شناسهٔ خبر: 66863176 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مقایسه انواع زعفران و راه های تشخیص آن‌ها

زعفران از جمله گران‌ترین و پرخاصیت‌ترین ادویه‌هایی بوده که این روزها به عنوان چاشنی و طعم‌دهنده برای غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

امروزه روش‌های کشت و برداشت مختلفی برای زعفران مورد استفاده قرار گرفته که به طور مستقیم بر روی کیفیت زعفران‌ها اثرگذار هستند. این موضوع می‌تواند بر روی قیمت زعفران امروز هم اثر گذاشته و بازار را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل در این مقاله می‌خواهیم انواع زعفران را به شما معرفی کرده و راه‌های تشخیص آنها را به شما آموزش دهیم.

زعفران نگین، باکیفیت ترین زعفران در بازار ایران

زعفران نگین را باید به عنوان اولین و باکیفیت‌ترین نوع زعفران معرفی کنیم. این مدل از زعفران، تماما از بخش‌های کلاله و قرمز رنگ تشکیل شده و هیچ بخش زرد رنگ یا ریشه در آن مشاهده نمی‌شود؛ همین موضوع باعث شده امکان تقلب در فروش زعفران نگین بیشتر از دیگر انواع زعفران باشد. برای تشخیص زعفران نگین اصل باید به کلاله توجه کنید؛ هر اندازه کلاله و سر قلم، درشت‌تر بوده و شکستگی کمتری هم در آن وجود داشته باشد، ارزش محصول بالاتر خواهد رفت. معمولا خرید عمده زعفران از این نوع، با اهداف صادراتی انجام می‌شود؛ زیرا میزان رنگ دهی این زعفران بسیار بالا بوده و می‌تواند عطر فوق‌العاده‌ای هم در غذاهای شما به وجود آورد.

در زمان تشخیص زعفران نگین باید دقت کنید که هیچگونه فر خوردگی و یا اتصال در میان کلاله‌های زعفران وجود نداشته و همه رشته‌ها به طور منظم در بسته بندی قرار بگیرند. بسته به سطح کیفیت، زعفران نگین در چند مدل سوپر نگین، شبه نگین، نگین درجه دو و نگین پرسی به فروش می‌رسد که از این میان زعفران سوپرنگین بالاترین کیفیت و قیمت را دارد و برای صادرات یا هدایای ارزشمند استفاده می‌شود.

زعفران پوشال، زعفرانی ارزان قیمت اما باکیفیت

زعفران پوشال بخش‌هایی از کلاله قرمز رنگ و همراه با خامه را در بر می‌گیرد. در این محصول بین سه تا پنج میلی‌متر خامه وجود دارد. زعفران پوشال را معمولا در ابتدای فصل برداشت می‌کنند. به دلیل وجود کلاله در این محصول، احتمال تقلب در آن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

از این رو برای تشخیص زعفران پوشال، شما می‌توانید به قسمت کلاله توجه داشته باشید. قیمت زعفران پوشالی معمولی امروز معمولا بر اساس مقدار خرید و درجه کیفی زعفران مشخص می‌شود؛ اما به دلیل قیمت مناسبی که این محصول دارد، می‌توان از آن برای استفاده‌های روزمره یا خانگی کمک گرفت. از جمله ویژگی‌های این محصول می‌توانیم به در هم تنیدگی، فر خوردگی و شکل کوتاه کلاف آن‌ها اشاره کنیم.

زعفران سرگل، زعفران باکیفیت و قیمت مناسب

زعفران سرگل هم قدرت رنگ دهی و عطر فوق‌العاده‌ای داشته و معمولا برای مصارف روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما به دلیل کیفیت بالا، برای هدیه دادن یا صادرات هم می‌تواند مناسب باشد. این محصول در بسته‌بندی‌های مختلفی از یک گرم به بالا در بازار وجود داشته و امکان خرید عمده آن هم توسط برخی فروشندگان فراهم شده است. در زعفران سرگل هیچ خبری از بخش خامه و سفید رنگ وجود نداشته و فقط از بخش کلاله قرمز تشکیل شده است. رشته های این مدل زعفران به صورت منفصل و جدا از یکدیگر هستند؛ همین موضوع تشخیص آن را از زعفران نگین و سوپر نگین دشوار می‌کند.

توجه داشته باشید که در این محصول شکستگی‌ها و خردگی‌های بیشتری نسبت به مدل نگین وجود دارد. زعفران سرگل با عناوین دیگری مانند سر ریشه، سر قلم و ممتاز هم شناخته می‌شود. از جمله ویژگی‌های اصلی این محصول باید به کلاله‌های منفصل، رنگ زیبا و رشته‌های ضخیم اشاره کنیم که در تشخیص زعفران اصلی تا حد زیادی کمک‌کننده هستند.

زعفران دسته یا دخترپیچ، زعفرانی زیبا و قیمت مناسب

یکی دیگر از انواع زعفران که این روزها کاربرد بسیار زیادی داشته و به نوع یکی از اصلی‌ترین پایه های زعفران مورد استفاده قرار می‌گیرد، زعفران دسته یا دخترپیچ است. در سال‌های گذشته برداشت و دسته‌بندی این محصول، فقط به عهده زنان و دختران بوده و به همین دلیل به این عنوان شناخته می‌شود. در این مدل زعفران ما شاهد ترکیبی از کلاله و زعفران هستیم که هارمونی فوق‌العاده جذابی را ایجاد کرده‌اند. معمولا خامه این محصول بین 3 تا 5 میلی‌متر است. قسمت کلاله هم بسته به کیفیت و سطح قیمتی محصول، می‌تواند کوتاه‌تر یا بلندتر باشد. زعفران دسته یا دخترپیچ از نظر قیمتی، تا حدی به صرفه‌تر از سایر محصولات معرفی شده بوده و از این رو می‌تواند انتخاب خوبی برای استفاده خانگی باشد.

زعفران دخترپیچ در بین افراد عادی طرفداران بسیار زیادی داشته که علت این موضوع ظاهر متفاوت و بسته‌بندی جذاب آن است. به دلیل وجود خامه در این زعفران، احتمال تقلب در تهیه زعفران دخترپیچ به حداقل رسیده و شما می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری، اقدام به خرید بکنید.

ریشه زعفران

ریشه زعفران تا حد زیادی با ریشه سایر گیاهان متفاوت است. وقتی صحبت از زعفران ریشه باشد، منظور ما ریشه موجود در خاک نیست؛ بلکه هدف قسمت سفید رنگ موجود در زعفران است که به عنوان ریشه شناخته می‌شود. ریشه زعفران هم تمام خواص و ویژگی‌های قسمت کلاله را در خود جا داده و تنها تفاوت موجود در میان آن‌ها، در قدرت رنگ دهی است. در مواردی که هدف از خرید زعفران، تنها کاربردهای درمان و خواص پزشکی باشد، توصیه می‌کنیم به سراغ زعفران ریشه بروید. در این حالت قیمت محصول به میزان قابل توجهی به صرفه‌تر بوده و احتمال تقلب هم به مراتب کمتر از سایر مدل‌ها خواهد بود.

زعفران نرمه

زعفران شکسته و پودر شده که شکل و حالت اصلی رشته‌های خود را از دست داده، به عنوان زعفران نرمه شناخته می‌شود. این محصول با عنوان پودر زعفران هم شناخته می‌شود. معمولا در روند جابجایی زعفران، بسته‌بندی سایر محصول‌ها و سایر اقدامات انجام شده بر روی کلاله‌های زعفران، این محصول به وجود می آید. این مدل از زعفران قیمت بسیار ارزانی نسبت به سایر مدل‌ها داشته و بیشتر توسط کارخانه‌ها و برای استفاده در محصولات مختلف خوراکی، آرایشی، بهداشتی و همچنین داروهای گوناگون، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

امروزه به دلیل رونق بسیار زیاد بازار زعفران، تنوع بسیار گسترده‌ای در میان این محصولات به وجود آمده است. از این رو شاهد مدل‌های مختلفی از زعفران در بازار فروش هستیم که تفاوت‌های زیادی با یکدیگر داشته و هر کدام از آن‌ها در موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بخش‌های قبلی به صورت کلی با انواع زعفران و همچنین اصلی‌ترین ویژگی‌های آن‌ها آشنا شدیم. بر این اساس با در اختیار داشتن این اطلاعات، شما می‌توانید این محصولات را از یکدیگر تشخیص داده و انتخاب درستی از بین آن‌ها داشته باشید. ارزش بالای زعفران باعث شده تا برخی از سودجویان در روند تولید و فروش این محصولات، اقدام به تقلب بکنند؛ بنابراین حتما زعفران را از یک فروشگاه معتبر یا تولیدکننده خریداری کنید.

نظر شما