شناسهٔ خبر: 66875854 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کشت مستقیم راهکاری برای مقابله با تنش‌های محیطی

فاطمه آزادی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی زنجان گفت: باتوجه به تغییرات اقلیمی که طی چندین سال اخیر شاهد هستیم نیاز است کشاورزان و فعالان و برنامه‌ریزان این حوزه خود را با این تغییرات هماهنگ کنند.

صاحب‌خبر -

اکبر طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه نیاز است کشاورزان کشت محصولات مقاوم به تغییرات اقلیمی یعنی منابع آبی و خشک سالی را در اولویت کاری خود قرار دهند، اظهار کرد: در وهله بعدی بایستی کشاورزان به اقدامات زراعی اعم خاک‌ورزی حفاظتی و استفاده از پوشش‌های طبیعی محصولات زراعی در مزارع روی آوردند.  

وی افزود: به توصیه اساتید مراکز تحقیقات کشاورزی باید حداقل تغییر در خاک را انجام دهیم یعنی خاک ورزی حفاظتی و کشت (کشاورزی) مستقیم مدنظر باشد.

 طیبی تشریح کرد: با رعایت این موارد، با تنش‌های محیطی مقابله و یا کاهش اثرات خواهیم داشت، بعد از کشت مستقیم و خاک ورزی حفاظتی، کشاورزان در مرحله داشت به‌خصوص مرحله دانه پرکنی (محصولات زراعی) برای کاهش تنش و خسارت از مواردی همچون مه‌پاشی می‌توانند استفاده کنند.  ‌

وی تاکید کرد: در محصول گندم آبی بحث تغذیه مناسب مدنظر کشاورزان باشد؛ چرا که باعث افزایش محصول می‌شود؛ بارندگی مناسب برای گندم دیم حائز اهمیت است و استفاده از کودهای ریزمغذی،npk و اسید آمینه با مشورت از همکاران و کارشناسان کشاورزی که در قالب طرح جهش در دیمزارها و شبکه مراقب هستند مصرف شود.
 
او با اشاره به حساسیت این مقطع زمانی و افزایش دما، ادامه داد: در راستای صیانت از محصول، حتما مبارزه با آفات باید مدنظر باشد؛ چرا که افزایش دما خطر بروز سن گندم را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود کشاورزان نسبت به مبارزه به موقع با آفاتی مثل سن گندم و بیماری زنگ زرد اقدامات لازم داشته باشند.

انتهای پیام

نظر شما