شناسهٔ خبر: 66871891 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

گفت‌وگو با استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا/ دیوان لاهه صلاحیت رسیدگی به مسائلی را دارد که تابع منافع امریکا باشد/ حمایت از اسرائیل پایگاه رأی بایدن را به خطر انداخته است

«رابرت شاپیرو» معتقد است، در مسائلی که احکام دیوان بین المللی دادگستری مخالف منافع امریکا و متحدان مهمی چون اسرائیل باشد، این دادگاه صلاحیت رسیدگی به مسائل را ندارد.

صاحب‌خبر -

تابناک جهان؛ دیوان بین المللی دادگستری در شهر لاهه هلند با ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی مخالف، حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را صادر کرد و خواستار بازگشایی گذرگاه رفح برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شد.

قاضی «نواف سلام» رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری در این ارتباط گفت: دادگاه خواستار آزادی سریع و بدون شرط اسراست و اسرائیل باید عملیات‌ نظامی یا هر گونه عملیات دیگر در رفح را متوقف کرده و گذرگاه رفح را بازگشایی کند. اسرائیل همچنین باید ورود هر گونه کمیته حقیقت‌یاب به نوار غزه برای تحقیق درباره اتهام نسل‌کُشی را تضمین کند.

وی افزود: اوضاع در رفح پس از چند هفته بمباران، فاجعه‌بار است و از زمان آغاز حمله زمینی حدود ۸۰۰ هزار تن آواره شده‌اند. دادگاه در خصوص تدابیری که اسرائیل در رفح در پیش گرفته، قانع نشده و مسئولان بین‌المللی درباره خطرات علیه غیرنظامیان در رفح هشدار داده‌اند. وضعیت کنونی نیز خطراتی دارد و خسارات‌ جبران‌ناپذیر در حقوق مردم در غزه خواهد داشت.

بنا بر معاهده منع نسل‌کُشی، هر گونه عملیات در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی در این شهر منجر شود و اسرائیل باید فورا حملات نظامی به رفح را متوقف کند. از دیدگاه ما هر گونه عملیات نظامی در رفح، موجب ویرانی کلی در منطقه خواهد شد.

به رغم استقبال کشورها و سازمان های بین المللی از رای دیوان بین المللی دادگستری ایالات متحده آمریکا صلاحیت دیوان را برای چنین درخواستی رد کرده است.

«لیندسی گراهام»، سناتور جنگ‌طلب آمریکایی با اشاره به این حکم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دیوان بین‌المللی دادگستری برود به جهنم! مدت هاست که مجبور به تحمل در برابر سازمان‌های دادگستری بین‌المللی هستیم که به سازمان ملل مربوط هستند. حکم دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر اینکه اسرائیل باید حملات را متوقف کند، نیازمند نابودی چهار گردان حماس است که از فلسطینیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. این خنده دار است! این حکم باید توسط اسرائیل نادیده گرفته شود و همینطور خواهد شد.

خبرنگار تابناک در گفت‌وگو با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا به این موضوع پرداخته که در ادامه می آید. وی نویسنده کتاب‌های «پنجاه سال روند در اولویت‌های سیاست آمریکایی‌ها»، «سیاستمدارها نگران نیستند: دستکاری سیاسی و از دست دادن پاسخ‌دهی دموکراتیک»، «راهنمای افکار عمومی آمریکا و رسانه‌های آکسفورد» و «فروش ترس: ضد تروریسم، رسانه‌ها و افکار عمومی» است.

*به رغم مخالفت های گسترده، اسرائیل به رفح حمله کرد. به نظر شما، چرا نتانیاهو اصرار به این عملیات داشت؟

«بنیامین نتانیاهو» در حال جنگ است و به گفته وی و حامیانش باید حماس را کاملاً شکست دهد. نخست وزیر اسرائیل از زمان شروع جنگ بر این موضوع پافشاری نموده و به همین علت، اصرار به حمله به رفح داشت.

*به نظر می رسد حمایت های گسترده آمریکا از اسرائیل دارای نتایج منفی بر پایگاه رای اوست. اعتراضات در دانشگاه های آمریکا و میان اقلیت ها ـ که پایگاه رای بایدن هستند ـ ادامه دارد. آیا ممکن است آمریکا برای جلوگیری از این روند، دولت نتانیاهو را برای توقف جنگ تحت فشار بگدارد؟

تنها راه جلوگیری از روند اعتراضات و کاهش نتایج منفی برای پایگاه آرای بایدن این است که آمریکا تمام کمک های نظامی به اسرائیل را قطع کند که این امر نیز در حال حاضر و با توجه به توافق نامه های میان اسرائیل و امریکا امکان پذیر نیست.

*دیوان کیفری بین المللی برای دستگیری و بازداشت نتانیاهو درخواست داده است. آیا این درخواست به حکم قطعی تبدیل خواهد شد؟ این درخواست چه تاثیری بر آینده سیاسی نتانیاهو خواهد داشت؟

این درخواست می تواند به یک حکم نهایی منجر شود؛ اما آینده سیاسی نتانیاهو بیشتر به شکست حماس و بازگرداندن گروگان ها بستگی دارد.

*آمریکا صلاحیت دیوان را برای چنین درخواستی رد کرده است. ارزیابی شما چیست؛ در حالی  که حکم مشابهی برای پوتین از سوی این دیوان مطرح شد و مورد استقبال آمریکا نیز قرار گرفت؟

ایالات متحده آمریکا از حکم دادگاه بین المللی کیفری در مورد حمله نتانیاهو به رفح حمایت نکرده و زمانی از احکام این دادگاه پیروی می کند که آن احکام در راستای تامین منافع این کشور باشد و مقامات در واشنگتن را خوشحال کند. در مسائلی که احکام مخالف منافع امریکا و متحدان مهمی چون اسرائیل باشد، دادگاه بین المللی دادگستری، صلاحیت رسیدگی به این مسائل را ندارد.

*همزمان با دیوان کیفری، دیوان بین المللی دادگستری نیز حکم به توقف جنگ در رفح داده است. آیا این احکام می تواند اسرائیل را برای توقف جنگ تحت فشار بگذارد؟

احکام دیوان کیفری و دیوان بین المللی دادگستری می تواند فشار جهانی بیشتری بر اسرائیل برای توقف جنگ و همچنین بر ایالات متحده آمریکا برای قطع کمک های نظامی به اسرائیل وارد کنند.

نظر شما