که یکی از مجریان معروف انگلیسی، پیرس مورگان که از ابتدای این جنگ همواره حامی اسرائیل بوده، توئیت زده بود و گفته بود اگرچه من از هفت اکتبر از اسرائیل دفاع کردم، اما این حمله به رفح غیرقابل دفاع است و این مسیر باید متوقف شود. آیا اسرائیل با اقداماتی که می‌کند خودش را تنهاتر نکرده و با این مسیر، بیشتر خودش را به ته خط نزدیک نمی‌کند؟

فلاندرز: اسرائیل همین الان هم کاملاً منزوی است و از نظر اکثریت مردم جهان، الان اسرائیلی‌ها منزوی شدند و گرفتار هستند. آنها همچنان مورد حمایت کشور‌های خاص قرار دارند از جمله انگلیس و آمریکا، الان اسرائیل آخرین بخش به جا مانده از دنیای استعماری است که حاضر نیست دست از این اقدامات استعماری خود بردارد. پیرس مورگان بله قبلاً حمایت می‌کرد از اسرائیل، اما الان واقعاً گفته که این حمله آخری دیگر قابل دفاع نیست و درست گفته است. در بیش از هفت ماه گذشته و در ۷۵ سال گذشته، اسرائیلی‌ها حملات خیلی زیادی انجام دادند، هیچ کدام از آنها قابل دفاع نبوده است، الان ولی دیگر این وقاحت و شدت حملات به جایی رسیده که دیگر خیلی‌ها نمی‌توانند آن را پنهان کنند و نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. در واقع این غربی‌ها هستند که اسرائیل را قادر می‌کنند و این اجازه و توانایی را به آن می‌دهند که این حملات را انجام دهد و ما می‌بینیم که این حملات باعث خشم مردم همان کشور‌های حامی اسرائیل شده است، برای همین می‌آیند بیانیه صادر می‌کنند. ولی به نظر من الان همه ما وظیفه داریم و وقت آن رسیده که وارد عمل شویم، اقدام کنیم و به صورت عملی مانع این حملات شویم. ما می‌بینیم در کشور‌های غربی تظاهرات‌های گسترده برگزار می‌شود و همه خواستار توقف جنایات هستند و این یعنی این که مردم دارند خود به صورت گروهی یا فردی اقدام می‌کنند و آن چه که از آنها برمی‌آید ادامه می‌دهند، بنابراین این تظاهرات‌ها باید ادامه پیدا کنند تا ما اطمینان پیدا کنیم که بر اساس منشور سازمان ملل، با جنایات اسرائیلی‌ها مقابله می‌شود. حالا این که پیرس مورگان یا بقیه سیاستمداران انگلیسی یا آمریکایی می‌آیند اعتراض می‌کنند، کاملاً طبیعی است، چون کار به جایی رسیده است که این اقدامات از این به بعد بیشتر هم خواهد شد.

سؤال: برداشت شما از آینده این جنگ و نسل‌کشی جاری چیست؟ در آینده چه پیش خواهد بود؟

فلاندرز: فکر می‌کنم مهمترین مسأله این است که ما بپذیریم که اسرائیل در راه رسیدن به اهدافی که اعلام کرده، کاملاً شکست خورده است؛ یعنی اسرائیلی‌ها هیچ کدام از اهدافی که مشخص کرده بودند را بدست نیاوردند با این که از آخرین فناوری و تسلیحات آمریکا برخوردار هستند ولی نتوانستند در برابر حماس و بقیه گروه‌های مقاومت به نتیجه‌ای برسند و هیچ کدام از آنها را متوقف کنند. این واقعاً خنده‌دار است و به معنای یک وضعیت و یک صفحه جدید برای فلسطینی‌هاست. این خیلی معنادار است و این شعار فلسطین آزاد خواهد شد، به نظرم محقق می‌شود و با وجود تلفات و ضربه‌های زیادی که به ملت فلسطین وارد می‌شود، آنها به هدف خودشان می‌رسند. اسرائیل منزوی شده، در برابر کل دنیا دچار انزوا شده است. اسرائیلی‌ها به کمک‌های غربی‌ها و امپریالیست‌ها وابسته هستند، اما آینده‌ای برای آنها متصور نیست با وجود همه سلاح‌هایی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد. خیلی از اسرائیلی‌ها را می‌بینیم که اسرائیل را ترک می‌کنند، بعضی‌ها دوملیتی هستند؛ بیش از یک ملیت دارند و می‌روند و فکر می‌کنم این شعار آزادی فلسطین محقق خواهد شد.

 

نظر شما