شناسهٔ خبر: 66858020 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولد نخستین گوساله مرال در سمسکنده ساری

ساری-ایرنا- روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران روز یکشنبه از تولد نخستین گوساله مرال (گوزن قرمز) ‌در سالجاری در مرکز تکثیر و پرورش مرال پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، این گوساله مرال شامگاه روز گذشته پنجم خرداد ماه در این مرکز به دنیا آمد.

۲۱ راس مرال در پناهگاه حیات وحش سمسکنده زیست می کنند، که باتولد یک راس گوساله مرال، تعداد مرال ها به ۲۲ راس رسیده است.

سالانه در پناهگاه حیات وحش سمسکنده به طور میانگین چهار تا پنج مرال متولد می‌شوند که پارسال نخستین گوساله مرال در ۲۷ اردیبهشت ماه متولدشد، پیش بینی می شود امسال نیز تعداد چهار تا پنج راس مرال به جمعیت موجود اضافه شود.

به طور معمول از اواخر اردیبهشت و اوج دوره زایش در هفته اول خردادماه است و گوزن های قرمز گوساله های تازه متولد شده راچند روزی تا کسب توانایی برای همراهی با مادر درمیان علوفه های بهاری مخفی می کنند تاهمه از دست دشمنان طبیعی در امان باشند و هم اینکه مرال مادر راحت تر به دنبال تغذیه باشد. اما هر ازچند ساعتی به سراغ گوساله ها می رود و شیردهی می کند.

تولد نخستین گوساله مرال در سمسکنده ساری

زایمان مرال ها در طبیعت در همین ایام آغاز شده و از تمامی افرادی که به نحوی با طبیعت سروکار دارند اعم از دامداران و طبیعت گردان درخواست می شود، به نوزادان مخفی نگهداشته شده در طبیعت درصورت مشاهده کاری نداشته باشند و از دست زدن و جابجایی آن ها خودداری کنند.

سایت تکثیر در اسارت گوزن قرمز (مرال) در پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده ساری در آذر ماه ۱۳۸۶ به منظور افزایش جمعیت گله‌های وحشی این گونه جانوری ارزشمند برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شد و با انتقال پنج رأس مرال (۲ نر و سه ماده) از قرق گلستان آغاز به کار کرد.

مرال یا گوزن قرمز یکی از بزرگترین انواع گوزن و بومی ایران است و با اینکه در گذشته جمعیت بسیار زیادی در اغلب نواحی جنگلی سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز و دامنه‌های زاگرس داشت، امروزه تنها در برخی از ارتفاعات دور از دسترس البرز مرکزی و شرقی پیدا می‌شود.

مرال به طور کلی با توجه به جمعیت مناسب و زیستگاه وسیع در خطر انقراض قرار ندارد اما برخی از انواع آن در برخی مناطق با خطر انقراض روبرو بوده و یا هستند.

مرال در ایران در گذشته در جنگل‌های شمال کشور از ساحل دریای خزر تا ارتفاعات البرز و جنگل‌های بلوط حاشیه زاگرس از آذربایجان تا استان فارس زندگی می‌کرد اما امروزه نسل آن در شمال غرب و غرب کشور به‌کلی نابود شده و آخرین بار ۵۰ سال پیش در جنگل‌های ارسباران مشاهده شد. در جنگل‌های ساحلی دریای خزر نیز به جز در یک یا دو منطقهٔ حفاظت شده نسل آن منقرض شده‌است.

این گونهٔ جانوری در کرانه‌های غربی دریای خزر در شهرستان ماسال موجود است و سایت حفاظتی و گردشگری زیستگاه مرال در این منطقه در حال راه اندازی است، همچنین مرال در جنگل‌های کوهستانی دور از دسترس البرز مرکزی و شرقی جمعیت مناسبی دارد.

نظر شما