شناسهٔ خبر: 66849534 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دانستنی های سلامت؛

علائم کرم روده چیست و چگونه درمان می‌شود؟

کرم روده از طریق خوردن غذا یا آب آلوده به بدن انتقال می‌یابد و با علائمی مانند درد شکمی و اسهال و خارش خود را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

علائم کرم روده چیست و چگونه درمان می‌شود؟به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ عفونت کرم نواری، ناشی از خوردن غذا یا آب آلوده به تخم یا لارو کرم نواری است. اگر شما تخم کرم نواری را بخورید، آن‌ها می‌توانند به بیرون روده‌ها انتقال یافته و یا کیست‌های لارو را در بافت‌های بدن و اندام‌ها (عفونت‌های تهاجمی) تشکیل دهند. اگر شما لارو کرم نواری را بخورید، آن‌ها به کرم‌های نواری در روده شما (عفونت روده ای) تبدیل می‌شوند.
یک کرم نواری بالغ شامل یک سر، گردن و زنجیره‌ای از بخش‌هایی به نام پروگلوتید است. هنگامی که مبتلا به عفونت کرم روده شوید، سر کرم به دیواره روده می‌چسبد و پروگلوتید‌ها رشد می‌کنند و تخم تولید می‌کنند. کرم‌های نواری بالغ می‌توانند تا ۳۰ سال در یک بدن میزبان زندگی کنند.
کرم نواری روده‌ای معمولاً ملایم هستند و تنها یک یا دو کرم بزرگ وجود دارند، اما آنطور که در بخش سلامت نمناک گفتیم عفونت‌های باکتریایی تهاجمی ممکن است که باعث مشکلات جدی شوند.

تانیاسیس یا کرم روده چیست؟
تانیاسیس، یک عفونت ناشی از کرم نواری نوعی انگل است. انگل‌ها موجودات کوچکی هستند که خود را به چیز‌های زنده دیگر پیوند می‌دهند، تا زنده بمانند. قسمت‌هایی که این انگل‌ها در آنها زندگی می‌کنند، میزبان نامیده می‌شوند. انگل‌ها را می‌توان در آب و غذای آلوده یافت.
اگر غذا و یا نوشیدنی آلوده را مصرف کنید، ممکن است یک انگل را وارد بدنتان کنید، که می‌تواند در بدن شما زندگی کند و گاهی رشد و تکثیر کند. تانیاسیس یک عفونت روده‌ای است که با خوردن گوشت گاو آلوده ایجاد می‌شود. این عفونت با نام تانیا ساگیناتا (گوشت گاو) نیز شناخته می‌شود.

علائم کرم روده:
بسیاری از افراد مبتلا به عفونت روده‌ای علائمی ندارند. اگر از این عفونت مشکلاتی دارید، علائم شما به نوع کرمی که دارید و موقعیت آن بستگی دارد. علائم عفونت کرم نواری و روده‌ای بسته به جایی که لارو‌ها مهاجرت کرده اند، متفاوت هستند.
حالت تهوع
ضعف
فقدان اشتها
درد شکمی
اسهال
سرگیجه
ولع نمک (مزه‌ای که اگر بیش از حد ولع آن را داشته باشید باید به وجود کرم روده در بدنتان شک کنید.)
کاهش وزن و جذب ناکافی مواد غذایی از غذا
عفونت تهاجمی
بثورات جلدی
خارش مقعد
سرفه‌های هنگام شب و در خواب
احساس خستگی
دارو‌های کرم روده
اگر لارو کرم از روده شما مهاجرت کرده و کیست را در بافت‌های دیگر ایجاد کرده باشند، سرانجام می‌توانند موجب آسیب اندام‌ها و بافت شوند، که منجر به موارد زیر می‌شود:
سردرد
توده‌های کیستیک یا برامدگی‌ها
واکنش آلرژیک به لارو
علایم و نشانه‌های عصبی، از جمله تشنج
کاهش وزن غیرقابل توضیح
انسداد روده
مشکلات هاضمه‌ای
تشنج به علت تشکیل کیست در مغز
هم چنین برخی افراد مبتلا به تانیاسیس ممکن است در ناحیه پریانیال، که اطراف مقعد است، ناراحتی‌هایی داشته باشند. قسمت‌هایی از کرم و یا تخم هایش که در مدفوع هستند، موجب این تحریک می‌شوند.
افراد اغلب متوجه می‌شوند زمانی که بخش‌های کرم یا تخم هایش را در مدفوع می‌بینند، دچار مشکل می‌شوند. عفونت بین ۸ تا ۱۴ هفته طول می‌کشد.

برای کرم روده چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر هر کدام از علائم و نشانه‌های عفونت کرم نواری را تجربه می‌کنید، به دنبال توجه پزشکی باشید.

علل کرم روده:
عفونت کرم نواری بعد از مصرف تخم یا لاروش شروع می‌شود.

هضم تخم‌ها
اگر شما غذا یا آب آلوده به مدفوع انسان یا حیوان آلوده را بخورید، تخم‌های کرم را هضم می‌کنید. برای مثال، یک گاو آلوده به کرم نواری تخم این کرم‌ها را در مدفوع خود منتقل خواهد کرد و به خاک می‌رسد. اگر این خاک با یک منبع آب و یا منبع غذایی در تماس باشد، آلوده می‌شود. سپس ممکن است که به هنگام خوردن یا نوشیدن چیزی از منبع آلوده، شما نیز آلوده شوید.

زمانی که درون روده هایتان هستند، تخم به لارو تبدیل می‌شود.
در این مرحله، لارو حرکت می‌کند و طبق انچه در سلامت نمناک گفته شده است اگر آن‌ها از روده هایتان بیرون بروند، کیست را در بافت‌های دیگر مانند ریه‌های شما، سیستم عصبی مرکزی و یا کبد شکل می‌دهند.

هضم کیست لارو‌ها در گوشت و یا بافت ماهیچه‌ها
وقتی یک حیوان عفونت به کرم نواری را دارد، لارو کرم را در بافت‌های ماهیچه‌ای خود نیز دارد. اگر شما گوشت خام و نپخته را از یک حیوان آلوده بخورید، لارو را هضم کرده و سپس آنها به کرم‌های نواری بزرگ در روده هایتان تبدیل می‌شوند.
کرم‌های نواری بالغ می‌توانند بیش از ۲۵ متر طول دارند و می‌توانند تا ۳۰ سال در یک میزبان دوام بیاورند. برخی کرم‌های نواری به دیوار‌های روده‌ها می‌چسبند، که باعث خارش یا التهاب خفیف می‌شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از مدفوع عبور کرده و از بدن شما دفع شوند.

عوامل خطر کرم روده:
عوامل خطری که ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت کرم نواری قرار دهند، عبارتند از:
بهداشت ضعیف
شستشو و استحمام کم
خطر انتقال اتفاقی مواد آلوده به دهان
قرار گرفتن در معرض حیوانات
خوردن گوشت خام و یا نپخته
پخت وپز نامناسب ممکن است در کشتن تخم‌ها و لارو موجود در گوشت گاو آلوده به شکست منجر شود.
تانیاسیس احتمالاً در افرادی ایجاد می‌شود که سیستم‌های ایمنی ضعیفی دارند و قادر به مبارزه با عفونت‌ها نیستند. سیستم ایمنی شما می‌تواند به خاطر موارد زیر تضعیف شود:
ایدز
پیوند اندام‌ها
دیابت
شیمی درمانی

مشکلات کرم روده:
عفونت‌های کرم روده‌ای معمولاً باعث بروز عوارضی می‌شوند. اگر مشکلی پیش بیاید، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

انسداد دستگاه گوارش
اگر کرم‌های نواری به اندازه کافی بزرگ شوند، می‌توانند آپاندیس شما را مسدود کنند و منجر به عفونت شوند (آپاندیسیت)؛ مجاری صفراوی شما که صفرا را از کبد و کیسه صفرا به روده شما حمل می‌کنند و یا مجاری تنفسی شما که مایعات هاضمه را از پانکراس خود به روده شما حمل می‌کند.

نقص مغز و اختلال سیستم عصبی مرکزی
این عوارض خطرناک عفونت کرم نواری می‌تواند منجر به سردرد و آسیب دیدگی و همچنین تشنج، مننژیت، هیدروسفالی یا زوال عقل شود. مرگ در موارد شدید عفونت نیز رخ می‌دهد.

اختلال عملکرد اندام‌های بدن
زمانی که لارو‌ها به کبد، ریه‌ها و یا دیگر ارگان‌ها مهاجرت می‌کنند، به کیست‌هایی تبدیل می‌شوند. در طول زمان، این کیست‌ها رشد می‌کنند، گاهی به اندازه‌ای بزرگ می‌شوند تا بخش‌های کارکرد را مختل کنند یا منبع خون آن را کاهش دهند. این کیست‌ها گاهی پاره می‌شوند و لارو بیشتری آزاد می‌شود که ممکن است به اندام‌های دیگر منتقل شود و کیست‌های بیشتری را شکل دهد.
پارگی و یا نشت یک کیست می‌تواند باعث یک واکنش شبیه آلرژی، با خارش، کهیر، تورم و دشواری در تنفس شود. جراحی یا پیوند اعضا ممکن است در موارد حاد مورد نیاز باشد.

پیشگیری از کرم روده:

برای جلوگیری از عفونت کرم نواری:
قبل از خوردن و یا دست گرفتن غذا و بعد از استفاده از دستشویی دستان خود را با آب و صابون بشویید.
هنگام مسافرت در مناطقی که کرم نواری رایج‌تر است، قبل از خوردن، دست‌ها و میوه‌ها و سبزیجات را با آب سالم بشویید.
اگر آب ایمن نیست، حداقل یک دقیقه آن را بجوشانید و اجازه دهید تا خنک شود.
قرار نگرفتن دام در معرض تخم‌هایی با مدفوع حیوان و انسان.
به طور کامل گوشت را در دما‌های حداقل ۱۴۵ فارنهایت (۶۳ درجه سانتی گراد) بپزید تا تخم‌ها و لار‌ها را از بین ببرید.
گوشت را به مدت هفت تا ۱۰ روز و ماهی را به مدت ۲۴ ساعت در فریزر با دمای حداقل -۳۱ درجهفارنهایت (- ۳۵ C) برای کشتن لارو‌ها و تخم‌های کرم‌ها قرار دهید.
از خوردن گوشت خام یا نپخته گوشت گاو و ماهی اجتناب کنید.

نظر شما