شناسهٔ خبر: 66856894 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شهرداری بجنورد به کمک نوغانداران آمد

بجنورد-ایرنا- رییس سازمان سیما، منظر وفضای سبز شهرداری بجنورد گفت: شهرداری مرکز خراسان شمالی امسال با هرس نکردن درخت های توت خیابان های شهر و کاشت ۳۰ هزار اصله نهال توت به کمک نوغانداران آمد.

صاحب‌خبر -

نادر نوروزی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: سازمان فضای سبز در حمایت از اقتصاد خرد و صنعت نوغانداری از هرس شدید درختان توت جلوگیری کرده و برگ این درخت را برای تغذیه و پرورش کرم ابریشم در اختیار افراد معرفی شده سازمان جهاد کشاورزی قرار می دهد.

وی افزود: زمستان سال گذشته ۳۰ هزار اصله نهال توت از سوی سازمان جهادکشاورزی در اختیار شهرداری قرار گرفت که جهت حمایت از صنعت نوغانداری در کمربندی، بلوارها، پارک ها، پارک تفریحی گردشی باباامان و بش قارداش کاشت شد.

رییس سازمان سیما، منظر وفضای سبز شهرداری بجنورد اضافه کرد: سال های گذشته بیش از ۵۰ درصد درختان توت هرس می شد که امسال به جهت اینکه درختان زودتر به بار بنشینند فقط ۲۰ درصد هرس و مابقی در اختیار نوغانداران قرار گرفت.

وی ادامه داد: این اقدام کاملا رایگان بوده و اگر چه برای سازمان فضای سبز بهره وری مالی ندارد اما در جهت حمایت از سرمایه گذاری خرد و کوچک نقش مهمی در شهر ایفا می کند.

نوروزی یادآور شد: نوغانداران باید معرفی نامه از جهاد کشاورزی را ارائه دهند و از مسیرهای تعیین شده اقدام به تامین تغذیه کرم ابریشم کنند.

وی افزود: شهر بجنورد و استان خراسان شمالی به لحاظ آب و هوا و وجود برگ درختان توت ظرفیت بالایی در پرورش کرم ابریشم و نوغانداری دارد که اقدام پسندیده این سازمان، بخش مهمی از دغدغه نوغانداران به تهیه خوراک کرم ابریشم را برطرف می کند.

خراسان شمالی در تولید پیله‌تر کرم ابریشم در کشور رتبه سوم و در بهره وری رتبه اول را دارد، میانگین تولید پیله‌تر ابریشم در خراسان شمالی ۴۲.۵ کیلوگرم و میانگین کشوری ۳۷.۵ است که استان در این زمینه پنج کیلوگرم از متوسط کشور بالاتر است.

سه هزار و ۸۱۲ نفر از اهالی خراسان شمالی در نوغان داری مشغول به فعالیت هستند.

شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی حدود یکهزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز دارد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.

نظر شما