شناسهٔ خبر: 66845549 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

قانون عجیب بریتانیا کابوس شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری است

اقتصاد ایران: لایحه‌‌ای جدید احتمالاً به‌زودی به قانون تبدیل‌ می‌شود و محدودیت‌های مهمی برای بزرگان فناوری ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

اگر شرکت‌های بزرگ فناوری از قوانین جدید مربوط‌ به تقویت رقابت در بازارهای دیجیتال پیروی نکنند، بریتانیا می‌تواند جریمه‌های سنگینی را برای آن‌ها قائل شود. قانون‌گذاران «لایحه‌ی بازارهای دیجیتال، رقابت و مصرف‌کننده» (DMCC) را ازطریق پارلمان تصویب کردند که به نهادهای رگولاتوری اجازه می‌دهد قوانین را بدون کمک دادگاه اجرا کنند.

لایحه‌ی DMCC به مسائل مربوط به حمایت از مصرف‌کننده ارتباط دارد. این موارد شامل ممنوع‌کردن بازخوردهای جعلی، اجبار شرکت‌ها به شفاف‌سازی درباره‌ی قراردادهای خرید اشتراک، تنظیم فروش ثانویه‌ی بلیت و حذف هزینه‌های پنهان می‌شود. قانون جدید برخی شرکت‌ها را مجبور می‌کند تا خرید برندهای دیگر را به سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) گزارش کنند.

صرفاً شرکت‌هایی که سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا آن‌ها را دارای وضعیت استراتژیک می‌داند، باید از DMCC پیروی کنند. شرکت‌های یادشده از نگاه بریتانیا قدرت زیادی دارند و در بازار ریشه‌دار هستند و موقعیت استراتژیکی دارند. آن‌ها باید درآمد جهانی بیش از ۲۵ میلیارد پوند (۳۱٫۸۵ میلیارد دلار) یا بیش از یک‌میلیارد پوند (۱٫۲۷ میلیارد دلار) درآمد در بریتانیا داشته باشند.

مقالات مرتبط
  • با کنارکشیدن CMA، خطر از بیخ گوش مایکروسافت گذشت
  • چرخش ۱۸۰ درجه‌ای مایکروسافت: بریتانیا بحق جلوی قرارداد اکتیویژن را گرفت

تشخیص نقض DMCC به مقام‌های دولتی واگذار می‌شود. مقام‌ها می‌توانند با تشخیص نقض قانون بدون مراجعه به دادگاه، شرکت‌ها را تا ۱۰ درصد درآمد جهانی‌شان جریمه کنند.

قانون DMCC شبیه قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه‌ی اروپا است. DMA شرکت‌های دربان مانند گوگل و آمازون و متا را مجبور می‌کند تا در بازار به‌دنبال رقابت سالم باشند.

نظر شما