شناسهٔ خبر: 66860586 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حوزه سلامت تربت‌حیدریه به دستگاه سنگ‌شکن نیاز دارد

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه با بیان این که این مجموعه بزرگ درمانی-آموزشی به دستگاه سنگ‌شکن برون اندامی برای درمان سنگ های کلیه و حالب نیاز دارد گفت: نامه‌نگاری لازم با وزارت بهداشت انجام و حتی به صورت دوره‌ای کمبودها به مجمع خیران سلامت تربت‌حیدریه و کشور اعلام شده‌ است.

صاحب‌خبر -

حسین ابراهیمی‌پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیشتر یک دستگاه سنگ‌شکن متعلق به یک اورولوژیست در این شهر وجود داشت که در محیط دانشگاه خدمات شبانه‌روزی خوبی ارایه می‌کرد و بیماران بسیاری از بیرجند و زابل هم به این مرکز مراجعه می‌کردند.

وی اشاره کرد: اولویت بخش خصوصی، منافع مالی است و قیمت لوازم مصرفی دستگاه سنگ‌شکن هم بسیار گران است به گونه ای که تا پارسال هر قطعه آن بین سه تا هشت میلیارد ریال قیمت داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: همچنین مالک این دستگاه خودش در تربت‌حیدریه مستقر نبود و با توجه به هزینه‌های دستگاه، ماندنش در تربت حیدریه توجیه اقتصادی نداشت.

ابراهیمی‌پور افزود: دانشگاه حتی راضی شد فضای رایگان در اختیار مالک دستگاه قرار دهد که زمینه کاهش برخی هزینه‌هایش فراهم آید اما وی قبول نکرد و بر اساس نرخ پارسال، برای تهیه یک دستگاه سنگ‌شکن بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی ترجیح دانشگاه را ورود بخش خصوصی با حمایت دانشگاه دانست و ادامه داد: معمولا بخش خصوصی خدمات خود را بهتر از بخش دولتی ارایه می‌کند منتهی چون هنوز این اتفاق رخ نداده است منتظر تخصیص اعتبارات هستیم و البته بیمارستان ارتش نیز چنین درخواستی را مطرح کرده‌ است.

به گزارش ایرنا، تاکنون چند بیمار نیازمند به سنگ‌شکنی ضمن تماس با این خبرگزاری، نسبت به دوری راه (رفتن به مشهد) و هزینه‌های جانبی از قبیل سفر و اقامت، انتقاد داشته و استقرار یک دستگاه سنگ‌شکن در تربت‌حیدریه را خواستار شده‌اند.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه به ۳۷۵ هزار نفر جمعیت سه شهرستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد که از این تعداد ۱۸۷ هزار و ۱۷ نفر در نواحی روستایی سکونت دارند.

این دانشگاه ۲۷۲ تخت در بیمارستان امام حسین (ع)، ۱۹۰ تخت در بیمارستان نهم دی تربت‌حیدریه و ۲۰ تخت در مه‌ولات دارد.

هم اکنون در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، ۱۹ پایگاه اورژانس ۱۱۵ شهری و جاده‌ای با کمک یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۱۹ دستگاه آمبولانس خدمات ارایه می‌کنند.

نظر شما