شناسهٔ خبر: 66874621 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر در برابر تغییرات اقلیمی

برنامه انکشافی سازمان ملل اعلام کرد در ده سال گذشته،‌ حدود یک میلیون هکتار زمین در افغانستان مبدل به صحرا شده است و ششمین کشور آسیب‌پذیر در برابر تغییرات اقلیمی است.

صاحب‌خبر -

استفن رودریگز، نماینده برنامه انکشافی سازمان ملل در افغانستان، می‌گوید با آن‌که افغانستان در تغییرات اقلیمی سهم ندارد؛ اما ششمین کشور آسیب‌پذیر است.

رودریگز در یک گفت‌وگوی ویژه تأکید کرد که تغییرات اقلیمی و سرازیر شدن سیلاب‌ها، زیان‌هایی را برای باشندگان در چندین ولایت افغانستان به‌جا گذاشته است.

وی گفت: «در ده سال پسین،‌ حدود یک میلیون هکتار زمین در افغانستان مبدل به صحرا شده است و شاهد خشک‌سالی‌های زیاد و کاهش آب بودیم و میلیون‌ها نفر بیجا شده‌اند.»

رودریگز در بخشی از سخنانش گفت که در پی این سیلاب‌ها، بیش از ۲۰۰ نفر جان باختند و بیش از ۳۰۰ نفر دیگر زخم برداشتند و عملیات جست‌وجو و نجات هنوز هم ادامه دارد.

این مقام ملل متحد هم‌چنان تاکید می‌ورزد که نهادهای سازمان ملل متحد به کمک‌‌های شان در بخش‌های تهیه سرپناه، مواد خوراکی، آب و کمک‌های بهداشتی برای آسیب‌دیدگان سیلاب‌های پسین ادامه می‌دهند.

استیفن رودریگز گفت: «فراهم‌سازی خیمه‌ها هم‌چون سرپناه موقتی یکی از اولویت‌ها بود. پس از آن، فراهم‌سازی مراقبت‌های بهداشتی، به آنانی‌که به گونه جدی زخمی شده‌اند و برای جلوگیری از برخوردن با بدترین مشکل و فراهم‌ساختن غذا، باید آوار را پاک‌سازی و حیوانات تلف شده را بخاطر دسترسی به یک شماری از مناطق برطرف می‌کردیم. می‌دانید مردمانی هستند که شغلی ندارند و به غذا، پول نقد و آب نیاز دارند.»

رودریگز در بخشی از سخنانش افزود که از زنان متشبث در افغانستان پشتیبانی می‌کنند و تنها در دوسال پسین، ۷۵ هزار تشبث زنان را حمایت کرده‌اند.

نماینده برنامه انکشافی سازمان ملل متحد در افغانستان در این باره گفت: «در دو سال گذشته ۷۵ هزار تشبث زنان را که یک شمار کوچک و یک شمار میانه‌اند، در سراسر افغانستان پشتیبانی کرده‌ایم. برای آنان پول، اعتبار بانکی، اعطای قرضه، آموزش از بهر ارتقای ظرفیت، پشتیابی برای حضور در امور تجارتی، ایجاد انجمن‌های تجارتی برای زنان و پشتیبانی زیادی بوده که برای زنان فراهم می‌کنیم.»

رودریگز هم‌چنان گفت که محدودیت به زنان در افغانستان سالانه حدود ۶۰۰ تا یک میلیارد دلار به اقتصاد این کشور زیان می‌رساند.

نظر شما