شناسهٔ خبر: 66860347 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تولد اولین گوزن قرمز ‌در پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری

نخستین گوساله مرال (گوزن قرمز) در سال جاری در پناهگاه حیات وحش سمسکنده شهرستان ساری متولد شد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد: نخستین گوساله مرال (گوزن قرمز)، شنبه ۵ خردادماه امسال در مرکز تکثیر و پرورش مرال در پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری متولد شد. فصل زایش مرال (گوزن قرمز) در مرکز تکثیر و اسارت پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری آغاز شد.

۲۱ راس مرال در پناهگاه حیات وحش سمسکنده زیست می‌نمانید، که باتولد یک راس گوساله مرال، تعداد مرال‌ها به ۲۲ راس رسیده است.

در پناهگاه حیات وحش سمسکنده به طور میانگین چهار تا پنج مرال متولد می‌شوند. سال گذشته نخستین گوساله مرال در ۲۷ اردیبهشت ماه متولدشده، پیش بینی می‌شود امسال نیز تعداد چهار تا پنج راس مرال به جمعیت موجود اضافه شود.

معمولا از اواخر اردیبهشت و اوج دوره زایش در هفته اول خردادماه می‌باشد و گوزن‌های قرمز گوساله‌های تازه متولد شده راچند روزی تا کسب توانایی برای همراهی با مادر درمیان علوفه‌های بهاری مخفی می‌نمایند تاهمه از دست دشمنان طبیعی در امان باشند و هم اینکه مرال مادر راحت‌تر بدنبال تغذیه باشد. اما هر ازچند ساعتی به سراغ گوساله‌ها می‌رود و شیردهی می‌کند.

زایمان مرال‌ها در طبیعت در همین ایام آغاز شده و از تمامی افرادی که به نحوی با طبیعت سروکار دارند اعم از دامداران و طبیعت گردان درخواست می‌شود، به نوزادان مخفی نگهداشته شده در طبیعت درصورت مشاهده کاری نداشته باشند و از دست زدن و جابجایی آنها خود داری نمایند.

نظر شما