شناسهٔ خبر: 66888972 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

بورل: حمله اخیر اسرائیل به رفح را به شدیدترین وجه محکوم می‌کنم

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح شد و تاکید کرد: حمله اخیر (رژیم) اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در رفح را به شدیدترین وجه محکوم می‌کنم.

صاحب‌خبر -

 

 به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: من از خبر حملات اخیر (رژیم) اسرائیل که منجر به کشته شدن ده‌ها آواره از جمله کودکان در رفح شده است، وحشت‌زده شده‌ام.

بورل در ادامه با بیان اینکه حملات رژیم صهیونیستی به رفح باید فوراً متوقف شود، خاطرنشان کرد: حملات اخیر (رژیم) اسرائیل به رفح ثابت کرد که هیچ مکانی در غزه امن نیست.

وی در ادامه این پیام خود، یادآور شد: دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) برای توقف تهاجم (رژیم) اسرائیل به رفح باید اجرا و قوانین بین‌المللی حقوق بشر باید رعایت شود.

به گزارش ایرنا، بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه پیش از آغاز نشست وزرای خارجه این اتحادیه به خبرنگاران، گفت: طی روزهای اخیر تحولات زیادی رخ داده است. دادستان دیوان بین‌المللی کیفری برای بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی)، یوآو گالانت (وزیر جنگ این رژیم) و سه مسئول حماس درخواست حکم بازداشت کرده است. این تصمیم مهمی از سوی دادستان است؛ ما باید به کار دادگاه احترام بگذاریم و اجازه دهیم که بدون تهدید فعالیت خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: اما متاسفانه اینطور نیست، دادستان و دادگاه مانند همیشه که نتانیاهو با مساله‌ای موافق نیست، به یهودستیزی متهم شده‌اند. به نظر من این اتهام علیه دادستان کاملا غیرقابل قبول است؛ اتهام یهودستیزی در چنین شرایطی خیلی سنگین است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، افزود: اما مهم‌تر از آن حکم دیوان بین‌المللی دادگستری (درباره توقف عملیات نظامی در رفح) است که باید اجرا شود. متاسفانه در پی صدور این حکم شاهد بودیم که (رژیم) اسرائیل به اقدامات نظامی خود ادامه می‌دهد. صبح یکشنبه نیز بیش از ۳۰ نفر در یک اردوگاه کشته شدند و اکنون مهم است که حکم دیوان اجرا شود.

بورل گفت که امروز در نشست با حضور وزرای خارجه پنج کشور عربی، درباره آینده جنگ در غزه و نحوه اجرای راه حل موسوم به دو دولتی بحث و تبادل نظر خواهد شد.

وی با اشاره به تداوم تجاوز رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و گسترش شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در کرانه باختری، عنوان کرد که دورنمای راه‌حل دو دولتی تضعیف شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه با بیان اینکه اعضای اتحادیه، اجرای احکام دادگاه را لازم‌ می‌دانند، افزود: اما ما قدرت جادویی برای اجرای آن نداریم و به همین خاطر برای تحقق راه حل سیاسی باید تعاملات بیشتری صورت گیرد.

ارتش رژیم صهیونیستی نیمه شب گذشته (یکشنبه) با حمله به اردوگاه آوارگان در شهر رفح در جنوب نوار غزه دست کم ۴۱ فلسطینی از جمله زنان و کودکان را شهید و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرد.

جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی یکشنبه شب در بیانیه‌هایی جداگانه به کشتار ارتش رژیم صهیونیستی در شمال غرب شهر رفح واکنش نشان دادند و این جنایت را بی‌اعتنایی و اهانت آشکار به حکم اخیر دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر لزوم توقف حملات به این شهر دانستند و دولت آمریکا و جو بایدن رئیس جمهور این کشور را به طور ویژه مسئول این جنایت اعلام کردند.

دیوان بین المللی دادگستری روز جمعه با ۱۳ رای موافق و ۲ رای مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شد.

این حکم دیوان بین المللی دادگستری با استقبال گسترده‌ای در سطح بین المللی همراه شد.

نظر شما