به گزارش سایت دیدهبان ایران؛ امیر حسین بانکی پور رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده منتخب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اصفهان به سؤالات خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس که درباره عملکرد مجلس یازدهم و اولویتهای مجلس آینده پاسخ داد.
عملکرد کمیسیون فرهنگی را در مجلس یازدهم چطور ارزیابی میکنید؟
بانکیپور: کمیسیون فرهنگی با برنامه منظمی مجلس یازدهم را شروع کرد و دو اولویت را در دستور کار خود قرار داد که یکی بحث جوانی جمعیت و دیگری فضای مجازی بود. هر دو اولویت به شکل اصل ۸۵ دنبال شد. قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ تصویب و ابلاغ شد. این شیوهای که کمیسیون فرهنگی شروع کرد یک الگویی شد برای کمیسیونهای دیگر و هیئترئیسه مجلس به همه کمیسیونها گفت اولویت مشخص کنند، برخی از کمیسیونها با این روال جلو رفتند و یک سری هم نتوانستند این کار را انجام دهند.کمیسیون فرهنگی مجلس در این دوره تأثیرگذاری جدی داشته است چه در قانون جوانی جمعیت که ابعاد گستردهای داشت و چه در حوزه فضای مجازی.لایحه عفاف و حجاب ابتدا طرح کمیسیون فرهنگی بود. رئیس مجلس گفت که باید لایحه شود. بعد از اینکه لایحه شد نقش اصلی را کمیسیون فرهنگی بازی کرد. کمیسیون اصلی کمیسیون قضایی بود. کمیسیون فرهنگی بهخصوص در ابعاد فرهنگی لایحه که دوسوم مواد را تشکیل میداد نقش جدی داشت.
چرا بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب زمانبر شد؟
بانکی پور: تقریباً بررسی این لایحه یک سال طول کشید. لایحه حجاب و عفاف مفصل بود. البته ابتدا لایحه مفصل نبود بعد ازآن که به مجلس آمد انتقادات شدیدی به آن شد. جمع سپاری شد و پیشنهادهای زیادی آمد و مجموع پیشنهادها لایحه را گسترده کرد. چون ابعاد مختلف فرهنگی ،اقتصادی و امنیتی در حوزههای مختلف در این لایحه گسترش پیدا کرد. طبعاً مراحلش یک مقداری طولانیتر شد. ازنظر عرف مجلس بررسی یکساله وقت منطقی بود. بررسی برخی از لوایح بیش از ۸ سال طول کشیده است تا از مجلس به شورای نگهبان ارسال شود. شفافیت روز اول مجلس شروع شد تا آلان ادامه داشته است. فضای مجازی که سال اول شروع شد تازه دارد کارش تمام میشود. خود قانون جوانی جمعیت که شبانهروز روی آن کارکردیم تا تصویب نهایی و تائید شورای یک سال و نیم طول کشید.
چرا به لایحه عفاف و حجاب انتقادات زیادی وارد شد؟
بانکیپور: بحث عفاف و حجاب در این دو سال به چالش انجامید. حجاب در فرهنگ ما یک جنبه ناموسی دارد که در هر دورهای هرکسی میخواهد به آن نزدیک شود مورد حساسیت شدیدی قرار میگیرد. زمانی شهید مطهری در زمان رژیم گذشته کتاب مسئله حجاب را نوشتند برخی از روحانیون خدمت امام رفتند سعایت کردند که شهید مطهری کتابی نوشته است که بانوان را بیحجاب میکند و ایشان از حجاب عقبنشینی کرده است شهید مطهری که در آن زمان فردی مجتهد و اسلامشناس بود مورد هجمه قرار گرفت. از طرفی دشمنان ما در بحث ضربه زدن به کشور حجاب را یک نقطه استراتژیک قرار دادند که در این دو سال توانستند دچار چالش کنند و هر حرکتی که میخواست در این دو سال در جهت تقابل ایجاد شود برنامه وسیع علیه آن شروع میشد. در لایحه عفاف و حجاب کاری دقیق و قوی صورت میگیرد .طبیعتاً خیلی از افراد این را میدانستند که هجمه شدیدی صورت میگیرد لذا کاملاً قابل پیشبینی بود و عزیزانی هم که در فضای این لایحه آمدهاند با علم به اینکه قطعاً مورد حملات شدید قرار میگیرند.
چرا در موضوع حجاب مورد هجمه قرار گرفتید؟
بانکیپور: هجمه به شخص من نبود. هجمه به اصل لایحه بود. منتها دنبال کسی میگشتند که تبیینگر لایحه باشد و همه از ما میخواستند که تبیین کنیم چون یک سری ذهنیتها در جامعه ایجادشده بود که طبعاً هر موقع که ما در مقام تبیین قرار میگرفتیم جبهه معارض بهجای اینکه به بحث تبیینی قضیه را کار داشته باشد دنبال سوژهای میگشت که آن را موردحمله قرار دهد. درحالیکه در آن فضای تبیینی هرکسی گوش میداد برایش آرامشبخش بود و ابعاد مختلف برایش روشن میشد منتها کسی که میخواست این قضیه را دچار چالش کند یکجملهای را بهجای اینکه توضیحات قبل و بعد آن را بشنود آن را وایرال میکرد تا حساسیتهای عمومی را بینگیزد.
برای افراد سازمانیافته چه مجازاتی تعیینشده است؟
بانکیپور: راهی که ما در کمیسیون انتخاب کردیم بهجای آن مجازات سنگین ۲۳ میلیونی باشد یک جریمه اول معلق و یک جریمه قطعی، با این جریمه مطمئن هستیم که صف این افراد جدا میشود با جریمه اول معلق افراد ببینند شناساییشدهاند برخورد جدی قرار است انجام بگیرد و آن افرادی که این نیت شوم را ندارند و سازمانیافته بیرون نیامدهاند.برای افراد سازمانیافته مجازات سنگینی در نظر گرفتهایم.
چند درصد از این مواد لایحه برای ادارات و چند درصد برای مردم عادی است؟
بانکیپور: ۷۰ درصد کاملاً وظایف فرهنگی واقتصادی ادارات ۳۰ درصد باقیمانده مجازات است. آخرین مرحله مجازات که حدوداً ۱۵ پله مجازاتی داریم از پله بالاتر که برای سلبریتیهاست تا پایینتر میآید آخرین پله ما دو ماده از ۴۷ و ۴۹ این مربوط میشود به رهگذر که گفتیم از اول هم مجازات نشود یکی از انتقاداتی هم که به این لایحه است که میگویند چرا فرد بیحجاب را از همان اول مجازات نمیکنید. ما می گوییم باید صفشان را جدا کنیم.برای آنکه درگیری اجتماعی ایجاد نشود گفتیم این جریمهها بهصورت هوشمند از طریق دوربین (عکس) صورت بگیرد.
آخرین وضعیت لایحه حجاب در شورای نگهبان را بفرمایید؟
بانکیپور: پیشبینی ما این است که تائید میشود، این اشکال را باید شورا تائید کند، یک اشکال هم مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته است. اشکال مجمع این بود که ما گفته بودیم این جریمه از حساب فرد کم شود، مجمع یعنی بانک مرکزی ایراد گرفته بود این کار را نکنید که از حساب فرد کم شود. جای آنیک سری محدودیتهای دیگر جایگزین کردیم که حتماً جریمه سریع وصول شود ظرف دو سه هفته بعد جریمه پرداخت شود و برای آینده نباید بماند. یک سری محرومیتهایی را تعریف کردیم که اگر مجمع قبول کند این مورد هم مسئلهاش حل خواهد شد. اگر این دو مورد حل شود هفته آینده این موضوع حل خواهد شد. اگر قبول نکنن برای شروع مجلس بعدی میافتد.
برای حمایت از پلیس و آمران معروف چه موادی تعیینشده است؟
بانکیپور: در این لایحه برخلاف آنی که بعضی از دوستان منعکس میکنند بسیج و عاملین معروف به حمایت از آنها تصریحشده است و یکی از وظایف پلیس حمایت از عامرین به معروف است در این لایحه تصریح کردیم. علاوه بر وظایف و اختیارات که از قبل داشتن دو سه مورد به آن اضافه کردیم. لایحه از اولی که به مجلس آمد تغییرات زیادی داشته بعضی از دوستان نقدهایی که میکنند برای گذشته است که ما خودمان هم به آن انتقاداتی داشتیم اما خبر ندارند که آن موارد اصلاح شد. بله ممکن است در یکجایی مثلاً بسیج ضعیف دیدهشده بود یا آمرین به معروف اما در ادامه همه آن اصلاح شد. در شکل فعلی لایحه حمایت از بسیج و عاملین معروف نیز تقویتشده است. یک انتقاد بعدی از عزیزان دارند و میگویند که بسیج تضعیفشده است شاید منظورشان این قسمت باشد که در این لایه بنا بر آن مبنایی که داریم فرد مکشفه خیابانی همه افراد خاص نیستند و اگر ما بخواهیم اول آنها را بازداشت کنیم این کار در مرحله اول صحیح نیست انتقادی که به ما میشود و میگویند باید همه اینها بازداشت شوند و ما میگوییم در شرایط فعلی این شدنی نیست.
پلیس در چه مواردی موظف است فرد بیحجاب را بازداشت کند؟
بانکیپور: اولین مورد این است که فرد عرفا برهنه باشد. مورد دوم از اتباع خارجی باشد و هیچ اوراقی شناسایی همراه نداشته باشد.سوم کسی که متعرض فرد محجبهای شده باشد. چهارمین مورد فردی که با کشورهای خارجی معاند ارتباط داشته باشد و پنجمین مورد کسانی که سازمانیافته ترویج بیحجابی میکنند. پلیس با یک جمعی روبرو میشود که باهم هماهنگ کرده باشند مثلاً در خیابان حاضر شوند و ترویج بیحجابی کنند.پلیس موظف است این پنج گروه را بازداشت کند. غیرازاین پنج گروه عابر عادی را صرف اینکه کشف حجاب کرده باشد بازداشت نمیکند.پلیس از طریق دوربین یا مستقیماً فرد را شناسایی میکند. امکان تصویربرداری دوربینی در لایحه حجاب و عفاف نیز آوردهایم. اگر سامانه پلیس کار نکرد پلیس باید آن شخص را شناسایی کرده که مراحل شناسایی هم در لایحه ذکرشده است.ممکن است برخی انتقاد کنند که اگر فرد حاضر نباشد که پلیس آن را شناسایی کند و نگذارد عکسش گرفته شود در این مرحله پلیس باید فرد بیحجاب را به اولین مقر پلیس تحویل دهد تا در آنجا هویت آن شناسایی شود و بعد آزاد شود.
قانون جوانی جمعیت چقدر اجرایی شده است؟
بانکیپور: مجلس شورای اسلامی قوانین خوبی را تصویب کرده است. بخش زیادی از قوانین هنوز اجرایی نشده است. خوشبختانه قانون جوانی جمعیت با پیگیریهایی که انجامشده است تمام آییننامههای آن ابلاغ شده است. ۵۰ درصد از قانون جوانی جمعیت اجرایی شده است و در جامعه به ثمر نشسته است. انتظار نداشتیم که به این زودی ثمراتی داشته باشد. چرا ما این انتظار را نداشتیم. چون اولاً ۳۰ سال بود تنظیم خانواده ریشه دوانده بود در فکر مردم در تمام ساختارهایمان از طرفی آن کارهایی که برای تنظیم خانواده در ۳۰ سال پیش انجامشده بود الان آن گروه سنی دوران مادریشان است که بهشدت دارد کاهش پیدا میکند.در این ۱۰ سال دو و نیم میلیون مادران بین ۲۵ تا ۴۰ سال مان کاهشیافته است . اصل مادری بین ۲۵ تا ۴۰ سال است. پس ما ازیکطرف ۳۰ سال تمام ساختارها به یک سمت دیگری بوده است و از طرفی مادران آلان دارند کاهش پیدا میکنند. واقعاً باید ظرف دو سال جلوی این سقوط را بگیریم. به حمدالله آماری که ثبتاحوال در ابتدای سال منتشر کرد معلوم شد که در همین سال سوم خود را نشان داده است.
مجلس دوازدهم برای تقویت تسهیل ازدواج چه برنامهای دارد؟
بانکیپور: در مجلس دوازدهم بر تسهیل ازدواج متمرکز خواهیم بود بهخصوص مسکن زوجهای جوان، اصلیترین مشکل جوانان مشکل مسکن است. روی الگوی مسکن موقت و مسکن دائم کار میکنیم مسکن دائم هدف اصلیمان است. در آن مدتی که میخواهد آن مسکن دائم آماده بشود یک مسکن موقتی هم باید بر آن در نظر بگیریم ان شاا لله در مجلس دوازدهمین را جلو خواهیم برد.از این اشتباهات در بانکها میشود مثلاً باید ۶ ماه اول تنفس داده شود اما بعضی از بانکها رعایت نمیکنند از همان اول قسط را دریافت میکنند با این موارد برخورد میشود. در مجلس دوازدهم نوع مطالبهمان برای اجرای قانون جوانی جمعیت سختتر میشود. قبلاً رفتارمان بیشتر بر تعامل گذاشت. بهشدت آماده هستیم وزارتخانههایی که به وظایفشان درست عمل نکنند با سؤال از وزیر نه صرف تذکر آنها را به مجلس بکشانیم تا پاسخگوی عملکرد وزارتخانهشان باشند. اولین چیزی که در دستور کارمان است خودرو مادران است اختلال در آن وجود دارد ما قطعاً سؤال از وزیر صمت را در دستور کار قرار می دهیم که تکلیف ما را با خودروی مادران روشن کنند.
نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم را بیان کنید؟
بانکیپور: مجلس یازدهم بسیار پرکار بود. وقتی ما مجلس را تحویل گرفتیم دو ماه به خاطر کرونا تعطیلشده بود. همین روزهای آخر مجلس را نگاه کنید. روزی که ما وارد مجلس شدیم آنهایی که سابقهدار بودند گفتند مجلسهای گذشته سال دوم و سومشان سال پرکاری است. سال اول میآییند ببینند میتوانند چهکار کنند و سال آخر هم همه حواسشان به انتخابات است. اصل کار مجلس سال دوم و سوم است؛ اما جالب است مجلس یازدهم نهتنها سال اول و چهارممان کمتر از سال دوم و سوممان نبود؛ اما به نظر من حتی بیشتر هم کار انجام شد. لذا شاید بگوییم پرکارترین مجلس انقلاب مجلس یازدهم بود. از اعضای شورای نگهبان تشکر میکنم که پا بهپای مجلس دویدند.
منبع: فارس
نظر شما